Nykastrerad-kissat på sig, Hur skall jag göra?

Nikkis

Trådstartare
Min lilla Rocky blev av med sina juveler idag, vi kom precis hem med honom och han håller på att vakna till nu, om än väldigt...trögt.:p

Han har under dagen hos vet. kissat på sig.

Saken är den att det luktar rätt så illa och starkt nu om Rocky och lägenheten, har han gjort tafatta försök med att tvätta sig, men det går inte så bra.

Frågan min är då, kan jag tvätta honom när han piggnat till, eller ska jag passa på nu när han fortfarande är groggy?
Menar alltså inte att jag ska tvätta Hela katten utan bara den sidan som han fått kiss på?
Han har inte heller fått ngn tratt eller dyl. och vill gärna komma åt och tvätta påsarna-ska han få göra det?
Är ju lite blod runtomkring där, men han har hittills inte försökt ta bort sina stygn... Kanske kommer vilja göra det sen...?

Bild på min lilla nerdrogade älskling:love:
Stackarn är helt kall.
S1037867.jpg

Tillägg: Hmm.. nu har han rest sig och försöker gå, han spydde upp vätska, är det normalt? *Hönsmamma*

Sv: Nykastrerad-kissat på sig, Hur skall jag göra?

hm, har han ätit/druckit sen han kom hem?

jag hade nog väntat tills han piggnade till med att tvätta..

spyerna vet jag inte vad jag ska säga om, mina 3 som är nykastrerade (en i måndags och 2 för 2 veckor sedan) var alla rätt ok när de kom hem, lite sega bara men ingen spydde och de åt inget på säkert dygnet efter de kom hem men sen var aptiten tillbaks igen..

ahh, du fick hem honom sussandes ? mina fick stanna tills de vaknat och så innan de åkte hem. spyerna kan ju vara en reaktion på narkosen..

Senast ändrad:

Jaa, alltså, det bästa är att låta dem vara när de är så där tycker jag. När de är på gränsen till att vakna är det bättre att låta dem bara få va i transporten för om man låter dem knalla runt ska de upp o hoppa som de brukar men när inte benen bär trillar de gärna o kan slå sig. Tvätta sen när han är vaken men låt själva såret vara ifred för läkning.

Att de kräks är heller inget ovanligt. Man brukar få rådet att fasta dem lite innan de får lugnande/sömnmedel just för att slippa illamåendet.

Du behöver nog inte oroa dig!

// Tires (som med är hönsmamma när det väl gäller!)

Nej varken ätit eller druckit på +24h. Han har som sagt börjat piggna till här hemma, jag ville att de skulle ge honom uppvaknande när jag hämtade honom, men det 'behövdes inte' sa dom för att han håller på att vakna av sig själv nu...:cool:
Så han sov fortfarande när vi kom hem, tog ut han ur buren och lindade in honom i filt och värmde honom osv. Sedan fick han ligga under täcket och då började han vakna, vilja gå och tvätta sig, gick till sin kattlåda men stannade utanför och spydde, nu ligger han på sängen och lullar, typ.

Det är vanligt att nykastrerade katter kissar på sig och spyr, iaf i de fall veterinären släpper hem katten i sovande tillstånd.

Tvätta katten när du känner att det passar bäst. Är han svår att tvätta i vanliga fall kanske det är bra att tvätta lite när han är groggy, brukar han vara lätthanterlig i vanliga fall kan du vänta och bara låta honom sova av sig nu.

Det är som sagt inget ovanligt, när vår katt kastrerades låg han i min famn flera timmar när vi kom hem. Så lite extra kärlek och lugn och ro är allt som behövs :)

När de är på gränsen till att vakna är det bättre att låta dem bara få va i transporten för om man låter dem knalla runt ska de upp o hoppa som de brukar men när inte benen bär trillar de gärna o kan slå sig.

Jag satte in han i buren igen, för han började gå runt här hemma och skulle ha sig fastän ögonen är slutna och benen knappt bär:smirk:, precis som du skrev.:p

Han får vara där nu tills han piggnat till ordentligt, nästan som att han tyckte det var skönt att komma in dit igen då han la sig ner direkt.

Okey, då väntar jag med att tvätta honom tills han vaknat.
:bow:

Jaa, de är inte riktigt med i matchen till en början...;)

Det är som sagt inget ovanligt, när vår katt kastrerades låg han i min famn flera timmar när vi kom hem. Så lite extra kärlek och lugn och ro är allt som behövs :)

Hehe, ja jag hade honom i famnen tills han blev uppvärmd, satt och gosade en stund, men kan tyvärr inte gå runt med honom/ha han i famnen så pass länge då mina 3 hundar här hemma tramsar och ska ha mat, gå ut osv:cool:
Nu ligger han som sagt i buren och får sova ruset av sig.

Okey, vad bra-då behöver jag inte oroa mig *puh*:p

Ja alltså, han älskar inte direkt att bli tvättad/badad så frågan är om man ska passa på nu, fast det känns så elakt på nåt vis att börja göra det nu när han är halvdöd:angel:
Så jag låter nog honom vara tills han klarnat upp lite mer.

Hahaha, nej verkligen inte. Envisa små :devil: det där:D

Måste bara få visa en söt bild på Rocky och min valp Nero, innan Rocky sattes i buren:p

S1037870.jpg

Men hur är det när han vill tvätta sig själv, ska han få göra det??

Det går bra så länge han inte tvättar sig överdrivet mycket på operationssåret.

Vilken medlidande blick från hunden :love:

Du kan tvätta honom nu eller sen, vilket som är bäst. Se bara till att använda kroppstempererat vatten o håll honom varm efteråt, de fryser lätt efter narkos. Det kanske kan skrämma honom lite att tvätta honom nu när han är groggy, eller så märker han det knappt.

Om han tvättar sig mycket på operationssåret kan du ta en djup papperstallrik, skär ett kryss i botten och kapa av spetsarna längst ut som blir, nån cm. Sen gör du hål på lämpliga ställen o trär igenom en gasbinda. Sätt på katten tallriken med kanterna utåt, som en tratt, o knyt fast. Mycket bättre än de där hårda strutarna som man kan få hos veterinären tycker jag. Då kan de ändå ligga bekvämt eftersom tallriken ger vika en aning o kan forma sig lite.

Ja, valpis låg och vakade över sin bästa polare hela tiden, han förstod att ngt. inte stod rätt till:love:

Jätte smart ide ang. hemma gjord tratt! Verkligen!:bow:

Tillägg: Jag blötte ner en handduk när han vaknade och tvättade rent honom på sidorna där han hade fått kiss, fönade honom torr sedan och sprayade med lite balsamspray så att han inte luktar så illa:angel:-gick väldigt smidigt.
Väntar med att tvätta honom tills pungen läkt ihop, vill inte riskera ngt.
Han ville inte alls vara i buren när jag la in honom efter 10 min, utan gick och la sig i soffan under täcket och låg och sov tills nu då.

malumbub: Tja, jag fick ett litet info. papper om vad en kastration är för något(No shit Sherlock!:smirk:) och vilka Risker(!) det kan medfölja, dvs. fettma, urinsten osv osv. bara massa negativt liksom, och framförallt att det 'drabbar' oftast hankatter-och längst ner stod det med en fin liten text "aktivera din katt på rätt sätt för att undvika dessa risker"....:cool::eek:

När jag hämtade honom så frågade sköterskan om jag ville att de skulle ge uppvak eller låta honom vakna själv, jag ville att han skulle få uppvak, men vet. sa "Nej, han kommer snart vakna av sig själv". Tjena mors, +5h senare så vaknade katten(dvs nyss-vi kom hem strax efter kl 14)!:cool:

Dom sa att han skulle få vatten, lite mat när han piggnat till och att stygnen försvinner av sig själv. Blir det infektion eller dyl. skulle jag återkomma.

That's it........... Vette 17 vad jag ska tycka om det egentligen.

Senast ändrad:

Om han tvättar sig mycket på operationssåret kan du ta en djup papperstallrik, skär ett kryss i botten och kapa av spetsarna längst ut som blir, nån cm. Sen gör du hål på lämpliga ställen o trär igenom en gasbinda. Sätt på katten tallriken med kanterna utåt, som en tratt, o knyt fast. Mycket bättre än de där hårda strutarna som man kan få hos veterinären tycker jag. Då kan de ändå ligga bekvämt eftersom tallriken ger vika en aning o kan forma sig lite.

Det rådet skickar jag med alla kattägare efter kastrationen. I många fall då katten ger sig på såren, räcker detta och ingen krage behövs.

I övrigt, dumt att tvätta honom nu när han är nedkyld efter narkosen, det kommer göra honom ännu kallare. Min katt kissade oxå på sig efter kastrationen, men jag lät det vara och hon tvättade sig själv när hon piggat på sig.

Liknande trådar

Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 557
Katthälsa Kastrerade lilla Tessla idag och hon råkade kissa på sig i buren på vägen hem så nu har hon kiss i hela rumpan. Hon är ordinerad tratt...
Svar
7
· Visningar
7 199
Senast: cili
·
Övr. Hund Åh sliter mitt hår! :arghh: Fick hem en 4 månaders boxervalp förra helgen. Super fin och följsam! Uppfödaren har lagt ner mycket tid på...
Svar
13
· Visningar
1 718
Senast: Lampan
·
Katthälsa Jag har varit iväg på en "minisemester" i några dagar, utan katterna. När jag kom tillbaka berättade mina föräldrar att den kattsäng jag...
Svar
4
· Visningar
1 260
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama