Nyslaget till fånghäst?

Kickis

Trådstartare
Mitt sto fick fång i våras och har nu gått på hö hela sommaren. Har sakteliga börjat vänja in henne på gräs några minuter om dagen nu. Men nu börjar de bli svårt att få tag på fjolårs hö. Då jag inte har nån bra plats att förvara höt på har jag inte kunnat köpa på mej nån större mängd. Hur är det med höt som är slaget i år. Hur länge behöver det ligga för att inte klassas som nyslaget? Om min häst inte haft fång, hur tidigt kan man då kunnat ge höt efter att det slagits?

Sv: Nyslaget till fånghäst?

Hö ska inte vara några problem att ge nyslaget, det är ju färdigt när det är torrt nog att balas och lagras. Spannmål ska däremot ligga en tid innan det används.

Det finns oftast ingen anledning att leta sig blå efter fjolårshö, det är ju bara större risk att höet är hygiensikt sämre ju längre det har legat.

Försök gärna att boka en hel årsförbrukning av samma parti hos någon höbonde som har möjlighet att lagra höet kvar hos sig, som du sedan kan hämta av i omgångar. Det blir väldigt många foderbyten under året annars, något som är lite riskabelt på en fånghäst.

Du kan fodra med årets hö, vänj in sakta bara.

Hade nog undvikit att låta fångisen gå på gräs denna sommaren iaf.

Oki, va bra. För de fjolårshö jag hittat har vart rätt kass. Tyvärr är ju inga andra skördar än och första skörden i år var nog rätt "stark".

Nä, den där andra skörden (=första skörden för oss...:crazy:) ligger nog ganska risigt till.

Men en riktigt kraftig förstaskörd behöver inte vara någon nackdel om du kan komplettera den med halm. Det kan snarare vara en fördel då, eftersom halmen sänker proteinhalten i foderstaten ganska ordentligt.

Suttit och läst andra trådar om fång och de har då handlat om fruktan, som jag anntar är en sockerart (eller vad man kan kalla det?) och det går under kolhydrater? Går fruktan halten ner när höt är skördat eller håller det sig desamma?

Att komplerera med halm går tyvärr inte då min dam är en riktig finsamakre som annser att halm är nått man bara ligger och bajsar i.:crazy:

Det har jag inte skrivit heller, kanske formulerade mig lite konstigt.:o

Jag menade att (och planerar att göra så för egen del om det går) om man vill komplettera foderstaten med halm, så är det bra om höet är riktigt proteinrikt så att det väger upp för det protein som halmen saknar.

Min egen häst t.ex. har varit överviktig och fått fång, därför måste jag vara väldigt noga med att ge henne en energisnål foderstat, som ändå innehåller tillräckligt med protein. Därför vore ett "dunderhö" kombinerat med halm det perfekta.:d

Att kombinera ett proteinfattigt hö med halm, som sänker kvoten i totalfoderstaten ytterligare, känns mindre lyckat.

Själv har jag problemet att min häst inte har så mycke hull och jag behöver ett bra hö för att hon ska hålla hullet, men endå hålla fånget borta. När hon fick fång i våras var hon nästan mager.:crazy:

Om hästen är tunn så ska du bara vara glad om du har ett kanonhö till hästen. Bra hö= inget eller väldigt lite kraftfoder o det är ju det man bör undvika i möjligaste mån till fång hästar.

Det har jag inte skrivit heller, kanske formulerade mig lite konstigt.:o

Jag menade att (och planerar att göra så för egen del om det går) om man vill komplettera foderstaten med halm, så är det bra om höet är riktigt proteinrikt så att det väger upp för det protein som halmen saknar.

Min egen häst t.ex. har varit överviktig och fått fång, därför måste jag vara väldigt noga med att ge henne en energisnål foderstat, som ändå innehåller tillräckligt med protein. Därför vore ett "dunderhö" kombinerat med halm det perfekta.:d

Att kombinera ett proteinfattigt hö med halm, som sänker kvoten i totalfoderstaten ytterligare, känns mindre lyckat.

Eller också jag som läste slarvigt.
jag tänker göra något liknande med min fångponny. Om vi nu får något hö. Vår höbonde har ej hört av sig än! Det slutar ju aldrig regna.
I alla fall så hade jag tänkt ge henne hö, lusern och halm.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 158
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 895
Foder & Strö Med en fånghäst i bagaget blir man ju rätt stirrig.... Har en häst som fick fång för 3 år sedan, har inte visat symptom sen dess men...
Svar
1
· Visningar
551
Senast: lundsbo
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka