nykastrerad. med konstiga ljud. HJÄLP.

I

issikka

Jag var med min islands hingst och kastreras den april, detta gjordes då med laser. När vi åkte därifrån så sa de att han skulle stå i två veckor. Nu råkar det sig så illa att jag ska på jobb i morgon och har inte möjlighet att sköta om honom lika intensivt på dagen som tidigare. Jag har nu då två alternativ.

Att hålla honom och och den andra inne hela dagen i stallet ( går annars ute ca 15 h per dag i normala fall) !! hamnar vara inne över natten och slipper tidigast ut tre i morgon på dagen, så risken finns ju att de river stallet.

Eller att släppa honom ut obevakat med den andra.

Saken är den att de kan inte vara ifrån varandra. detta har inte övats så jag tänker inte riskera det nu.

Orsaken till att han skulle stå i två veckor var hålet i magen som ska läkas. Detta tar cirkum två veckor, sen skulle han få gå ut som normalt, alltså nu i torsdag. Risken är att tarmarna kan falla ut genom hålet.

Jag tänkte släppa dem i morgon, men tänkte inte ta den risken att de skulle direkt rusa runt obevakat, så jag släppte dem i dag redan en stund för att de skulle rusa av sig det värsta. Då hörde jag ett ljud från honom. Det lät i princip som en pruttkudde. när han tog språnget ut var det ljudlöst, men när han drog i hop kroppen kom det lixom ett pressande ljud. precis som luften skulle ha pressats ut ur "hålet" i magen på honom. detta är nu då brådskande eftersom det handlar om i morgon... alltså 14.4.

han mår annars bra, litet stel var han efter allt bockas nu i kväll då, men annars fint, bra tarm ljud, inget mera svullen, yttre styngnen har inte kommit upp, god aptit och lika jobbig som tidigare :D ... Hur ska jag göra, vad skulle ni göra ???

Sv: nykastrerad. med konstiga ljud. HJÄLP.

Orsaken till att han skulle stå i två veckor var hålet i magen som ska läkas. Detta tar cirkum två veckor, sen skulle han få gå ut som normalt, alltså nu i torsdag. Risken är att tarmarna kan falla ut genom hålet.

:eek::eek::eek: Men herregud! Hur det låter.. :crazy:

ja, här sitter jag och funderar på det , ska upp om ca 4 timmar igen till stallet och sedan på jobb, så jag om någon vet hur det låter, och känns. :crazy:

det är lixom inte riktigt bra åt någondera hållet, för har jag dem inne nu i nästan 20 timmar, så vettef*an vad som händer när de tröttnat, de har endå gått ute hela tiden, bara det att lillen gått i en provisorisk sjukhage. men den kan jag inte lämna honom i nu utan vakt. ojojoj...

tacksam för svar :bow:
:D

Svårt!
Nu svarar jag säkert försent ;men efter att vi har kasterat våra unghingstar har vi fått rådet att ha dem ute eftersom det är "renare bakterier "ute än inne.Vi har även fått råden att röra på hästen ordentligt varje dag så såren ska läka inifrån .Är du orolig så ring vetrinären som utfört kastreringen och fråga!

Det där låter inte som en vanlig kastration.
Är det en klapphingstoperation?

För vid sådana måste man vara oerhört noga med eftervården.

Det är en vanlig kastrering. Men gjord på klinik med laser. för att infektions risken är mindre. Men eftersom "kulorna" är borta och även om hålet är hopsytt där "kulorna" var så finns det en risk att tarmarna faller ut genom hålet. Detta gäller mer eller mindre alla kastrationer (heter det så :D ) ...
Jag löste dock problemet genom att ha honom inne, tog halva dagen ledigt från jobbet och lade sedan ut dem. i går gick de ute och i dag går de ute.
Ljudet har jag inte hört, Det måste ha varit de yttre stygnen som sög in och pressade ut luften sedan igen... Annars mår han ju bra hittills. Nu är det två veckor sedan det gjordes. Och så här långt ser det bra ut.

Vid en vanlig kastration så kan de gå ut och springa i hagen direkt.
Och bör dessutom röra på sig så mycket som möjligt.

Tarmarna riskerar bara ett ramla ut vid brock.
På samma vis som de riskerar att trilla ner i pungen på okastrerad hingst av samma orsak.

Så det är en massa saker i din beskrivning som inte stämmer.
Om det är ihopsytt så finns däremot risken att det blir en inre blödning som man inte ser.
Vilket kan bli riktigt dåligt bl.a. p.g.a. att blodet inte kommer ut utan fyller pungen.

Inte helt sant. Vissa hästar, ffa travare, har lite vidare inguinalkanaler (där testikeln vandrar igenom bukhinnan från buken ner till pungen) och därigenom KAN tarm leta sig ner och ut. Det är orsak till att många väljer att kastrera sin häst liggande på klinik, då man syr, istället för stående då man bara krossar. När man pratar om pungbråck är det en tarmslynga som vandrat ner i själva pungen, när pungen är borta som på en kastrerad häst och det är fritt ut för tarmen pratar man om tarmframfall.
Det är bra för en nykastrerad häst att röra på sig, men under kontrollerade former. Inte ut och springa i hagen direkt efter alltså, utan longering, motion för hand osv eller i ren (snö eller gräshage) om den håller sig lugn (inte brallar) men ändå inte står still. Såret i huden ska, efter en stående kastration, läka sist, och motionen syftar till att det inte ska svullna för mkt eller ansamlas sårvätska i några fickor som kan bli en grogrund till infektion.
En häst som är sydd, ska hållas på rent underlag och i kontrollerad stillhet så att stygnen inte går upp.
Slutligen, ja, det händer faktiskt att nykastrerade hästar drar en repa och tarm trillar ner genom inguinalkanalen och ut genom kastrationssåret och fladdrar efter en vettskrämd häst. Och prognosen för det kan alla säker räkna ut...

Slutligen, ja, det händer faktiskt att nykastrerade hästar drar en repa och tarm trillar ner genom inguinalkanalen och ut genom kastrationssåret och fladdrar efter en vettskrämd häst.

Det har jag aldrig hört att det över huvud taget har hänt på Islandshäst.
Och det kastreras drösvis med sådana på Island som sedan bara släpps ut i hagen.
Däremot så har jag faktiskt t.o.m. sett ett pungbrock på en varmblodig travare en gång.

Det är säkert inte så vanligt, men som sagt travare är predisponerade.

jag vet att hästar som är kastrerade hemma ska släppas ut direkt ja.
men den här herren är kastrerad på klinik, fälld sövd och opererad där, alla rekomendationer kommer därifrån, så jag vet precis hur det ska skötas och det är precis så som pimy skrev tidigare här. Inte har det väl skillnad vad det är för raser som det handlar om, alla ska ju skötas lika, beroende på tillväga gångs sättet. Sköta kan jag, och allt ser jätte fint ut inga problem...

Det var LJUDET jag funderade på. om nå VARIT MED OM LIKNANDE. Han mår bra nu, inget ljud, och om jag inte kommer fel i håg så konstaterade jag redan vad det var.

Jo det är olika på olika sares.
Om man kastrerar på det ena aller andra sättet måste ju beslutas rent staistiskt efter hus stor riskerna är.

Du har valt att kastrera liggande och sövt på en ras som mig veterligen inte har problemet med att tarmarna trillar ut.
Och jag begriper då inte varför du utsätter hästen för riskerna både av en sövning och en sydd kastration.
Stående och vaken kastration i hemmiljö anses vara det absolut mest skonsamma för hästen.

Jag har även kastrerat liggande och sövt, men då så hade inte testiklarna kommit ner ännu på den hingsten.
Utan det var en klapphingstoperation som blev en vanlig liggande kastration då de kunde "fiska" upp testiklarna ur inguinalkanalerna.
Och den eftervården var inte rolig jämfört med hemmavarianten.
Mest tråkig var den för hästen.
Opererande veterinär tyckte att jag borde ha väntat, men det gick inte då han hade blivit hemlös som okastrerad.

Du gör vad du gör och jag gör hur jag anser är bäst för min häst. Jag tycker inte att det på nått sätt är skonsammare att ta vet hem och bara lugna o bedöva och så riva ut testiklarna ur hästen, för att sen sy in en massa jäkla tamponger och annat i såret, en jäkla risk för infektion är det pluss att jag tycker att det inte är så ansvars fullt att bara slänga ut hästen som normalt i hagen, lättare kanske, men sen tycker ju så många att islandshästen är en så lätt ras med, så det går ju hand i hand. Allt har gått fint och bra, inga problem med nått hittills som sagt, endast en orolig hypokondrisk häst ägare.
Och tro mig, av kastreringar har jag erfarenhet av båda sorterna, aldrig haft prolem av klinikoperationer, men desto mer av hem kastreringarna...

Dessutom så tyckte jag precis att jag skrev att jag undrade om nån varit med om liknande, inte dina personliga åsikter om hur hästar ( min ) ska kastreras, jag tror att var och en kan avgöra bäst själv från fall till fall, så låt det vara nu.

OCH om du nu tar illa upp av detta inlägg så tycker jag att du inte ska skriva sådana om du komenterar på helt onödiga saker och offtopic, och sen inte kan ta det som motparten säger.

Min gick ut i hagen (mindre hage) två dagar efter kastration på betäckt funikel (sydd inguinalkanal och sydd hud). Jag tyckte det var mycket enklare eftervård är obetäckt (med öpppna sår). Tyvärr hade hästen väldigt ont men jag tror det berodde mer på att ingen smärtlindring gavs vare sig före, under eller efter operationen. Hade jag inte bara varit en feg liten vt. stud då så hade jag ifrågasatt. Narkosen är en stor nackdel dock, och där nog är stående kastration bättre, anledningen att jag valde betäckt funikel var att det var mitt i rötmånaden. Jag vet inte hur jag skulle välja om det var aktuellt idag, beror nog på ras.

min pojk fick också gå ute sen dag 1, förståss i sjuk hage, och sedan då mycket ut och gå hela tiden. Ömmade de första dagarna, men efter det var han som före op, alltså en ung hingst. Han har inte tagit någon sorts skada av det hela. Nu är det då över två veckorsen, och yttre stygnen har inte ännu läkt helt, vilke de ju inte ska i första taget. Ingen svullnad numer, inte ens vid stygnen och nu har han gått i hagen sedan onsdag morgon fritt. Det var bara ljuden som kom ur "såret" som jag funderade på. Men ljuden är borta, hästen äter dricker busar är pigg och kry, så jag tror att vi har klarat oss bra... men man ska ju inte ropa hej förän man är över bäcken :)

Jag tycker inte att det på nått sätt är skonsammare att ta vet hem och bara lugna o bedöva och så riva ut testiklarna ur hästen, för att sen sy in en massa jäkla tamponger och annat i såret, en jäkla risk för infektion är det pluss att jag tycker att det inte är så ansvars fullt att bara slänga ut hästen som normalt i hagen,

Jag känner inte alls igen det du skriver om stående kastrering hemma.
Riva ut testicklarna?
Sy in tamponger?

Du måste ha erfarenhet från fel veterinär.
// Linda

Min gick ut i hagen (mindre hage) två dagar efter kastration på betäckt funikel (sydd inguinalkanal och sydd hud). Jag tyckte det var mycket enklare eftervård är obetäckt (med öpppna sår). Tyvärr hade hästen väldigt ont men jag tror det berodde mer på att ingen smärtlindring gavs vare sig före, under eller efter operationen. Hade jag inte bara varit en feg liten vt. stud då så hade jag ifrågasatt. Narkosen är en stor nackdel dock, och där nog är stående kastration bättre, anledningen att jag valde betäckt funikel var att det var mitt i rötmånaden. Jag vet inte hur jag skulle välja om det var aktuellt idag, beror nog på ras.

Men oj, ingen smärtis alls!! Vad för klinik ligger så långt efter (det behöver du såklart inte svara på) att man inte tror att det gör ont att kastrera? Trodde det numera var såpass upplyst att alla veterinärer vet att även djur känner smärta och att om man premedicinerar med smärtlindrande kan förhindra att smärtreceptorerna triggas och i förlängningen att wind up uppstår...

Både för ca 15 år sedan och säkert längre tillbaks, och riktigt nyligen för en av mina bekanta så gjordes en hemma kastrering så. De erfarenheter jag har av hemma kastreringar är intre alls något fint och smärtfritt, det låter ju så fint att säga att hästen direkt efteråt fick gå ut i hagen och att det inte alls är några problem, eller smärtsamt.

FEL FEL FEL... Enligt mig.

En massa blödningar och inflamationer tar endå oftast över hand vid hemma kastreringar, enligt mig, så det slutar endå med att hästen står i boxvila efter en sådan kastrering. Tampongerna är till för att hämma blödningen och se till att såret inte växer fast för fort, så att allt dit inne får läka först, och sedan de yttre såren. Och jag kan inte förstå vilken hästägare i hela världen med lite vett i skåpet skulle låta någon lägga kniven på sin häst utan SMÄRTLINDRING...

Allt detta då skrivet efter mina erfarenheter och uppfattningar.

Då kan jag lugna dig med att så är det inte.
Jag kastrerade min 2-åring hemma i Januari. Fast i Sverige.
Han var helt väck o fick givetvis bedövning. Blödde inte mycket o gick ut i vanliga hagen dagen efter.
Han hade inte ont för det var som vanligt fullt bus med den andra unghästen redan första morgonen.
Inga problem med någon infektion.
Har varit med om andra lika "lätta" kastreringar.
De där tampongerna ska man akta sig för. Om man stoppar in sånna så samlas ju blod o vätska. Inte konstigt om det infekterar då.
Alla hästägare kan ju själva välja om de vill kastrera på klinik eller hemma. Men så som du beskriver det går det inte till.
Hoppas din häst läker bra.
// Linda

Då har du en helt annan bild av kastreringar hemma än mig, och ok är ju det :laugh:

Men jag blir bara så förbannad på folk som kommer med helt onödiga komentarer och kritiserar beslut som jag tagit utgående från min häst och mina erfarenheter.

Jag vet bara det jag vet och har varit med om, och agerar efter detta.

Frågan som jag ju igentligen ställde gällde ett ljud som såret gav i från sig, och inte andra personers åsikt om hur jag ska gå till väga med mina hästar. Att operara på klinik för att minimera risken för besvärliga blödningar och inflamationer är nått jag valde för min häst för att jag varit med om de ovannämda så många gåner tidigare. Har tilloch med en bekant vars häst hamnade till klinik 3 ggr pga hemma kastreringa, att såret rämnade och den stackarn såg ut som den hade en badboll mellan benen, och synen av att tömma den stackars hästens sår var verkligen inte något fint eller doft fritt... Så om jag väljer att kastrera på klinik, och min häst mår fortfarande bra, så tycker jag att såna där komentarer kan skippas,

Det är klart att saker kan diskuteras och detta är ju ett forum, men lite internetvett ska man väl endå ha, men om det är fel av mig att kastrera på klinik och att hästen var sövd, så vad kan jag annat säga än förlåt, jag gjorde fel, borde väl då ha gjort det hemma, och kaniske gå ingenom ett h*l*ete igen...

Jag kan ju bara tipsa om att googla upp lite bilder på kastreringar som gått fel så kaniske ni får en liten bild av mina erfarenheter, kom sedan och skriv på nytt hur jag ska göra...

menade inte hela texten åt dig mahlmt . Och tyvärr så kan du ju inte lugna mig om att det inte är så efter som jag varit med om det :crazy: Och det där blev en ganska underlig mening, men jag hoppas du förstår vad jag menar :rofl:

Har dessutom inte än fått svar av en enda som varit med om samma, eller vet vad det var ...

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 375
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 415
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
996
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
865
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka