S

Saagaa

Går lite i köptankar, har hittat en häst som nystar lite på höger fram. Tror ni att det är skaderisk m.m om man ska ha henne till hoppning? :)

tacksam för svar!

Sv: Nystar.

jag låter säker helt korkad nu, men om man inte frågar får man inget veta... vad är nystar?

när dom för fram benet så rörs hoven (ibland även nedre delar av extremiteterna beroende på hur vinklarna ser ut) i en svag eller grövre båge (beroende på grad av nystning) innåt istället för en rak linje. alltså steget förs inte rakt utan i båge.
nystning - benet förs i båge innåt
biljardering - benet förs i båge utåt.

tack för förklaring!
Någon som vet om det kan vara skaderisk m.m?

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 114
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
690
Hästvård Lindrig senskada av förstärkninsbandet höger fram 4/10. Ska nu skrittas. Någon som sitter på något typ av progressionsprogram? Nu...
Svar
1
· Visningar
380
Senast: Elo
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka