Nytt attentat mot kattutställning

Reykur

Trådstartare
Nu har det hänt igen, under birkas utställning i helgen blev katter klippta.
Hur bemöter man detta, vad är lösningen?
Låsbara burar, utställningen stäng för publik, skilda gångar för utställare och publik?
Är det en utomstående eller rör det sig om medutställare? (tror jag dock inte)

Sv: Nytt attentat mot kattutställning

Jag tycker det är enkelt. Man lämnar helt enkelt inte sina katter utan uppsikt. Det har jag aldrig gjort när jag ställt mina.

Jag själv som åker ensam på utställning har svårt att alltid vara vid buren, eftersom att jag inte kan ta med mig båda katterna till bedömningen.
Är man fler kan man turas om att passa, och man hjälper ju alltid sina burgrannar att hålla koll på buren men det kan hända att även burgrannen ska upp för bedömning.
I andra förbund står burarna så att besökare inte har tillgång till den öppningsbara sidan, och det är även vanligt med plastskynken framför burarna (Typ genomskinlig vaxduk..)
En IDP utställning i uppsala i maj ska prova på det första alternativet, och plastskynken har jag skymtat. Det hindrar inte någon med ont uppsåt, men det försvårar kanske.

Det är förbjudet enligt Sverak/FIFe att ha låsta burar, men det kanske kommer på diskussion om problemen fortgår.

Många utställare jobbar ju som assistenter eller har andra grejer att göra under tiden. Man kanske vill se sin katts bedömning, har man flera katter med sig så blir ju dom ensamma kvar. Man kanske behöver gå på toaletten eller sträcka på benen, att bara istta utanför buren i 10 h är ju inte direkt roligt.

Många utställare jobbar ju som assistenter eller har andra grejer att göra under tiden. Man kanske vill se sin katts bedömning, har man flera katter med sig så blir ju dom ensamma kvar. Man kanske behöver gå på toaletten eller sträcka på benen, att bara istta utanför buren i 10 h är ju inte direkt roligt.

Precis.
Hur som hellst så ska väl detta inte vara acceptabelt? Fortgår det måste det tas upp i diskussion hur man ska få stopp på idiotin..

Helt sjukt att folk kan göra så! :(
Jag har aldrig ställt ut en katt, men oj, vad vansinnig jag skulle bli om någon gav sig på mina katter...

Självklart är det så men kattfolk har ju en tendens att skaffa vänner... Jag har aldrig varit på utställning helt ensam, har alltid kännt andra utställare och/eller haft sällskap. Jag vill inte lämna mina katter oövervakade även om det inte är någon som går och klipper i dom. Tillhör den pjoskiga varianten som inte vill att någon ska peta på mina katter om dom tagit i en annan katt p.g.a smittorisken och med mina översociala grisar så kan jag inte hindra någon att klappa mina missar genom gallret om jag inte är där. Ser därför till att någon alltid vaktar mina missar om jag ställer ut. Lämnar inte hunden bunden utanför affären själv heller...

Att stänga för allmänheten tror jag inte mycket på, jag tror tyvärr att det kan vara andra utställare som ägnar sig åt sådana här fasoner. Låsbara burar... det vore ju katastrof med låsta burar om det skulle börja brinna!

Min lösning på problemet är också att inte lämna katten. Givetvis måste man kunna gå därfrån korta stunder, men nog brukar man känna någon tillräckligt bra för att man ska kunna be dem hålla koll på katten åt en.

Problemet är ju att det behövs både assistenter och folk som arrangerar utställningen. Det är svårt nog redan idag att få ihop folk eftersom de flesta tycker det är "jobbigt" att hjälpa till med saker. Ska alla assistenter behöva gå hela dagen och oroa sig för sina katter får vi säkert höja assistentarvodet till det dubbla (så att man går assisten när man inte har egen katt att ställa).

Jag känner massa utställningsfolk, men det är väldigt sällan de sitter i närheten av mina katter eftersom vi har så oika raser.

Och jag känner oftast bara en i närheten av min bur, hon är alltid assistens och inte till nån större hjälp. Tvärtom är det jag som brukar ha koll på hennes katt/katter.

Uppenbarligen så verkar det röra sig om en utställare som går runt och klipper katterna eftersom det hänt på så olika ställen nu, tror knappast att en ligist, som inte ställer ut katter, åker runt hela Sverige bara för att klippa katter. Var på min första utställning här uppe i Umeå för några veckor sedan då detta hände, och ja jag vet inte om jag dömer folk för snabbt men många verkar ju vara mer än skumma....

Då får man väl anpassa sig efter det och vara fast vid buren tyvärr. Behöver man kila iväg på toaletten kan man ju fråga burgrannen om de kan hålla koll några minuter. Det brukar inte vara omöjligt.

Jag tror snarare att det började i Umeå, och någon hört om det och hakat på. Jag tror inte att det är samma person.

I mina ögon finns det ingen logik i varför en utställare skulle klippa katter av olika ras och i olika kategorier när dessutom dessa klippta katter inte döms sämre för att de utsatts för attentat..
Men klart, man kan ju aldrig veta..

Det behöver ju inte handla om konkurrens. Det kan ju vara så att det är en utställare som helt enkelt ogillar ägarna till dessa katter. Jag har träffat mycket märkligt folk i kattsvängarna så jag skulle tyvärr inte bli förvånad om det visar sig ligga en utställare bakom.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 214
Senast: QueenLilith
·
Övr. Katt Ni som följde resan vet men för er andra så som kort bakgrund så dök för flera år sen en stackars vettskrämd, mager hemlösing upp i mitt...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
26 780
Senast: Krålus
·
Katthälsa Jag har ett dilemma. Båda mina katter har börjat med att bajsa utanför lådan, och jag vet inte vad jag ska göra åt det. Den äldre katten...
Svar
5
· Visningar
1 333
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama