Nypon - danskt "försök"

Sv: Nypon - danskt "försök"

Jag gav nypon i somras ( Litovet). Hästen kändes fin och fräsch då. ger glucovett nu, men ska nog beställa nypon igen, när ekonomin tillåter.

Jag gav nypon i somras ( Litovet). Hästen kändes fin och fräsch då. ger glucovett nu, men ska nog beställa nypon igen, när ekonomin tillåter.

upplever du bara förbättring under tiden du gav nypon eller kvarstod den efter avslutad behandling med?

Jag är rätt säker på att nyponen som användes i det danska försöket var Hyben Vital Lito (produkter som LitoVet, Litozin etc). Dessa nypon ska vara rika på GOPO som tydligen ska vara den specifika substans som ger nyponet dess välgörande verkan på leder och rörlighet. GOPO är väldigt ömtåligt och kräver en skonsam framställningsmetod.
Som jag förstått det så är det enbart denna typ av nypon som innehåller hög andel GOPO.

Annars har jag hört att endast chilenska nypon ska vara det enda nyponet som är garanterat maskfritt :eek::confused: (låter lite äckligt att fodra med andra nypon, eller hur...??)

Hur som, min (lilla) erfarenhet av nyponpulver är: Hyben Vital Lito - fungerar långt över förväntan. Övriga nypon - fungerar inte alls. Åtminstone inte för det ändamål som diskuteras här.

Precis som du skriver är det dessa nypon med hög halt av GOPO som det har forskats på till människa & häst.
Andra billigare nypon innehåller inte detsamma, men många av dom andra företagen vill gärna luras att det är samma sort kan man se.
Litozin fick byta namn (till människor) då det klassades som läkemedel, eller påstods vara läkemedel.
Har testat Litovet till både mig själv & pållen, jag kände ingen större skillnad.
Svårt & säga med pållarna, Glucovett känns som bättre.
(som tillskott för lederna)

hmm har hämtat ut mina nypon nu, men om de ska ha en till två skopor pr/100 kg häst så kommer ju en sån påse vara slut väldigt fort (0,6 kg påse) vilket innebär att det måste bli rätt dyrt även om nu timotej & andersson är rätt billiga, hur stor dos rekomenderar litozin? (heter det så?)

svårt och säga hur effekten kvarstod eftersom jag övergick till glucovett efter nyponen.
Man ska ge rätt mycket av litovetts nypon med, och börja med en högre dosering de första veckorna.

Sent i höstas var det en artikel i Travronden om ett försök på travhästar i Danmark. Det visade sig att de hästar som åt nypon hade sänkt sina travrekord mer under försöksperioden än den gruppen man jämförde med.

Är det någon som vet mer om detta försök?

Någon som har erfarenhet av nypon som tillskott?

Jag har läst studien här

Det är tydligt stor skillnad på nyponpulver och nyponpulver. Det är just galactolipiden GOPO som är grejen - inte själva nyponet.
Man kan alltså inte ta ett nypon och torka i ugnen, för då finns inte nå't GOPO kvar ...Det förstörs vid uppvärmning.

Därför tror jag att man - som vanligt - får vad man betalar för ..

www.naturmedel.org finns det ännu fler studier och artiklar på Litovet / Litozin.

Jag använder det på flera hästar - både en gammal och "knackig" och på yngre förmågor.
Jag ser definitivt en stor skillnad! :laugh:

Gammeltanten började galopper igen, en tvååring med patellaupphakning slutade haka (och han börjar igen om jag slutar ge Litovet), en häst med ledinflammationer går nu rent igen.

Den med ledinflammationer har ju säkert vila också bidragit, men de första två kan jag inte förklara med annat än Litovet :bump:

hur mkt ska hästen ha pr dag då pr/100 kg? av litovet, hur länge räcker en burk till en häst?

Enligt instruktionen på burken ska de ha 5 gram / 100 kg och dag, (fast jag ger patella-pojken och gammel-tanten lite mindre dos, och led-hästen lite större, och det tycker jag funkar bra)

En 3-kilos burk räcker i 4 månader till en 500 kg häst.

ok samma mängd som jag ger från t&a då, men frågan är ju om deras är lika bra, ngn skrev tidigare att deras oxå funkar, så jag hoppas verkligen att det gör det (det är ju betydligt mkt billigare i varje fall) som jag skrev tidigare så köpte jag en påse på o,6 kg och jag ger till 2 st tror jag har förbrukat snart halva påsen på 3 eller 4 dar, så det är ju inte direkt billigt att ha dom på nypon. Googlade runt lite och såg "gopo" nypon som va ännu billigare än t&a men vet inte hur de har torkat nypona och om den substansen fanns kvar i dom .

Fler som använt sig av nypon från t&a? Vad har ni märkt för resultat?

Hittade just detta på hästmagazinet.se

Jag tror nog inte att t&a's nypon är precis samma ...:angel:

Återigen - man får nog vad man betalar för ...:p

ja det är nog som du säger, hade varit roligt att få höra hur t&a s nypon har torkats mm, har för mig att gopo försvann redan vid 40 grader. Men sen så vet man väl inte om litovet har rent mjöl i påsen heller, de kanske skriver att det ska genomgå en speciell process för att påverka folk att köpa just deras nypon?? Vem vet?....

...sen så vet man väl inte om litovet har rent mjöl i påsen heller...

Hej!

Det får man väl verkligen inte hoppas att de har rent mjöl i påsen när det skall vara nypon:rofl:

Sorry, jag kunde inte låta bli;)

Något vettigt skall jag väl skriva också, har köpt finmalet nyponpulver från T&A och min gubbe har ätit den i 14 dgr nu. Hans värk i axlar och rygg har minskat betydligt och han slipper ständigt äta värktabl - så han är i alla fall helnöjd med deras nyponpulver.

MVH/Carina

nu va du allt skojig:D

men det låter ju toppen ju, ja då ska jag inte ge upp dom än utan prova i några veckor först.... så får vi se vad som bliver

**KL**
Har ingen våg för annat än hö i stallet (än) men hur stort kan 1 dosmått vara till Litovet? Jag läser mig till att det ska vara 5 gram, men i volym? 1 tsk?
/U

ska försöka komma ihåg och kolla sen när jag går ut och nattar hästarna, står i mina nypon papper olika mått o dess vikt

Sent i höstas var det en artikel i Travronden om ett försök på travhästar i Danmark. Det visade sig att de hästar som åt nypon hade sänkt sina travrekord mer under försöksperioden än den gruppen man jämförde med.

Är det någon som vet mer om detta försök?

Någon som har erfarenhet av nypon som tillskott?

Om du söker på nypon så ser du en mängd olika trådar om det.
Jag har gett mina hästar Litovet och även det från Alyose. Litovet har helt klart gett effekt på de två av mina som åt det under en längre tid. Det från Alyose kommer jag aldrig köpa igen då det inte har haft någon effekt alls.
De framställs dessutom inte på samma sätt som Litovet och innehåller INTE den verksamma substansen GOPO.
Det är som att folk tror att bara för att det är nypon, och vilka nypon som helst så funkar det, men så är inte fallet. Det finns ju faktiskt en anledning till att LITOVET är flera gånger dyrare än Alyoses nypon.
Vissa vill ju komma undan så billigt som möjligt och köper de billigaste nyponen på marknaden. Försäljare och tillverkare bedyrar om hur bra dessa är och ändå finns det inga dokumenterade tester på fler än just LITOZIN.
Jag skulle aldrig ge mina hästar nåt annat än just dessa nypon. Jag har gjort det förr men det var som att sprida ut det direkt på åkrarna.
Tilläggas ska också att de hästar jag gav litozin hade mycket dåliga leder men kunde leva ett gott liv på slutet tack vare denna produkt.

Litozin är dessa danska nypon det pratas om i artikeln.
Allt annat är som placebo ungefär men folk köper det ju i tron om att alla nypon är lika bra.

Klicka dig vidare på denna sida så kan du läsa om de tester som gjorts med just DETTA preparat:

http://www.naturmedel.org/sidor/litozin.html

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 207
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 054
Senast: Bison
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 536
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar