Nymfparakit, litet dilemma...

M

Maddis

Jag har en parakit som i år är 14 år gammal. Han har fått en böld under ena vingen och näbben har blivit längre :confused: Jag är rädd för att han kommer att ta mer skada av ett veterinärbesök än om jag låter bli...för han är handrädd så jag kan/får inte ta i honom.

Det som är grejen, är att han är precis som han brukar vara, äter, pruppar, visslar etc.

Så hur ska jag göra? Ska jag låta han vara eller åka till vet.?

Hjälp mig! :cry:

Sv: Nymfparakit, litet dilemma...

14år är inte så gammalt för en nymf

Ta fågeln till veterinär för trimmning av näbb (om dne nu är för lång) och undersökning av knölen. Är ingen fara att fågeln är otam, har tagit sjövilda fåglar flera gånger till veterinären.

Har lämnat meddelande till min veterinär. Hoppas att hon kan göra hembesök... :crazy:

*uppdatering*

Efter lite runtringningar och ventilering med kompisar/sambo/familj så kom en veterinär hem till mig.

Den 5/3 fick min lilla Roffe flyga vidare till den evigt blå himlen :cry:

Han hade en tumör i vingfästet... stackarn...

R.I.P min skrutt!

Tråkigt att höra, men det var bra att det hände medans han var någorlunda "frisk" så att det inte blev värre så att han fick lida så mycket.

Nu flyger han fritt ock är lycklig.
Men det är alltid svårt att förlora en vän.

*tröstkramar*

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 413
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 460
Senast: miumiu
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 900
Senast: Lipperta
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 516
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix