Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag gav nypon i somras ( Litovet). Hästen kändes fin och fräsch då. ger glucovett nu, men ska nog beställa nypon igen, när ekonomin tillåter.
Jag är rätt säker på att nyponen som användes i det danska försöket var Hyben Vital Lito (produkter som LitoVet, Litozin etc). Dessa nypon ska vara rika på GOPO som tydligen ska vara den specifika substans som ger nyponet dess välgörande verkan på leder och rörlighet. GOPO är väldigt ömtåligt och kräver en skonsam framställningsmetod.
Som jag förstått det så är det enbart denna typ av nypon som innehåller hög andel GOPO.
Annars har jag hört att endast chilenska nypon ska vara det enda nyponet som är garanterat maskfritt (låter lite äckligt att fodra med andra nypon, eller hur...??)
Hur som, min (lilla) erfarenhet av nyponpulver är: Hyben Vital Lito - fungerar långt över förväntan. Övriga nypon - fungerar inte alls. Åtminstone inte för det ändamål som diskuteras här.
Sent i höstas var det en artikel i Travronden om ett försök på travhästar i Danmark. Det visade sig att de hästar som åt nypon hade sänkt sina travrekord mer under försöksperioden än den gruppen man jämförde med.
Är det någon som vet mer om detta försök?
Någon som har erfarenhet av nypon som tillskott?
...sen så vet man väl inte om litovet har rent mjöl i påsen heller...
5 g = 20 ml = ett kaffemått
Sent i höstas var det en artikel i Travronden om ett försök på travhästar i Danmark. Det visade sig att de hästar som åt nypon hade sänkt sina travrekord mer under försöksperioden än den gruppen man jämförde med.
Är det någon som vet mer om detta försök?
Någon som har erfarenhet av nypon som tillskott?