• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Saagaa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 945
S

Saagaa

Går lite i köptankar, har hittat en häst som nystar lite på höger fram. Tror ni att det är skaderisk m.m om man ska ha henne till hoppning? :)

tacksam för svar!

Sv: Nystar.

jag låter säker helt korkad nu, men om man inte frågar får man inget veta... vad är nystar?

när dom för fram benet så rörs hoven (ibland även nedre delar av extremiteterna beroende på hur vinklarna ser ut) i en svag eller grövre båge (beroende på grad av nystning) innåt istället för en rak linje. alltså steget förs inte rakt utan i båge.
nystning - benet förs i båge innåt
biljardering - benet förs i båge utåt.

tack för förklaring!
Någon som vet om det kan vara skaderisk m.m?

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet av UV-benskydd till häst och kan rekommendera? Jag har en häst med höga vita strumpor som lätt blir solbränd...
Svar
5
· Visningar
298
Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har... 2
Svar
27
· Visningar
4 234
Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
629
Hästvård Vi har utrett vår häst under en lång tid och nu ser det som vi hittat kärnan till dennes problem. Bäcken/höft. Frågeställningen som...
Svar
2
· Visningar
408
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka