Nyheter från FEIF ang vaccinationer

A

ang

Läste just på "news" hos FEIF att vaccinationsreglerna skall ändras så att vi följer samma standard som FEI vilket innebär influensavaccin var 6:e månad i stället för som nu var 12:e.

Men visst är det väl bara RID-sporten som har vaccinationskrav, inte travet, och hur är det med galoppen? Och hur noga är ni allihopa med era hästar oavsett om ni tävlar eller inte?

Kan inte se att det nya gäller nån speciell tävlingsnivå så jag antar att det är allihopa.

Sv: Nyheter från FEIF ang vaccinationer

Men det kan väl inte gälla from i år? Jobbigt att vacca om i så fall!
Det brukar gälla alla tävlingar oavsett nivå.

Jag tror att det bara är ridsporten som har influensakrav. Travet har det väl inte men är osäker.

Måste gå in och läsa bums!

SIF bör ju kommentera detta ifall det skall gälla i Sverige fr.o.m. i år.

/Malin

Det stod att 2005 var ett "uppvärmningsår" inför 2006 men säkert kommer också en kommentar från SIF också.

Kommer det att betyda att om man missar en vaccination så måste man göra om hela grundvaccineringen??

Jag läste att man ändrar vaccinationsreglerna för de ekipage som tävlar i andra länder men inte för de som tävlar enbart i sverige,

*knapplån*

Så här svarade Lena Lennartsson på samma frågor som vi ställer här på ett annat forum:
FEIF´s sportordförande Marko Mazenland har meddelat att FEI, som ger ut regelverk internationellt för hästsporter och som FEIF följer, har beslutat om vaccinering för influensa var 6:e månad i stället för som nu var 12:e månad. Vi avvaktar och ser när det i så fall kommer att gälla. Det var lite oklart sa Marko om det redan var bestämt för 2005 eller om det skulle komma att gälla för 2006 och framåt i stället. Jag tyckte det var bökigt att införa det redan i år eftersom man måste planera sina vaccinationer i god tid men om FEI bestämmer detta kan vi inte göra något. SIF kommer att meddela så fort allt är klart.
I SIF kan vi välja att vänta eftersom alla länder har egenbestämmanderätt över vilka regler i FIPO man följer eller inte men målet är att alla ska ha samma regler. Hur vi ska reagera på detta beror på vilket beslutet blir och när besked kommer.

SU fick besked i helgen på FEIF konferensen i Köpenhamn i helgen.

Lena

/Malin

Vet inte riktig vilken knapp jag ska svara på...

Om det blir en sådan regeländring, innebär det då att man måste börja hela vaccineringen från början igen om man har vaccinerat med 12 mån intervall???

Det blir ju ganska dyrt... Särskilt om man inte helt vet om man kommer tävla eller inte...

/Linda

Dett hittade jag på SIFs hemsida idag:

Nya vaccinationsregler 2006

VM-hästar skall vaccineras enligt nya regler!

Den Internationella häst organisationen FEI har ändrat på kraven angående influensa vaccination på hästar. Nya regler: grundvaccination, de två första vaccinationerna skall administreras mellan 1-3 månader emellan (som tidigare) sedan skall den återkommande vaccineringen ges var 6: e månad. Internationalt gäller denna regel redan från detta år och innesluter därmed
VM i Sverige.

FEIF rekommenderar år 2005 som introduktionsår till följd att ekipage varnas men inte avstängs på tävling pga inte godkännd vaccination. F.o.m. 2006 gäller reglementet med avstängning från tävling som följd vid inte godkänd vaccination.

Nationellt: Sportutskottet förordar att vi följer Svenska Ridsports riktlinjer vid tävling inom landet, vidare information kommer då beslut i frågan står klart.

/Malin

Innebär det att man måste börja från början med grundvacc om man hittills vaccinerat var 12:e månad och vill följa de nya reglerna???

/Linda

peperoni2 skrev:
Innebär det att man måste börja från början med grundvacc om man hittills vaccinerat var 12:e månad och vill följa de nya reglerna???

/Linda

Det undrar jag också! Vore bra med ett någorlunda snabbt svar så jag har chansen att vaccinera gång nr 2 nu redan (han fick sin årliga i januari-februari).

Varför skulle man behöva grunda om när man redan har grunden?

Det är bara att man istället för att vänta 12månader mellan vacc tar det efter 6 månader igen.
Eller i alla fall är det så jag har förstått det hela.

Jag mailade idag till SIF och frågade just om grundvaccinationen! Hoppas på snabbt svar!

/Malin

Freyr skrev:
Jag mailade idag till SIF och frågade just om grundvaccinationen! Hoppas på snabbt svar!

/Malin

Vad bra! Skriv gärna här när du får svar! :banana:

Jag fick raskt ett svar från SU som jag kopierar in här nedan:

Det är de ekipage som tävlar internationellt, alltså tävlingar som är utom landet som skall vaccineras var 6:e månad
fom 2006 samt att VM hästar skall påbörja detta år inför VM i Norrköping.
Det är därför att det står att det är ändrade vaccinationsbestämmelser för VM hästar.

Nationellt= de tävlingar som är i Sverige i alla nivåer fortsätter som vanligt var 12:e månad.

Det är bara influensavaccinet som skall tas var
6:e månad om du skall satsa på VM eller åka utomlands på Internationellt utlysta tävlingar.

Vi har inte fått några som helst restriktioner om att vi skall grundvaccinera innan man övergår till var
6:e månad.

Jag misstänker på din fråga att det gäller hästar som tävlar inom Sverige eftersom du pratar om tävlingar på
olika nivåer.

Om du ändå är osäker efter mitt svar är det bara att prata med din veterinär och säga att vi följer FEI regler
intenationellt och svensk ridsport när det gäller nationellt då vet de vad som gäller. Eftersom vi inte haft några utbrott
på influensa på ett bra tag i Sverige och använder ett vaccin som håller 12 månader så har vi inte fått några restriktioner
på ny grundvaccinering.

mvh kattis öberg

/Malin

Så bra. Då kan man nöja sig med att vaccinera om 6 mån igen då. Inte för att jag tänker tävla internationellt, men för att vara på den säkra sidan så! :p

Hmm.. jag fattar fortfarande inte! OM man bara tävlar i sverige på nationella tävlingar, räcker det med de gamla vaccinationsreglerna då?

Men det finns ju en annan aspekt på vaccineringar också.
Och det är ju den att man vill skydda hästarna från att bli sjuka i influensa.
Influensa A2 får man bara skydd mot i mellan 3-6 månader efter vaccination.
Så jag brukar vaccinera vår och höst om influensan går någonstans, för att hästarna skall slippa bli sjuka.
Annars så blir det bara en gång/år.

Och rent veterinärmedicinskt så kan man ge en booster vaccination som ger full effekt om man har en häst som går på 12 månaders intervall och man plötsligt har influensa i trakten och det då gått 7 månader sedan senaste vaccination, så att hästen är oskyddad.
Så det borde ju då duga även när det gäller FEIF bestämmelser.

Obs, jag vet inte vad FEIF tycker, utan bara hur det fungerar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka