Nyskodd - något att anmärka på?

Av bilden att döma ser det ut som om det inte är jämnt verkat vilket i kombination med utläggen gör det lätt för hästen att trampa av sig skon.
Vad som kan hända med hästen i övrigt är ju svårt att säga något om, tycker jag. Men inte kan det vara bra eller bekvämt att gå med glappande sko (om den nu kommer att sitta kvar) på en sula som inte har jämn kontakt med underlaget. Dygnet runt i många veckor.

Vidare ser det ut som om det kan vara så att hästen sliter mindre på den glappa sidan eftersom ballen där är högre.

Jag skulle nog be dig fråga hovslagaren vad tanken bakom det där är, kanske finns en bra tanke med hur hen har gjort. Kanske är det ett försök att korrigera en ballförskjutning? Kanske har det någon annan effekt? Eller kanske har hovslagaren bara slarvat?
Att bedöma en skoning utifrån ett foto kan bli väldigt fel.

Jag tror nog att hoven kommer ner till skon när hästen väl belastar, hoven är ju ganska mjuk. Frågan är om det kan ge belastningsskador/spänningar någonstans i hoven? Om det alltså inte handlar om att skon alltså är lös och glappar. Tycker också att det möjligen ser lite märkligt ut att traktarmen typ är inkörd i strålen på ena sidan(om inte bilden luras). Möjligen gör dessa två saker att man undrar om hovis slarvat/misslyckats här av någon anledning.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 220
Senast: Mineur
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka