Nytt år, nya 100 dagar utan socker. Hänger ni på?

purity_666

Trådstartare
Ifjol var vi några som hoppade på 100 dagar utan socker. Några höll i riktigt länge och bra med hälsoförbättringar som följd.

Så jag tänkte att vi kunde ta en ny omgång i år? Man får vara hur strikt man vill. En del kanske bara tar bort godis/läsk/fika och sånt, en del kanske tar bort så mycket kolhydrater som möjligt. Ni sätter era regler.

Ifjol var det ett evenemang och de regler jag kommer ihåg var: utesluta vitt mjöl. Ta bort sockerprodukter som godis/läsk osv. Äta fullkornsprodukter istället, även ris och pasta. Undvika sötade produkter, som yoghurt och liknande.
Ta bort allt extra socker som tillsatts helt enkelt.

Jag kommer köra mer strikt då jag jobbar med sockerberoende, men som jag skrev så sätter alla ribban själv. Försök dock undvika sötningsmedel istället. Försök vänja av kroppen med att allt måste smaka sött.

Det här handlar inte om bantning, gå ner i vikt eller liknande. Det handlar om att vänja kroppen vid mindre socker nu efter helger när man vräkt i sig. Vill man fortsätta efter 100 dagar så kör på. 100 dagar har jag satt bara för att utmaningen var det ifjol.

På måndag tänkte jag starten. Här kan vi peppa varandra, tipsa om alternativ och skryta om hur jäkla bra vi är.

Jag skulle vilja vara med, skulle verkligen behöva!! Jag och kompisen har börjat med sockerfri januari. Eller inget godis/snacks/glass/läsk/fika med tillsatt socker under hela januari. Men frågan är om jag har motivationen till 100 dagar? Är gravid och skulle nog behöva lite choklad vid förlossningen i mars:rofl: har gått ner 1,8 kg bara sen i söndags på att inte äta onyttigheter!

Jag är verkligen sockerberoende så har redan sagt till mig själv att det ska bli mindre socker. Kommer inte vara superstrikt då jag tex gillar att baka, däremot ska godiskonsumtionen och läskkonsumtionen minskas har jag tänkt.

jag var med förra året och det började så bra,sen spårade det ur med 1-2 semlor och sen körde jag ett tag till innan det spårade ur totalt.
Så jag gör ett nytt försök,började redan häromdagen.

Hmm, jag borde väl hänga på (diabetiker!) men känner jag mig själv rätt så kommer det att misslyckas, jag känner mig eländig och skyldig och då går det verkligen åt helvete. Äsch bara för att jag tänker på det vill jag genast ha läsk och smågodis. Men jag skulle verkligen behöva vara med för att förbättra mitt eländiga blodsocker.

Jag är typen som efter att ha varit hos min diabetesläkare och fått veta att mina värden inte är bra köper ett kilo smågodis och häller i mig. Tyvärr inte överdrivet. Kan man vara med fast man redan nu vet att man kommer att trilla av den berömda vagnen ett antal gånger? Ja och så räknar vi inte med de gånger det blir blodsockerfall mitt i natten och jag måste käka glass klockan halv tre.

Hmm, jag borde väl hänga på (diabetiker!) men känner jag mig själv rätt så kommer det att misslyckas, jag känner mig eländig och skyldig och då går det verkligen åt helvete. Äsch bara för att jag tänker på det vill jag genast ha läsk och smågodis. Men jag skulle verkligen behöva vara med för att förbättra mitt eländiga blodsocker.

Jag är typen som efter att ha varit hos min diabetesläkare och fått veta att mina värden inte är bra köper ett kilo smågodis och häller i mig. Tyvärr inte överdrivet. Kan man vara med fast man redan nu vet att man kommer att trilla av den berömda vagnen ett antal gånger? Ja och så räknar vi inte med de gånger det blir blodsockerfall mitt i natten och jag måste käka glass klockan halv tre.

Japp det kan man,och i ditt fall så riskerar du liv o lem.

Ifjol var vi några som hoppade på 100 dagar utan socker. Några höll i riktigt länge och bra med hälsoförbättringar som följd.

Så jag tänkte att vi kunde ta en ny omgång i år? Man får vara hur strikt man vill. En del kanske bara tar bort godis/läsk/fika och sånt, en del kanske tar bort så mycket kolhydrater som möjligt. Ni sätter era regler.

Ifjol var det ett evenemang och de regler jag kommer ihåg var: utesluta vitt mjöl. Ta bort sockerprodukter som godis/läsk osv. Äta fullkornsprodukter istället, även ris och pasta. Undvika sötade produkter, som yoghurt och liknande.
Ta bort allt extra socker som tillsatts helt enkelt.

Jag kommer köra mer strikt då jag jobbar med sockerberoende, men som jag skrev så sätter alla ribban själv. Försök dock undvika sötningsmedel istället. Försök vänja av kroppen med att allt måste smaka sött.

Det här handlar inte om bantning, gå ner i vikt eller liknande. Det handlar om att vänja kroppen vid mindre socker nu efter helger när man vräkt i sig. Vill man fortsätta efter 100 dagar så kör på. 100 dagar har jag satt bara för att utmaningen var det ifjol.

På måndag tänkte jag starten. Här kan vi peppa varandra, tipsa om alternativ och skryta om hur jäkla bra vi är.

Jag är med - i år också.
Lyckades ganska bra förra året men förföll ordentligt under semestern. Det enda som är kvar, är att jag inte dricker varm choklad ur jobbets dryckesautomat utan håller mig till te. Alltid något....

Min "insats" eller förändring får väl bli som förra året: låta bli godis, kakor, chips, osthjärtan. Målet är att inte köpa sådant själv och endast undantagsvis ta när det bjuds (tillåtna undantag är någons födelsedag).

Jag är på! Kladdade ner 100 rutor på en lapp och satte på kylskåpet - ett kryss för var dag! Eller, när sambon såg den ville han också vara med, så vi tog ett halvt kryss var ;)

Vi kör inte "helstrikt" utan det som är no no är godis, fikabröd av allt slag, läsk och saft. Vi får dock äta sylt typ till pannkaka, dricka juice osv, så länge inget av det börjar ske som substitut för det som har uteslutits :angel: Chips och dylikt äter vi ändå i princip aldrig, så det brydde vi oss inte ens om att ta med. Läsken var mer för sambons del, då jag inte dricker det. Min last är smågodis!

Blev inga chips ändå igår :)
Dock ska jag på semester om några veckor och då lär det bli både det ena och det andra :o.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sockerberoende deluxe. Totaltfast helt enkelt. Nu har jag fått möjligheten att få hjälp och stötning med att bryta sockrets makt...
2
Svar
34
· Visningar
2 489
Senast: lil-sis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 334
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar