Nyponpulver

Zolimita

Trådstartare
Någon som testat nyponpulver från Alyose? Verkar ju vara ganska bra pris.Funderar på att prova ge örter åt min tant som är 21 och börjar bli lite stel.

Sv: Nyponpulver

min häst har ätit dom och tkr det är bra! men priset är ganska högt för den lilla burken, köper sedan nyligen nu istället 500grams burkar genom min mamma som är lika bra men till ett ännu bättre pris :).

annars tycker jag att svenne har väldigt bra grejor!

Ok:idea: Har du en äldre häst och vilken effekt tyckte du att du fick av nyponpulvret?

Nyponpulver är kanonbra överhuvudtaget. Har själv köpt Litovet och märker stor skillnad i rörlighet på mitt halvblod. Vår gamla schäfer tik får också nypon och jag märker skillnad på henne efter vi började ge henne också. Det enda som inte fungerat har varit DodsonHorrels sk nyponpulver. Det gjorde ingen nytta alls.

Mitt gamla fullblodssto får nypon sedan flera år tillbaka på veterinärens inrådan. Först ville hon inte äta av det, det luktar ganska mycket. Sedan tog det nästan två månader innan vi märkte något på henne. Men sedan hände nästa allt på en gång. Hon rör sig som en unghäst igen och blir väldigt grinig om man skulle glömma att lägga i nyponen i maten.

Den sorten vi har kommer i stor pack i plastpåse och hon får 2 matskedar om dagen. Blir betydligt billigare än andra preparat med liknade verkan. Det var därför som veterinären rekommenderade oss att använda nypon till henne.

Lite TK....med funderingar !!
LitoVet har förekommit i Sverige i ett års tid, och består av ett nyponpulver där galaktolipiden gopo utgör den aktiva ingrediensen. Det unika med detta nyponpulver är att man lyckats behålla gopo under torkningsprocessen. Gopo, odlingsteknik, nyponsort och framställningsprocess är skyddad av tre världsomspännande patent. Patenten ägs av Rigshospitalet i Köpenhamn, Köpenhamns universitet, danska motsvarigheten till Jordbruksverket samt tillverkaren Hyben-Vital.

Vad vet ni om detta med gopo....finns det i fler sorter???

Vad jag förstått är det endast Litovet som gör det...ang. lederna???

Andra erfarenheter....någon ??????

De "vanliga" nyponen är ju bra på annat sätt...vitaminer m m

Står mer i den andra nypontråden :
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=940231&highlight=Litovet

Mitt gamla fullblodssto får nypon sedan flera år tillbaka på veterinärens inrådan. Först ville hon inte äta av det, det luktar ganska mycket. Sedan tog det nästan två månader innan vi märkte något på henne. Men sedan hände nästa allt på en gång. Hon rör sig som en unghäst igen och blir väldigt grinig om man skulle glömma att lägga i nyponen i maten.

Den sorten vi har kommer i stor pack i plastpåse och hon får 2 matskedar om dagen. Blir betydligt billigare än andra preparat med liknade verkan. Det var därför som veterinären rekommenderade oss att använda nypon till henne.

nu måste du berätta vart du köper stor pack, är du säker på att det inte behövs mer än 2 msk?

Har inte provat på häst... Har inte haft anledning.

Har dock precis påbörjat en behandling med Nypon Chilon på mig själv.. Men än är det för kort tid för att jag skall kunna känna någon större skillnad ännu (4 dgr).
Har artros i ryggen och fick tipset att prova detta.
Pulvret jag äter importeras av Back on Track och är egentligen avsett för hästar.

Möjligen (kan hända inbillning) tycker jag att jag inte är fullt lika stel och inte heller har jag haft riktigt lika ont som vanligt de sista två dagarna... Men som sagt, det kan vara inbillning eller placeboeffekten som satt in...

Ber att få återkomma om ett par veckor så skall jag meddela resultat :D

Glömde.... påsen jag köper är på 1.5 kg kostar 390 kr.

Daglig dos för häst är 5-10 gr per 100 kg häst.
Själv skall jag bara ha 5 gr dagligen.

Jag märker skillnad när jag ger nypon till min häst som lätt blir stel. Ger två matskedar om dagen.

Har hört att man ska ge nypon i kurer, att det inte ger mer effekt om man ger det regelbundet, hur gör ni ?

Allt inom örter...mineraler & även en del vitaminer...är bäst som kurer.

T ex. Höst, Vinter, Vår....några veckor / gång....
Torkade produkter behöver oftast 2-8 veckor,
beroende på anledning & vilken ört/Vit./Min.
Ört i vätske form sägs ge snabbare verkan & kan ges något kortare tid
ca 2-4 veckor...men det är ju som sagt lite induviduellt.

Undantag till ex. en gammal el. sjuk häst...som behöver nyponet (eller annat)
för att röra sig bra.
Där kan man i stället ha en ständig underhållsdos,
som man kan variera en aning,
ex. öka på inför uppstallning-Höst, öka på vid Jul, & på vårkant,
..........& minska ner under sommaren.

Lite TK....med funderingar !!

Vad vet ni om detta med gopo....finns det i fler sorter???

Vad jag förstått är det endast Litovet som gör det...ang. lederna???

Andra erfarenheter....någon ??????

De "vanliga" nyponen är ju bra på annat sätt...vitaminer m m

Det är ju bara Litovet som forskar på funktionen och har patentet på gopon. Vad jag förstått så är Litovet unikt just för att det innehåller gopo, vilket "vanliga" nypon inte gör.

T ex BoT eller Chilon har ju ingen forskning alls
De bara hänvisar till samma forskning som är gjord på Litovet, (vilket man ju inte kan göra ...) men de har inget alls som visar att deras nypon faktiskt innehåller något gopo ...

Helt oseriöst tycker jag! Och klart att de kan sälja billigt när ingen vet varifrån skiten kommer.

Det står ju inte ens en tillverkare på Chilon-påsen! Vem vet då att de kommer från Chile, och inte från grannens trädgård? :eek:

tycker det ändå är ganska prisvärt från svenne...man ger ju inte mer än 2msk så det räcker längre än man tror.

japp de gör jag och det funkar kanon han har ju även nypon plus med björk i som är antiflammatoriskt. Och jag tror att det är nypon plus som ngn menar när h*n nämnde att det ska ges i perioder. Det funkar fint, när min ET började behandla honom var han jätte stel i alla leder bak och bäckenet idag märks det knappt alls...Kolla in hans hemsida, han har ju örter för ALLT plus en massa salvor och smörjor...Du behöver bara nämna en åkomma för honom så har han ngt "för de"

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
495
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
531
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar