Nyss räddat häst- dumt gjort??? tycker du?

P

ponny_

Ja som det låter.
Ägarna till denna häst kan inte ta tillbaka hästen och har inte plats eller vill inte. Så de skulle skicka honom på slakt.
kompisen har den just nu i ett stall där hästen äter för lite hö och får för lite foder, han bara går och skrotar.
Men hon skall köpa sig en annan häst en läromästare och därför vill hon en ha denna.
Problemet är dock att ingen haft tid för hästen alls... knappt riden och så han blir lätt arg när man rider och så. liksom sparkar bakut och lägger öronen bakåt.
Lite jobbigt. för man kan knappt ta sig fram.
Men vill inte lämna honom till ägarna för då slaktas han.
Han ligger på och är super envis.
Jag hade eg tänkt mig att köpa en annan men så hände detta.

Vad tycker ni?
Var jag dum som tog detta beslut?:(
Jag har gett honom mer foder och är lugnare i all hantering.

Sv: Nyss räddat häst- dumt gjort??? tycker du?

Det är ett varmblod 12 år.vallack..

Är du säker på att du "räddat" hästen och i från vad? På din beskrivning verkar det ju som om hästen har något problem eftersom han verkar arg och missnöjd när man försöker rida honom. Det var kanske därför som han var tänkt till slakt!?

Kicki :)

Kicki-
Nej.
ägarna har travhästar och tävlar. så dem har ej plats för honom
Därför skall dom slakta hästen om han kommer tillbaka.
Har ej användning av hästen.
Han är snäll att rida och så men måste vara envis.

Jag tar detta som en räddning eftersom att han annars åker på slakt om ca 2 veckor eller mindre.

Utan mig vore han snart död

Tja, en död häst lider inte men du är väl medveten om vilket ansvar du tar på dig nu? Att ta sig an ett djur och inte orka eller kunna ta sitt ansvar är ännu värre i mina ögon än att ägarna tar sitt ansvar och slaktar den. Många travare skulle må bättre av att få sluta sina dagar än att mindre kunniga "djurvänner" tar sig an dem. :crazy: Jag menar inte att du har mer hjärta än kunskap utan att många tänker med hjärtat före huvudet och det är hästen/djuret som blir lidande när de inte räcker till eller får den skötsel och de förtjänar och ska ha.

Håller helt med föregående skribent. Bra! :bow:

Kan inte ägarna tänka sig att skänka bort hästen till någon som verkligen vill ha den då? Eller sälja för en billig penning? Det måste finnas människor som VILL och har tid och kunskaper. Vad säger ägarna om det tror du? Men rätt träning blir han säkert en trevlig ridhäst.

Jag tycker du gjorde rätt beslut!
Men räcker inte tiden och kunskapen till hos dig så sälj honom eller skänk bort han..

Om du har tiden och kunskapen är det väl hur bra som helst!
Om inte, tänk dig för ännu en gång.
För det är ett jätteprojekt att ta sig an en sådan häst och göra trevlig ridhäst av den.

Som det låter på din beskrivning är det bara att börja om från noll med inridningen...det låter ju inte som om den är vettigt inriden, utan att någon bara slängt på sadel och hoppat upp och 'åkt häst' :crazy: Det kan också vara så att han har någon skada som gör att han får ont när man rider.
Du behöver alltså:
1. få honom grundligt genomgången på klinik
om han är frisk,
2. börja om som med en unghäst med ledarskapsövningar, tömkörning, grundridning etc...kan dock ta mkt längre tid än med en unghäst eftersom han hunnit få en massa dåliga erfarenheter.

Har du tid, råd och kunskap att göra detta så är det väl jättebra att han får en chans till :)
Om inte, tänk om...risken är att du bara skaffar dig problem för både dig och pållen...i så fall är det nog bättre för honom att få sluta sina dagar.

räcker inte tiden och kunskapen till hos dig så sälj honom eller skänk bort han..

Neeej :eek:
Skänk INTE bort en häst...risken är stor att den hamnar på slakttransport till Italien...eller hos någon oseriös med nollkoll :(
Minst 10 000 borde alla hästar kosta.

Jag har tid att träna honom.
Min unghäst jag har sa dem var inriden men han kan inget så jag tränade honom under en tid och nu kan han bättre med skänklar och tygeltag.
Mycket lugnare.

Men till denna häst.
Jag får enl ägaren vara fodervärd och köpa hästen.
De tycker han är en supersnäll häst och inget fel på den,
Men kan ej ha den i deras travstall varav de sa att han skulle avlivas om ej ett bra hem hittas.
Red den igår och han var lite trög,, inte dum men förstod inte riktigt.
Men det kommer.
H*n som har hästen nu hos sig på foder ger den för lite mat.
Hästen får inga vitaminer eller mineraler, ingen hovvård eller bra skötsel med träning.
Jag tar hand om den mest och ger mer foder och mer vård och skall ta ut en egen hovslagare idag som skall fixa hovarna.
Sen åker vi på träning och tar hjälp av proffs.
På så vis tror jag detta kommer att fungera.
Han behöver någon som älskar och bryr sig om honom.
Inte som ägarna gör lämnar hästen att bara gå i en hage och seda skicka den till en okunnig person.

Alltså. jag kan få ordning på honom. Men det kommer att ta till.
Med lite hjälp skall det nog gå.
Visar det att de är för omöjligt så tar man ställning till det då.
Men det känns som att hästen behöver mig.

jag tycker du ska ta över hästen om du tror att det går att få ordning på honom.
själv köpte jag ett varmblod som var 15 år och det var en tjej i 14års åldern som hade honom, och när jag provred honom sa det klick och det spelade ingen roll vad någon annan sa, det var kärlek vid första ögonkastet.

Men det intressanta var som jag upptäckte när jag fått hem honom och som ingen nämde, var att han var extremt tittig och rädd för det mesta,och att galoppera efter en grusväg var som att sitta i en ferrari och blåsa på,men efter mycket markarbete och kärlek börjar vi nu på att komma tillrätta med en del av problemen och det är en fantastisk känsla när man har tränat och tränat och man ser resultat,då blir man mer sporrad att fortsätta och alla timmar man lagt ner känns obetydliga.kan då nämna att jag jobbar heltid har fam och tre barn men det beror på vad man prioriterar och mår bra av själv.:rofl: :rofl:

Tack alla för svaren.
Han kommer nog att vara kvar.
Han är inriden och så men behöver mera tid.

Ok, det låter ju som om du tänkt igenom det ordentligt och att du är beredd på att det kommer ta tid :)

Har själv tagit över en 'hopplös' travare som nu, efter 1 1/2 år, börjar bli en riktigt trevlig ridhäst...men det har varit en lång 'resa'. Man får räkna med att allt tar längre tid med en äldre häst, och inte vara otålig utan glädjas åt små små framsteg.

Om du ska vara fodervärd först och sedan ev köpa hästen, se till att skriva in köpesumman i kontraktet från början! Annars är risken stor att du lägger ner en massa jobb, får hästen fin och ägaren höjer priset så att du får betala för ditt eget arbete :eek:

Stort lycka till! :banana:

det är en fantastisk känsla när man har tränat och tränat och man ser resultat,då blir man mer sporrad att fortsätta och alla timmar man lagt ner känns obetydliga.kan då nämna att jag jobbar heltid har fam och tre barn men det beror på vad man prioriterar och mår bra av själv.

Eller hur :bump:
Har också familj och mkt jobb, men hästen är en så stor glädje att tiden man lägger på henne ger en massa ny energi :love:

Har du tid och ork så är det bra gjort och självklart så ska viljan vara med oxå.

Innan jag fortsatte med ridningen om jag skulle vara du så skulle jag först ta å få hästen ordentligt genomgåd så den inte har ont. kolla igenom all utrustning så den passar. På så sätt så får man reda på om hästen har ont har den inte ont så kan man utesluta att han är tjurig och sparkar på grund av att han har ont. Då kan man gå vidare och kolla på om antingen hästen inte förstår vad man vill, eller om den e jäkligt envis å vill få som den själv vill å anser att den e boss Eller en kombination av båda, det finns kan jag lova.

Man kan nog skänka bort han till något seriöst ifall det skulle vara så, (såg igår på blocket 2 tjejer som tar imot upp till 4 hästar som annars går till slakt, dom lät väldigt seriösa och man får komma hur mycket man vill..) så du ser alla tar dom inte för slakt!

Vad som står i annonsen och vad som sker i verkligheten är inte alltid samma sak... Finns nog flera här på buke som kan intyga om det. :crazy:

Prova i alla fall. Han förtjänar en ärlig chans.

Att han är arg när man rider kan mycket väl bero på att han har ont. Kontrollera ryggen ordentligt. Eller så kanske han helt enkelt inte förstår. Jag skulle börja om från början helt med utbildningen så blirdet kanske en fin ridhäst. Lycka till!:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 597
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.