Nykastererad hingst...

Grandezza

Trådstartare
Hur länge lever spermierna hos en kastererad hingst? Alltså, hur länge behöver man vara orolig för att han kan betäcka så det "blir nått av det"??
Är det nån vecka eller nån månad?
Nån som vet?

Sv: Nykastererad hingst...

Ja du vet ej men har veterinären tagit bort kulorna finns ju inga spermier!
Och ja tror inte att det ska finnas nån annan stans än i pungen! Haha...:)
Men om man tar och ser till oss människor lever våra spermier upp till 4-5 dagar!
Sen tror ja inte du ska ha den nyblivna valacken med ston på ca 1 månad!
Men det är vad jag hört och. så han inte hoppar på dom och överanstränger sig. Han ska nog ta det lugnt. Men det är bara vad jag tror!!!!
Lycka till..

Har precis kastrerat en hingst och veterinären sa då att i undantagsfalls kan spermierna leva i 6 veckor.

Det finns tydligen katthanar som lyckats göra honor dräktiga drygt 1 månad efter kastreringen. Man brukar säga att man inte ska släppa en nykastrerad hane ihop med fertila honor på iaf 5-6 v efter kastreringen.

Jodå, det finns spermier i sädesledarna med om jag inte minns fel;)
Han går med 2 dräktiga ston nu, men det handlar om en shettis val och 2 hbl ston, så jag tror inte att han klättrar så jättemkt, de är ganska griniga så han får inte komma nära!
Han blev kastererad för 3v sen...

Levande spermier kan finnas kvar i sädesledarna ett tag efter kastreringen. Mer än en förvånad stoägare har fått överraskningsföl efter att inte varit medvetna om detta...
Min veterinär brukar säja att om man väntar en månad med att släppa ihop den nykastrerade med ston så har man en ganska bra marginal.

Levande spermier kan finnas kvar i sädesledarna ett tag efter kastreringen. Mer än en förvånad stoägare har fått överraskningsföl efter att inte varit medvetna om detta...
Min veterinär brukar säja att om man väntar en månad med att släppa ihop den nykastrerade med ston så har man en ganska bra marginal.

Vad bra! Tack för svar! Jag var mest orolig för om han skulle rymma o betäcka ston, men han är gudasnäll:love: Har faktiskt aldrig träffat en så trevlig shettis förut...;) Dock beter sig stona som om han vore en varulv i ponnykläder...:rofl:

Ok ja alltid lär man sig nått nytt. Lycka till med din vallack..:)

Jag har fått rådet att hålla hingsten el nyblivna valacken ifrån ston i 4 veckor efter kastrering. Visst minskar risken för varje dag, men för att vara säker 4 veckor.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 081
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 629
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Anonymt nick, och nej jag vet inte om personen är just mytoman, jag vet bara att hon ljuger om väldigt mycket. En vän har i många år...
Svar
12
· Visningar
1 237
Senast: Otherside
·
Hemmet Jag står i bostadskö hos alla dom stora bolagen i städerna runt omkring mig till och med nere i Skåne då jag kan tänka mig att bo vid...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
1 679
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025