Nypon - danskt "försök"

Natasja

Trådstartare
Sent i höstas var det en artikel i Travronden om ett försök på travhästar i Danmark. Det visade sig att de hästar som åt nypon hade sänkt sina travrekord mer under försöksperioden än den gruppen man jämförde med.

Är det någon som vet mer om detta försök?

Någon som har erfarenhet av nypon som tillskott?

Sv: Nypon - danskt "försök"

Jag läste den artikeln och vill också veta mer! Hur gick det sen? Visst var det tal om att det skulle bli karens på nypon?
Jag ger min ena häst nypon för ledernas skull, tycker det ger lika bra resultat som det svindyra glucosaminet till en bråkdel av priset.

JAg vet inget mer om just det försöket men gav den här speciella typen av nypon till en häst för några år sedan.
Hästen i fråga, en travare, var väldigt skör och hade stora svårigheter att hålla ihop. Desutom väldigt het på banan. JAg blev tipsad om nypon för att det skulle kunna dämpa en het häst men någon sådan effekt såg jag aldrig. Dock kunde hon starta regelbundet utan några som helst problem med lederna under tiden hon fick detta. Givetvis satte jag inte det i samband med nypontillskottet då. Efter ca ett halvår tyckte jag att det kostade för mycket (betalade 600 kr för 1,5 månads förbrukning) och köpte vanliga, billigare nypon till henne i stället. Ledproblemen kom tillbaka och allt var som vanligt igen...
En häst bevisar väl ingenting men just denna hade så stora problem innan att vi funderade på att sluta med henne. Med nypontillskottet fungerade hon utan minsta problem så visst. Jag tror på det. Nu.

Jag har själv också provat nyponpulver till en häst med ledproblem för några år sedan, med mycket positivt resultat. Vet dock inte om det var något speciellt med det nyponpulvret.

Puttar upp och hoppas att någon läsare vet mer om detta försök eller har erfarenhet av nypon!

är det skillnad på nypon och nypon? Är det ngt speciellt märke som fungerar bättre än ngt annat? Vilket/vart har ni köpt som anv er av detta?

Jag köper mitt pulver från Alyose. Har även plockat egna ute i naturen som jag torkat i ugnen och malt ner, men jag vet inte... Tycker jag fick bättre effekt av Lindbloms, så jag kommer fortsätta med det även om det finns gratis ute på buskarna.

Det är Sven Lindblom hon menar, det är han som driver Alyose, han säljer örter. Men tror inte han odlar nypon själv utan köper in!

Vilken sorts nypon man ska ha vet jag inte, läser man reklamen så är ju allas bäst, vet inte vilken sort som användes i försöket heller! Den hästen som jag gett nypon, fick nyponpulvret/mjölet Lindblom säljer.

Hälsokostbutiker har också nypon, men där verkar det vara jättehöga priser!

pastejja och Natasja: Japp det är ägaren av Alyose jag menar. Vet inte om han just nyponen själv, men han odlar andra örter iaf. Hur som helst tycker jag det är billigt (hälsokosten tar väl 10 gånger så mkt eller så) och ger bra effekt, så därför kör jag på med det. :)

Jag är rätt säker på att nyponen som användes i det danska försöket var Hyben Vital Lito (produkter som LitoVet, Litozin etc). Dessa nypon ska vara rika på GOPO som tydligen ska vara den specifika substans som ger nyponet dess välgörande verkan på leder och rörlighet. GOPO är väldigt ömtåligt och kräver en skonsam framställningsmetod.
Som jag förstått det så är det enbart denna typ av nypon som innehåller hög andel GOPO.

Annars har jag hört att endast chilenska nypon ska vara det enda nyponet som är garanterat maskfritt :eek::confused: (låter lite äckligt att fodra med andra nypon, eller hur...??)

Hur som, min (lilla) erfarenhet av nyponpulver är: Hyben Vital Lito - fungerar långt över förväntan. Övriga nypon - fungerar inte alls. Åtminstone inte för det ändamål som diskuteras här.

*Kl*

Kan man torka svenska nypon o få "typ" samma resultat? Någon som testat o gjort eget pulver? Har massa nypon på tomten så d skulle ju vara suveränt om d funka :idea:

jag har beställt från timotej & andersson, ngn som vet om deras produkter är ngt att ha? Har aldrig testat nypon förut heller så jag har inget att jämföra med.

Jag testade i höstas att göra eget pga en lite ekonomisk kris. Gick helt enkelt ut och plockade mogna och fräscha nypon, la dem på tidningspapper ett par dagar och torkade sedan dem i ugnen på jättelåg värme i många timmar. Sedan körde jag dom i en mixer och hällde i en lufttät burk.
Mina erfarenheter: man får plocka mycket eftersom de krymper väldigt mycket när de torkat, att plocka var det som tog kortast tid-torkningen o mixningen längst, jag fick det inte så finfördelat som jag ville (jag vill ha det som mjöl, som det jag köper), det räckte inte lång tid, hästen gillade det men jag tycker det vart skillnad sen han fick det köpta.
Tja, jag håller mig till det köpta som sagt. Är bekvämt, drygt och får bättre effekt. Och så dyrt är det ju inte....

Efter vad jag förstått (har även testat) så är det speciella nypon från Chile som ger så utmärkt resultat.

loppo Det var från timotej & andersson, de var jättebra. Tyvärr satte ekonomin tillfälligt stopp för vidare försök. Men jag ska på det igen.

Det är Sven Lindblom hon menar, det är han som driver Alyose, han säljer örter. Men tror inte han odlar nypon själv utan köper in!

Vilken sorts nypon man ska ha vet jag inte, läser man reklamen så är ju allas bäst, vet inte vilken sort som användes i försöket heller! Den hästen som jag gett nypon, fick nyponpulvret/mjölet Lindblom säljer.

Hälsokostbutiker har också nypon, men där verkar det vara jättehöga priser!

Och Risenta har nypon(2 sorter, hackad och mald), och jag vill minnas att borgeby kryddor har nypon.. det finns en del nypon.. men jag vet inte vilka som kan vad. Alltid intressant.. Vem vet, det dyraste kanske inte är det bästa? ;)
/U

Efter vad jag förstått (har även testat) så är det speciella nypon från Chile som ger så utmärkt resultat.

loppo Det var från timotej & andersson, de var jättebra. Tyvärr satte ekonomin tillfälligt stopp för vidare försök. Men jag ska på det igen.[/QUOTE

åh så bra då, för jag skickade efter 2 st 0,6 kg burkar, räcker det med att ge som kur dvs tills hästen svarat på det, eller försvinner effekten så fort man slutat med det?

I början ska du ge dubbel dos. Kan kanske vara lite. Jag märkte ingen direkt försämring när jag slutade. Förbättringen tog också ganska lång tid. Tog nog cirka tre veckor innan jag märkte att gubbarna blev piggare i rörelserna.

har inte hämtat ut paketet än, men skriver de hur stor dos de ska ha?

Ja, du får fullständiga instruktioner med paketet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 207
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 054
Senast: Bison
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 536
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar