Nyköpt häst, men för stark för mej. HJÄLP!

C

CindyLou

Jag har en häst som jag köpte för 4 veckor sedan och han är alldeles för stark för mej. När han kom så reds han på pessoabett men även då var han svår att hålla i trav och galopp i skogen. Och i dressyrarbete är han stel vill ej böja halsen utan går med den helt rak. Försöker med ledande tygeltag vid voltarbete men jag får ofta kramp i fingrarna och sår och blåsor fast jag försöker rida med en mjuk hand. I skritten funkar det jättebra. Med vanligt Eggtränsbett går det inte rida ute i högre gångart än skritt ute i skogen.
Han vill även inte stå still när jag ska sitta upp och är väldigt naffsig i största allmänhet. HJÄLP!!
 
Sv: Nyköpt häst, men för stark för mej. HJÄLP!

**putt**putt**
 
Sv: Nyköpt häst, men för stark för mej. HJÄLP!

Vad är det för häst, vad har den gjort tidigare? Hur var den när du provred den?
 
Sv: Nyköpt häst, men för stark för mej. HJÄLP!

inte för att vara elak eller så, men varför köper man en häst som man inte kan hålla? eller blev det så efter du köpte honom?
 
Sv: Nyköpt häst, men för stark för mej. HJÄLP!

4-årig vallack hbl/connemara. han var stark när jag provred honom oxå men det var en provriding under dåliga förutsättningar. Jag vet att jag var lite för snabb med det köpet men jag trivs annars väldigt bra med honom.
 
Sv: Nyköpt häst, men för stark för mej. HJÄLP!

Den är riden av en 14-årig tjej innan. Och tävlad clearround 70+80cm och en LD dressyr. Det är tydligen en väldigt bra hoppare men jag är mer åt dressyrhållet.
 
Sv: Nyköpt häst, men för stark för mej. HJÄLP!

tja.. det bästa jag kan komma på vore att få tag på en duktig instruktör du kunde rida för.. låter inte speciellt kul att inte kunna rida ordentligt :/
 
Sv: Nyköpt häst, men för stark för mej. HJÄLP!

Ta hjälp av en tränare å ge hästen en ärlig chans,,ni är nya för varandra,du rider säkerligen inte som den andra osv,de tar tid att lära känna varandra.Jag köpte en häst en gång som jag trodde jag blivit lurad på,han kunde inte galoppera,trodde att tag att de var en travarkorsning med "hblpapper"..Men med lite tid å jobb red vi LA dressyr.Lycka till!!
 
Sv: Nyköpt häst, men för stark för mej. HJÄLP!

Ta hjälp av en tränare det är lättare så han kan se när du rider.
 
Sv: Nyköpt häst, men för stark för mej. HJÄLP!

Har ni inga tipps och ideèr på övningar som jag kan göra? Försöker med sidförande hjälper,mkt volter och lösgörande.
 
Sv: Nyköpt häst, men för stark för mej. HJÄLP!

är ingen expert, men har alltid tyckt att hästar är svårare att hålla på pessoa. de sätter bara hakan i halsen och fortsätter :/
 
Sv: Nyköpt häst, men för stark för mej. HJÄLP!

Hästen är bara 4 år och du är vad jag förstår inte särskilt erfaren?`

Har du utbildat någon unghäst?

Du behöver en tränare som kan se er och bedöma vad som behöver göras och hur. Då får du tips. Det går nog inte att komma runt det faktum att du måste ha en tränare om det ska bli bra.
 
Sv: Nyköpt häst, men för stark för mej. HJÄLP!

Jag är 26 år och ridit i 19 år. Mest unghästar och travare men ingen har varit på detta sättet, är van vid känsliga munnar men min häst är sten hård. Försöker rida med mjuk och stadig hand .
 
Sv: Nyköpt häst, men för stark för mej. HJÄLP!

Om han är väldigt hård i munnen o dåligt inställd till bettet kan de ju vara ide att prova något bettlöst alternativ som sidepull, hackamore eller ridkapson! Speciellt bra till unga hästar så dom vågar "lita" på handen :) Man kan ju ha både bett och tex kapson samtidigt, med bettet som nödbrom i början för att prova sig fram. Lycka till!
 
Sv: Nyköpt häst, men för stark för mej. HJÄLP!

Om du nu själv har kunskap och erfarenhet så är det enklaste att "börja om" från början och inte fortsätta där det går fel. Ta ett par steg tillbaka dit där det fungerar och börja där ifrån precis som om hästen inte varit mer utbildad. Ta det lugnt och vänj dig och hästen vid hur du vill ha det istället. Det är ju trots allt inte någon gammal häst utan en ung häst som du har, så skynda långsamt.
Grunden för ridning är ju att hästen ska vara i balans och samla sig bakifrån och då så småning om böja på nacken. Så börja att träna där du känner att fungerar och ta det där ifrån, glöm vad han gjort tidigare med förra ryttaren. Det är ju inte säker att det skett på "rätt" sätt. Som du beskriver det är det ju mer troligt att det iställt har varit en ganska okunnig ryttare tidigare. INgen vet ju heller hur det har sett ut på de tävlingar den har varit med på. Var kanske bara flyg och fläng.
 
Sv: Nyköpt häst, men för stark för mej. HJÄLP!

Backa ett steg och ring ägaren för att kolla vad hästen egentligen kan. Hur har den blivit inriden? Att den inte böjer sig ordentligt vid jobb på volt är inte så konstigt. Den är 4 år, den har inte än kommit fullt så långt i sin utbildning. Och har den blivit inriden på Pessoa så förstår jag om den är i hårdaste laget i munnen.

Ta och åk till en tandläkare så du får ett väl anpassat bett och en översyn av tänderna. Hästar ändrar sig i munnen hela tiden så länge de är unghästar därför kan det vara en god ide att använda en låg nosgrimma som inte trycker på de bakre tänderna som din häst byter nu. Strunta i Pessoabettet och använd ett vanligt tränsbett. Kanske något med rullar på så att den inte kan bita fast? Kan du inte hålla den i skogen så ta skrittpromenader tills du har utbildat den mera på banan.

Ring sedan en istruktör som kan hjälpa dig med utbildningen av din unghäst. Börja redan nu själv med att jobba in halvhalter. Detta för att den skall bli mer lyhörd och inte hugga sig fast i bettet.

Det här kommer att gå jättebra, ge det bara lite tid.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 671
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 823
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp