nykastrerad. med konstiga ljud. HJÄLP.

Sv: nykastrerad. med konstiga ljud. HJÄLP.

Jag tycker inte att det på nått sätt är skonsammare att ta vet hem och bara lugna o bedöva och så riva ut testiklarna ur hästen, för att sen sy in en massa jäkla tamponger och annat i såret, ....

Det skall inte sys in något i såret alls.
Det skall vara tomt.

Och man river inte ut testiklarna, de trillar ner själva.
Hästen skall naturligtvis också vara ordentligt smärtlindrad på alla sätt som går.

Men det är en stor fördel att slippa sövningen som i sig själv är en stor risk för hästen.

Tyvärr hade hästen väldigt ont men jag tror det berodde mer på att ingen smärtlindring gavs vare sig före, under eller efter operationen.
Min klapphingstopererade häst var ordentligt smärtlindrad.
Och visst blev det fint.
Men hästen hade nog föredragit att kunna springa ute med sina kompisar i stället för att ställas på stall i några dagar.
Och jag tyckte ju att uppstallningen i sig var litet arbetsam då alla hästar normalt går i lösdrift.

... anledningen att jag valde betäckt funikel var att det var mitt i rötmånaden.
Ja fy - det förstår jag.
Men om man kan välja tidpunkt så undviker man ju det.
Just nu är en bra tid, varken fruset eller särskilt varmt.

Jag vet inte hur jag skulle välja om det var aktuellt idag, beror nog på ras.
Ras, tidpunkt på året, väder, uppstallningsmöjligheter och hagar spelar ju roll för valet.
Jag flyttade den som kastrerades stående till en ny och ren hage t.ex.

ja inte vet jag hur det görs där, men här gör dom i allafall så. Sen så Lade jag ut min i sjukhage dag 1 redan, så han fick gå nära polarn, byggde om och kunde uttnyttja gamla hagen och dra en ny in dit... Och så tog jag 2 veckor tjänsteledigt o betalt för att sköta på rätt sätt. Och riskerna med sövning anser jag inte vara så stor att jag skulle välja att kastrera hemma, och det samma ansåg uppfödaren till mina hästar, som själv kastrerat sin hingst hemma, och råkat ut för besvär... och nu börjar jag bli lite trött på att förklara samma saker gång på gång, och behöva förklara mig som om jag gjort nått fel, för det kan inte du eller nån annan här avgöra, bara jag och min vet.

Så istället för att berätta hur jag ska göra och inte göra enligt dig så skulle du ju ha kunnat svara på min fråga tycker jag, för det var ju det som tråden i allafall skulle handla om.

Jag kan ju bara tipsa om att googla upp lite bilder på kastreringar som gått fel så kaniske ni får en liten bild av mina erfarenheter, kom sedan och skriv på nytt hur jag ska göra...

Vill man leta efter det extrema så hittar man ju alltid det. Googla på bilolyckor så vill man aldrig köra bil igen.

Enda valacken som fått infektion av de jag har stått i samma stall som blev kastrerad liggandes på klinik (varmblodig travare).

Trots detta så kunde jag mycket väl tänka mig liggandes på min också.
Men att söva är alltid en risk. Min plutt mådde bättre av att kastreras hemma o kunna gå ut som vanligt dagen efter.

Ärligt talat så frågade du inte bara om ljudet utan även om utevistelsen.
// Linda

Jag har inte frågat råd om utevistelsen, bara om någon som har haft erfarenhet av samma ljud visste hur man skulle göra. Om jag formulerat en sådan fråga så har det skett i misstag.

Jag har fått klara och tydliga råd från kliniken om utevistelse och sköttsel, och hästen mår bra.

I livet händer många extrema saker, som de bilderna då visar, så sådana saker händer ju verkligen på riktigt.

Men jag är ju glad och nöjd med hur mitt fall gått nu, Och glad och nöjd med att era hemma kastreringar fungerat som de ska, det är ju våra djur det handlar om, och ingen vill väl sina eller andras djur illa, men som sagt så är mina erfarenheter dåliga av hemmkast. så jag valde bort det alternativet.
Bara för att jag inte tycker om det betyder det inte att det är dåligt att andra gör det.

Men jag tycker inte om att folk ska skriva och "anklaga " mig för att utsätta min häst för dåliga saker. Jag vet hur min häst fungerar, och jag valde detta alternativ.

Och så tog jag 2 veckor tjänsteledigt o betalt för att sköta på rätt sätt.

2 veckor tjänstledigt för att sköta om en nykastrerad häst tycker då jag är ett ganska så stort besvär.

Dessutom så gillar jag inte din skräckpropaganda.
Samtidigt som du släpper ut en sydd häst med de risker för inre blödningar som det medför.
Min fick i början gå kontrollerade promenader 2ggr/dag och stå i box resten av tiden för att inte styngen skulle dras så att där blev en blödning.

Ljudet är nog bara luft som dras in runt penis på hästen då det nu blivit mera plats när testiklarna är borta.

Och trådar på ett forum man man inte styra - de går dit de själva vill.

Det började med att du skrev vad du tyckte om att jag kastrerade min häst på klinik, där efter så for disskussionen till hur man ska kastrera och vart.

Jag började också skötseln med gång 3 ggr dag , men han fick stå ute i ca 10 kvadratm sjukhage, precis som kirurgen på sjukhuset rekomenderade, sen om jag har tjänstledigt tycker jag att är min sak, konstaterade bara det för er eftersom ni tycker att jag gjorde fel, och enligt mig försökte få mig att frammstå som en dålig hästägare.

Inte släppte jag ut honom oövervakat i hagen från dag ett, det var ju du som skrev att hästarna får gå ute om de kastreras hemma. Om du inte kan acceptera andras åsikter och tycker att alla ska göra som du, oberoende vad du vet om hästen / saken så tycker jag att du inte ska råda någon i en fråga om det ska bli en sån här sak av det. Jag bad inte om dina åsikter, jag bad om råd.

Men du får mina åsikter alldeles gratis.

Och du har just kostat på en jättedyr kastration alldeles i onödan.
Och dessutom har den kostat dig 2 veckor i förlorad arbetsinkomst.
Och utsatt hästen för den risk som sövning och transport innebär.

Det är många som läser här i trådarna och jag tycker att det är viktigt att de inte får för sig att din skräckpropaganda är någon sorts sanning.
Det finns ingen anledning att kastrera en helt normal Islandshingst liggande på klinik.
Det är bara dyrt.

Du skriver f.ö. mycket annat konstigt i trådar här och där.

Inte_Ung, Islandshästuppfödare sedan 20 år.

Du har din syn på saker och ting och jag har min. DET VAR INTE JAG SOM BÖRJADE DENNA DISKUSSION det var du. Jag bad inte om dina åsikter om hur jag ska göra med min häst/hästar, det var du som gav dem, så lägg inte detta på mig nu, jag har i allafall inte startat någon skräck propaganda, och jag menar verkligen inte att skrämma någon. Kan du inte dessutom stå för det du skrivit, och det du tagit upp på detta forum så är det ditt problem. ALLA GÖR SOM DE VILL, men det är ju du som tycker att alla ska tycka som dig. Du kan ju börja tänka i nyare banor då, jag antar att mycket har ändrat sen du fått dina uppfattningar för 20 år sedan.

Och att dra in andra trådar som jag skrivit i eller startat så är bara fegt, och i allafall av en som ska föreställa att ha varit med så länge att den är bukefalist på detta forum, eller är det bara för att du kritiserat och skrivit en massa onödigt i andra trådar som du kommit så högt upp???

Du då om någon borde väl förstå olika åsikter, och jag skulle alldrig försöka få någon att ändra sitt tycke till samma som mig. OCH min skräckpropaganda som du så vackert kallar det skulle alldrig ha börjat om du inte varit så ivrig på att ha rätt i en sak som alldrig ens skulle ha börjat om du inte startade det. Tyck du som du vill så tycker jag som jag vill.

-Nicole, ägare, kännare och rätt person att avgöra hur min häst ska behandlas.

Senast ändrad av en moderator:

Jag frågade varför du kastrerade liggande på klinik för att få bakgrunden till beslutet.
Vilket behövs om man skall kunna ge råd.
Hade t.ex. orsaken varit brock så hade det ju varit på ett annat sätt.

Du skriver om tyckande hela tiden.
Och jag vill ha statistik och fakta.
Goda beslut grundar man på det.

Man väger olika risker mot varandra.

Din beskrivning av en stående kastration är dessutom helt horribel.
Och ingenting som någon av oss andra känner igen.
När jag behandlar mina hästar så tar jag råd av de bästa inom Veterinärkåren.
Lärarna och forskarna på den näraliggande Veterinärhögskolan.
De är om några uppdaterade på det senaste.

Men oj, ingen smärtis alls!! Vad för klinik ligger så långt efter (det behöver du såklart inte svara på) att man inte tror att det gör ont att kastrera? Trodde det numera var såpass upplyst att alla veterinärer vet att även djur känner smärta och att om man premedicinerar med smärtlindrande kan förhindra att smärtreceptorerna triggas och i förlängningen att wind up uppstår...

Jo....det var ändå inte mer än 8 år sen, jag läste anestesilogikursen två veckor efter kastrationen :cool: .....som sagt, hade jag vetat det jag vet nu hade jag protesterat, men men, gammal klinik, äldre ansedd veterinär, löpandebandteknik. Man tyckte väl att lite acepromazin och narkosen räckte.

Jag frågade varför du kastrerade liggande på klinik för att få bakgrunden till beslutet.
Vilket behövs om man skall kunna ge råd.QUOTE]

Men du behöver ju inte veta bakgrunden till mitt beslut om hur jag kastrerade honom, för jag frågade ju fortfarande inte av dig vad du tyckte om den saken. Och om du hade varit med om liknande så hade du ju direkt vetat vad saken handlade om, för vad jag kommer i håg så beskrev jag sammanhanget.

Och om mitt TYCKAS och ANSEENDEn här så har jag skrivit så många gånger om för att det är MINA åsikter om saker och ting. Jag kan inte gå och kritisera folk som behandlar sina hästar hemma, vilket jag inte heller har gjort hoppas jag, jag skrev bara min åsikt om hemkastrering, eftersom du skrev din åsikt om det jag gjort.

Det jag har lärt mig av min uppfödare är att ta olika personers olika åsikter och forma mina egna enligt det som låter för mig rätt. Men det ger mig inte rätt till det att tvinga dem på andra för det.

Och om det vore så farligt att kastrera på klinik så värför i hela h*lvete har de tagit emot en fullt frisk häst på huvudstadens hästklinik (helsingfors) utan att blinka, eller har de också fel. Borde inte dom då råda mig att göra det hemma, eller är de bara ute efter pengar??

Jag tycker att huvudsaken i detta fall är att hästen är frisk och kry, att ljudet inte var nått att bry sig om ( dessutom så ringde jag kliniken samma kväll för den som undrar ). Inte vem som har rätt eller fel i kastrerings frågan.

Och om någon tolkat mina svar som skräck propaganda så menade jag det inte så, alla sköter sina hästar som de anser vara bäst för den hästen, Och de som äger en hingst borde ju redan ha format en egen uppfattning ganska långt, efter som det inte är en självklar förstahästs val. Men att du anklagar mig för det tycker jag var ganska jäkligt, rent ut sagt. börja inte en sån diskussion om du inte är beredd på vad den medför. Och svartmåla inte andra för att du tycker att de har fel, och för att "alla" andra tycker som du.

Men du behöver ju inte veta bakgrunden till mitt beslut om hur jag kastrerade honom, ...
Om det varit av medicinska orsaker så hade det ju spelat roll.

Och om det vore så farligt att kastrera på klinik så värför i hela h*lvete har de tagit emot en fullt frisk häst på huvudstadens hästklinik (helsingfors) utan att blinka, eller har de också fel. Borde inte dom då råda mig att göra det hemma, eller är de bara ute efter pengar??
Kanske det.
Jag blev rådd av Veterinärhögskolan i Sverige att kastrera stående hemma med tanke på rasen, som är känslig för narkos, och att jag kunde välja tidpunkt efter vädret och därmed undvika rötmånaden.

Med tanke på att de "river ut testiklarna ur hästen, för att sen sy in en massa jäkla tamponger och annat i såret," så kan man ju undra om de verkligen är så välinformerade om vad som är bäst för hästen där i Finland?

Inte för att jag förstår vad du menar med rötmånad i mitt sammanhang, men i finland är det inte rötmånad i april.

Sen så börjar jag tröttna på det här nu, ingenting som jag skriver går ju i ditt huvud, vet inte om du inte förstår det jag skriver, eller vad det är frågan om.
Du har i allafall en jäkla talang att vrida på saker, misstolka dem och läsa mellan raderna. Grattis.

Det vi nu då konstaterat är att enligt dig så ska jag tydligen inte ha häst för att jag för min hingst till klinik och kastereras, jag är djurplågare, Finland är inget bra land att ha häst i, Finska kliniker är ute efter pengar , Finska veterinärer är dåliga.
och Jag som inte haft häst i 20 år får inte ha egna åsikter om hästhållning.

Och jag har flummiga och underliga inlägg, som inte är värda att läsa.

hmmm...

Och hur mycket personligheter gick jag in på under denna "konversation" ?
Jag kan ju förståss ha misstolkat dina inlägg, men högst osannolikt.
Allt för att jag ställde en fråga på ett forum, som du enligt mig har misstolkat ( och det var ju jag som skrev frågan så jag tror jag avgör den saken), och man ska behöva ta så här mycket skit.

ojoj...
Och du täcks komma och gnälla till mig om skräck propaganda. Du gör ju verkligen det inte värt att skriva här.

Jag försöker vara saklig.

Inte för att jag förstår vad du menar med rötmånad i mitt sammanhang, men i finland är det inte rötmånad i april.
Nej precis.
Så det kan ju inte ha varit orsaken till att du valde liggande kastrering med igensytt sår.
Vädret just nu är perfekt för en stående öppen kastrering hemma.

och Jag som inte haft häst i 20 år får inte ha egna åsikter om hästhållning.
Det handlar inte om tiden utan om att det är just åsikter.
Att tycka att något är bättre för att det känns så är inte samma sak som att det är bättre.
Och med en lång erfarenhet så hinner man se mycket.
Du lyssnar på din uppfödare. Jag är också uppfödare och med en lång erfarenhet dessutom.

Vilka fakta bygger du dina påståenden på?
Egen erfarenhet?
Hörsägen?
Gissningar?

Jo....det var ändå inte mer än 8 år sen, jag läste anestesilogikursen två veckor efter kastrationen :cool: .....som sagt, hade jag vetat det jag vet nu hade jag protesterat, men men, gammal klinik, äldre ansedd veterinär, löpandebandteknik. Man tyckte väl att lite acepromazin och narkosen räckte.

Mycket har förändrats just på smärtlindringssidan och mycket är kvar att göra inom detta område i djursjukvården!
Man kan jämföra med humanvården där det i Sverige var lege artis att operera spädbarn utan någon smärtlindring alls fram till 1976 då de ansågs inte känna någon smärta!! Inte så länge sen...

Det är vi i "nya" generationen djurvårdspersonal som får se till att detta ändras!

Det är klart att man med lång erfarenhet kan mer, inte alls frågan om det, men jag undrar nog om du är bättre på att säga vad som är bra för mina hästar än mig. Om du sen ser generellt på rasen är väl en annan sak.

Och jag tycker fortfarande inte att jag är skyldig dig eller någon annan här en förklaring till varför jag valde att kastrera på klinik. Verkligen inte. men jag kan inte förstå varför du anser det.

Jag börjar bli ordentligt trött på det här nu. Skulle jag vetet att det blivit ett herrans liv för att man ställer en fråga här så skulle den verkligen blivit oställd.
Jag baserar mina beslut på det jag sett och hört, och varit med om själv.
Jag vet inte hur många kastreringar du varit med om, säkert fler än mig , men jag gör som jag anser bäst, och resultatet är jäkla fint.
Så att kritisera mig, och allt annat som du kritiserat här ser jag bara som jäkligt onödigt.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 377
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 415
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
997
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
865
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka