Sv: Nymfparakit
Jag har haft fyra parakiter - Min favorit var Nils! Jättego & social fågel, då han var så tam hade jag honom lös i min trädgård där han tuggade gräs & maskrosblad.
Favoritgodiset hos alla mina fåglar har varit salladsblad & gurka - Nils gillade även människomat! Var han lös och jag åt mat kom han alltid flygande, landade på köksbordet och smakade av min mat.
Han kunde räkna - Hade leksak med kulor, när jag sa 1+1 drog han fram två kulor med näbben!
En dag tog Nils sig tyvärr ut ur buren när jag inte var hemma och togs av mammas tax som jag hade hemma - Han blev 9 år!
Samma dag Nils avled fick jag en ny parakit av min snälla mormor & morfar. Han hette Lars och hade lämnats in till djuraffären av en familj där barnen misshandlade honom - Ryckt av honom fjädrar och huvudtofsen! Trots det hade han inte tappat förtroende för människor utan var social & trevlig redan första dagen. Några dagar senare upptäckte jag att han kunde prata - Han kunde säga God dag!
Tyvärr hade jag bara Lars några år innan han bets ihjäl av grannens iller som tog sig in - Mina andra två parakiter dog av sjukdomar!
Lycka till med din lilla Lucifer!