Nykastrerad-kissat på sig, Hur skall jag göra?

Sv: Nykastrerad-kissat på sig, Hur skall jag göra?

De råd du fick var väl rätt normala, ungefär vad man brukar ge.
Det är inte bara positivt att ge "uppvakningssprutan". Dels så är den inte antidot ("motgift") mot själva narkosmedlet, det måste gå ur kroppen av sig själv, utan mot det lugnande medel man ger innan man söver. Det lugnande medlet har även viss smärtstillande effekt och när man då ger denna uppvakningsspruta, så går ju även den smärtstillande effekten ur. Dock går kattens blodtryck upp av det och den fryser inte lika lätt längre.
Katten var alltså inte i narkos när du fick hem den (medlet verkar typ 45-60min) utan sov för den va trött av det lugnande medlet.

Ahaa, på så vis.... Tack för infon!:bow::)

Första gången jag kastrerat mitt djur så jag är inte så insatt i hur det funkar med allt vad det innebär!:o
Man är dock aningen överbeskyddande.

Jag förstår, det är inget konstigt att du har frågor. Är det nåt mer du undrar är det bara att fråga. Jag svarar gärna så mkt jag kan, annars svarar säkert din veterinär/djursjukvårdare på frågor.

För mig var det en nyttig erfarenhet att ha en nykastrerad katt hemma, inte bara berätta för djurägarna "hur det brukar vara enligt boken".

Låter som helt normala råd, samma som jag fick efter jag kastrerade honan min. Dock hade hon längre sår o var sydd med nån tråd av metall som vi fick åka o ta bort, det var väl enda skillnaden. Anledningen till att man inte ska ge mat och vatten för tidigt är ju för att de inte ska sätta i halsen tex. Att man är säker på att hela kroppen är "igång" först, o de är pigga o vakna.

Tvätta sig på såret gör de ju instinktivt, men om de tvättar för mycket är det inte bra. Då kan det göra mer skada än nytta.

Katterna är väldigt trötta när man kommer hem, o sover gärna 4-7 timmar efteråt. Ofta har de kissat på sig o är lite skamsna över det, eller så gör de som min, nästan kryper halvsovande in i lådan, kissar o somnar sittande o dimper på näsan i sanden o fortsätter sova :crazy: Bara att lyfta ut katten o bädda ner henne :rofl: Min ville ligga tyst o mörkt hela kvällen, men dagen efter var hon piggare. Inte helt sig själv på 3, det är ju ett stort ingrepp.

Pojkarna jag kastrerat har varit sig själva dagen efter. Har inte haft problem med nån av dem. (jobbat på katthem, så det är väl en 40 stycken :rofl: )
Stygnen har som sagt ramlat av själva, man kunde hitta lite knutar här och var när det var några nykastrerade killar ute o rännde :angel:

Liknande trådar

Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 557
Katthälsa Kastrerade lilla Tessla idag och hon råkade kissa på sig i buren på vägen hem så nu har hon kiss i hela rumpan. Hon är ordinerad tratt...
Svar
7
· Visningar
7 199
Senast: cili
·
Övr. Hund Åh sliter mitt hår! :arghh: Fick hem en 4 månaders boxervalp förra helgen. Super fin och följsam! Uppfödaren har lagt ner mycket tid på...
Svar
13
· Visningar
1 718
Senast: Lampan
·
Katthälsa Jag har varit iväg på en "minisemester" i några dagar, utan katterna. När jag kom tillbaka berättade mina föräldrar att den kattsäng jag...
Svar
4
· Visningar
1 260
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama