Nyss räddat häst- dumt gjort??? tycker du?

Sv: Nyss räddat häst- dumt gjort??? tycker du?

Självklart, magkänslan sa bara att dom var seriösa.. men jag menar om man får hälsa på jämt så, annars kan man väl skriva något "inte gå slakt kontrakt".. kanske :angel:

Ge hästen en chans, och skulle ni så småningom inte passa ihop så hitta "rätt" köpare.
Men det är en svår fråga, man kan ju faktiskt inte ta ansvar för alla hästar. Men jag har själv nästan varit i samma situation.

Hon var ett varmblod. smal och eländig. fick knappt mat. var inte ett dugg uppmärksam... Men det fanns ändå en glimt och en vilja, hon gav mig kärlek och var världens snällaste. Tyvärr fick jag även reda på Efteråt att hon led av svår astma(!) som försäljarna hållt "hemligt".

Men efter ett tag efter att få gå med kompisar äta gott blev hon Jätte Fin!!! små tävlingar och fantastiska uteritter. Hon blev min bästa vän. Saknar henne fortfarande. Hon gick bort för 3 år sedan. 19 år. Astman blev för svår.

Men jag tror hon var tacksam över dom sista 3-4 år hon fick leva som en häst!

Det jag vill säga är bara att, många sa till mig "köp henne inte" och föäldrarna "vi kan hitta en Riktig häst åt dig"
Jag var då 14 år.

Jag bestämde mig för Lisa som hon hette för jag kunde inte låta henne gå till salkt efter att skrikit "Rädda mig" genom hennes blick som jag än idag minns...

Du kan få underbara År!
Tillit och kärlek är allt.

MVH/C

Ett sådant kontrakt kan tyvärr inte göras lagligt giltigt - sålt är sålt, och som fd ägare har du inte ett dugg inflytande över vad som händer.
Enda sättet att få det är om du lämnar ut hästen på livstidsfoder istället för att sälja.

Det har uppdagats flera fall där folk annonserat om att de ger slakthotade hästar ett bra hem...de vill då ha hästarna gratis eller för en symbolisk summa. Allt verkar mycket trovärdigt och seriöst och de är jättetrevliga när de kommer och hämtar hästen...MEN i själva verket handlar det om samvetslösa typer som gör sig en god hacka på att sälja till slakt i Italien :( tyvärr får man rätt bra betalt för att skicka en häst dit...tror det ligger runt 12 000, så att så länge folk säljer hästar för under 10' så kommer den här verksamheten att vara lönsam.

Att de skriver att man får hälsa på skulle jag inte ta som någon garanti...vad säger att hästen är kvar när du kommer?

Enda gången det kan vara ok att ge bort en häst/sälja billigt är om man känner nya ägaren mycket väl sedan innan så man kan vara 100% säker på att det är en seriös och bra person...annars tycker jag det är helt oförsvarligt.

Ok, men det finns iaf livstidsfoder.. Det är ju bra, men det finns väl även en hel del ridskolor t.ex som tar emot hästar som annars går till slakt, sånna som man vet med hel säkerhet att dom får det bra..

Antar att du menar en vbl travare ;)
Tycker det är fint att du ger hästen en ärlig chans!

Om jag vore som du skulle jag låta kiropraktor/massör/equiterapeut gå igenom hästen får att kolla upp den. Utprovad utrustning, och långsam träning.

Jättemycket lycka till och grattis till din häst! :)

Så länge hästen är frisk och inte lider tycker jag att du gör helt rätt. Det är bara du som kan veta/känna om du har viljan att lägga den tid som krävs på hästen.

Själv är jag just nu helt förkrossad. Har haft en f.d. galoppör hemma hos mig en månad på prov. När han kom var han så stressad och frustrerad att han inte kunde stå still 2 sekunder. Han var bufflig och sprang på en på väg t o fr hagen, stegrade sig om man sa ifrån. Nu är han hur cool och underbar som helst (efter endast en månad) och då har vi bara jobbat med den sociala biten, observera inte ridit eller tränad honom fysiskt, utan bara psykiskt. Veterinärbesiktningen avbryts pga att hälta konstaterades på ett ben och så pass att en utredning krävs. När jag berättade detta för ägaren sa h*n att han skulle gå till slakt för det är ingen som har tid med honom. Vad göra? Jag föll för denna underbara individ, men måste samtidigt vara realistisk och tänka på vad det var jag skulle ha honom till från början. Ägaren fick mig att tro att detta kunde bli en superfin dressyrhäst. Men om han inte håller för att springa i hagen, hur ska han då kunna ridas. Hade det inte varit ärligare av ägaren från början att säga att detta endast var en häst för sällskap och promenadridning (kanske).??? (snyft)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 598
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.