Nyinspelningen av Saltkråkan

fejko

Trådstartare
Varför ska man göra en nyinspelning av Saltkråkan? Det är ju persongalleriet som är det underbara! Vem kan ersätta farbror Melker, Tjorven och Stina?
 
Varför ska man göra en nyinspelning av Saltkråkan? Det är ju persongalleriet som är det underbara! Vem kan ersätta farbror Melker, Tjorven och Stina?
Jag tänker att för oss som såg Saltkråkan när vi var små och "känner" de personerna är det självklart så. Men för dem som är barn nu kanske gamla Saltkråkan ligger väl långt tillbaka i tiden, de känner inte igen sig i sättet att prata och vara på, kanske är det på sin plats då med en modernisering? Och man är ju fri att titta eller inte titta :)
 
Varför ska man göra en nyinspelning av Saltkråkan? Det är ju persongalleriet som är det underbara! Vem kan ersätta farbror Melker, Tjorven och Stina?
Inget konstigt egentligen, vet flera vars barn ser på saltkråkan och inte är så jätteimpade av det. Dom vill ju ha nytt vilket även dom flesta av oss ville när vi var små.

Det är på det sättet inte helt dumt att låta det spelas in på nytt så att just flera generationer får ta del av berättelserna så dom inte försvinner. Jag hoppas iallafall inte att dom ändrar om grejen utan bara förnyar det lite så att det passar in i dagens samhälle.
 
Håller med @Roheryn
Ser inget fel i att göra en nytolkning. Det är väl inte konstigare än att göra en ny inspelning av Dune, Mumin eller vad som helst. Eller byta programledare på Allsång på Skansen. Det är en naturlig utveckling bara.

Personligen känner jag ingenting inför en ny Saltkråkan. Tyckte redan som liten att den var ganska trist och mossig. Men så har jag aldrig varit så förtjust i någon Lindgren-historia..
 
Jag tycker det ska bli jättekul. 😃 Och då är Vi på Saltkråkan egentligen den enda Astrid Lindgrenbok jag verkligen gillar. Tyckte nog redan som barn att serien som fanns kunde ha shejpats upp lite. Ser fram emot en serie med mer färg, bättre manus, bättre skådespeleri om jag törs säga det, och troligen mer nostalgi.

Såklart är många scener och skådisar ur gamla serien klassiska och små skatter i sig.
 
Dagens barn är ju inte superförtjusta i Saltkråkan imho. Jämför man det med dagens barnprogram så är det ju otroligt segt och mossigt. Det är ju vi som har nostalgi över det hela. Med andra ord tycker jag inte det är hela världen med en nyinspelning, på så sätt får ju Saltkrå leva vidare.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
På ett sätt var jag negativ när jag hörde talas om det först, för jag älskade verkligen Saltkråkan när jag var liten (serien framför allt) och är lite uppväxt som Tjorven så även om barnen egentligen är mer i min föräldrageneration så kände man ändå igen sig. Men å andra sidan, jag som är född i slutet av 80-talet har ju växt upp med den Bullerby-versionen som spelades in -86 och det är det som är Bullerbyn för mig. Men mamma och pappa såg den som kom på 60-talet, när barnen inte ens pratade... Jag har sett båda och Lasse Hallström-versionen är ju mil bättre, say no more...

Sen kanske just Saltkråkan också är den Lindgren-historia som bäst lämpar sig att förnya om det nu handlar om att förflytta det till nutid. Charmen med typ Bullerbyn och Emil är ju att de utspelar sig för länge sen, redan när de spelades in. Saltkråkan var ju nutid när den kom. Jag har sett serien som vuxen och språket är ju... eh... ålderdomligt så det tjänar nog definitivt på en uppfräschning.
 
Tror den äldre generationen (det vill säga folk födda runt tidigt 50-tal i det här fallet) kände samma lika när barnen i bullebyn kom i ny tappning i slutet av 80-talet eller när det var. Men jag som liten älskade nyinspelningen av barnen i bullerbyn och tålde inte den som var inspelad under 60-talet.

Det är så stort utbud av serier och barnprogram idag att barn väljer bort Astrid Lindgren, mina barn har till exempel aldrig orkat se ett helt avsnitt av någon av hennes alster, valt bort böckerna till skillnad från t.ex Harry Potter vid högläsning trots att alla har funnits i bokhyllan, det har helt enkelt funnits bättre utbud, så jag tror nyskildringar av hennes verk är det enda som kan göra att de väljer att titta på henne.
 
Jag gillade varken Saltkråkan eller Lotta, ungarna är ju så jäkla gnälliga. :D Tycker det ska bli spännande med en nyinspelning - som någon skrev innan så finns ju den gamla versionen fortfarande kvar! Helt klart värt att reintroducera berättelserna för en ny generation så länge det görs på ett vettigt och respektfullt vis.
 
Tycker det är lite roligt! Har alltid gillat Saltkråkan, så ska bli spännande att se☺️ Fick även jag en påminnelse om att titta på nya Ronja, den hade jag glömt bort!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag är inte pepp på nyinspelningar. Det ska vara som jag är van vid eller inte alls. Tycker det är väldigt sällan som nyinspelningar blir bra överhuvudtaget.
 
Jag är inte emot nyinspelningar som fenomen och tycker exempelvis att nya Ronja var rätt bra. Däremot kan jag inte för mitt liv se charmen i dom nya Sune(Håkan)-filmerna. Dom är ju jättetråkiga? Saknar helt och hållet charm och innehåll.
 

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
3 697
Senast: Lazio
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
578
Senast: Hellhound
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
21 171
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan Har nu lagt ut mina ponnyer på annons.🥺 Och det gör SÅ ont. Jag vet att det är för deras eget bästa, att de får ett mer aktivt liv med...
Svar
2
· Visningar
613
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp