Sv: Nyss räddat häst- dumt gjort??? tycker du?
Så länge hästen är frisk och inte lider tycker jag att du gör helt rätt. Det är bara du som kan veta/känna om du har viljan att lägga den tid som krävs på hästen.
Själv är jag just nu helt förkrossad. Har haft en f.d. galoppör hemma hos mig en månad på prov. När han kom var han så stressad och frustrerad att han inte kunde stå still 2 sekunder. Han var bufflig och sprang på en på väg t o fr hagen, stegrade sig om man sa ifrån. Nu är han hur cool och underbar som helst (efter endast en månad) och då har vi bara jobbat med den sociala biten, observera inte ridit eller tränad honom fysiskt, utan bara psykiskt. Veterinärbesiktningen avbryts pga att hälta konstaterades på ett ben och så pass att en utredning krävs. När jag berättade detta för ägaren sa h*n att han skulle gå till slakt för det är ingen som har tid med honom. Vad göra? Jag föll för denna underbara individ, men måste samtidigt vara realistisk och tänka på vad det var jag skulle ha honom till från början. Ägaren fick mig att tro att detta kunde bli en superfin dressyrhäst. Men om han inte håller för att springa i hagen, hur ska han då kunna ridas. Hade det inte varit ärligare av ägaren från början att säga att detta endast var en häst för sällskap och promenadridning (kanske).??? (snyft)