Nyponsoppa

V

veronican

Någon som vet om det finns sockerfri nyponsoppa? Vad finns det för nackdelar med att ge vanlig nyponsoppa till en häst, kan sockret göra någon skada (hur mkt socker är det ens i vanlig nyponsoppa??)

Det har jag funderat över ett tag nu :p
Jag ger nämnligen min häst 1 liter nyponsoppa om dagen enligt veterinärens rekommendation för att hon ska få i sig extra c-vitamin och hjälpa henne ta upp sitt tillskott av järn som veterinären också gett råd om. (förkylning)

Jag har övervägt att köpa rent nyponpulver istället som finns hos örtförsäljare, men hon ääälskar verkligen sin nyponsoppa, det vill jag inte ta ifrån henne nu när hon är duktig och äter äckligt järntillskott och mediciner.

Nån här med nyponsoppakoll? :d

Sv: Nyponsoppa

hehe.... jag har faktiskt nyligen sett reklam för sockerfri nyponsoppa från ekströms, visserligen färdigblandad... men ändå :) Har du kollat runt på de större butikerna?? Ica maxi brukar ha allt möjligt

Visst finns det osockrad nyponsoppa. Ekströmms finns i pulver har själv köpt den, den innehåller inget sötningmedel utan man får sockra efter behov.:)

Tänk på det om den är socker fri så är det offtas ännu mer sötningsmedel, och det är inte bättre direkt..

tänkte inte på det.... men socker, som från nyponsoppa, på vilket sätt kan det vara skadligt? vi ger dem juh betfor... Intressant!

Det finns ju sockerfri nyponsoppa som inte behöver blandas... också.
Så det ska alltså vara bra...

Men tyvärr blir det så mkt dyrare med färdigblandad, när man ger en liter om dagen ;) men tack för tipset! Fröken har blivit kääär i sin nyponsoppa och jag är rädd för att jag inte kommer ha hjärta att sluta med den på ett bra tag...

Jo, en liter om dan blir ju dyrt, det förstår jag. Finns det inget annat du kan ersätta det med?

Risenta är ett varumärke som för olika hälsoprodukter. Du kan finna dem på hälsokosten eller i vanliga livsmedelsaffärer.
De har nyponfrömjöl eller nyponskal som man själv bötlägger. Det är inget annat tillsatt. En förpackning kostar ca 45-50kr för 500 gr.

veronican skrev:
Någon som vet om det finns sockerfri nyponsoppa? Vad finns det för nackdelar med att ge vanlig nyponsoppa till en häst, kan sockret göra någon skada (hur mkt socker är det ens i vanlig nyponsoppa??)

Det har jag funderat över ett tag nu :p
Jag ger nämnligen min häst 1 liter nyponsoppa om dagen enligt veterinärens rekommendation för att hon ska få i sig extra c-vitamin och hjälpa henne ta upp sitt tillskott av järn som veterinären också gett råd om. (förkylning)

Jag har övervägt att köpa rent nyponpulver istället som finns hos örtförsäljare, men hon ääälskar verkligen sin nyponsoppa, det vill jag inte ta ifrån henne nu när hon är duktig och äter äckligt järntillskott och mediciner.

Nån här med nyponsoppakoll? :d

Liknande trådar

Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
11 610
Senast: Fruentimber
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lyckades få en konsultation hos en efterfrågad hälsoperson som är expert på kvinnohälsa. Det var väldigt givande! Trots att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 409
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 730
Senast: Luleå
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka