Nykastrerad hane med andra kaniner.

W

Wilmakanin

Hejsan.

Vi har tre kaniner, två fyraåriga honor och en 1 och ett halvt år kastrerad hane.

Nu ska vi ta över våra kompisars kanin på grund av att dom inte har tid att ha kanin längre.

Vi ska kastrera den nya kaninen, den är också 1 och ett halvt år gammal.
Vet någon om det kommer bli något problem mellan hanarna.
I med att han blir kastrerad ganska sent.:bump:

Sv: Nykastrerad hane med andra kaniner.

det kan funka, men det kan också inte funka.
jag tror inte ritkigt på det där att "honor funkar alltid, hanar funkar aldrig" typ. jag har tre OKASTRERADE hanar ihop. dom är 1 år, och dom ska väl ha slagit ihjäl varandra för ett ganska bra tag sen. det "ska inte fungera" att ha hanar ihop efter att dom är tre månader.

man säger att det inte går att sätta ihop två vuxna honor. för mig har det gått.
man säger att ha en kastrerad hane + hona ska vara det bästa, det har inte fungerat alls för mig.
jag säger att det beror på individerna. så prova du, så märker du.

jag kommer inte ihåg hur länge det är, men man måste vänta någon vecka innan man har ihop kaninerna (för hanen kan fortfarande befrukta då).

Det är lika stor risk att den blivande hanen inte ska gå ihop med kastraten, som med honorna.
Så länge den nya hanen är kastrerad och hormonerna fått lagt sig lite innan han får träffa de andra, så kan det nog funka. Två kastrerade hanar kan gå ihop, om de inte träffat varandra (och fått agg/ogillar varandra) innan de kastrerats.

Önskar dig lycka till och hoppas det ska gå bra med ihopsättningen. :)

Tänk på att han kan fortfarande göra honorna gravida upp till sex veckor efter kastreringen.

Annars är det som någon redan skrivit oftast väldigt individuellt hurvida de går ihop eller inte.

Ok.
tack för svaren!
Vi ska ha den nya hanen på prov.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
223
Senast: MJLee
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 982
Senast: KesoNeso
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Ratsit
  • Sytråden del 4