Nygodkände Impuls

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Helan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 047
H

Helan

Kort och Gott; Vad tycker den samlade expertisen om Impuls?

Jag tycker att han var trevlig och ädel och såg väldigt mjuk och lätt ut att rida.

Sv: Nygodkände Impuls

Jag räknar mig absolut inte till expertisen, men tyckte impuls såg mycket trevlig ut. Inte så flashig som några av de andra, men såg mycker ridbar och sympatisk ut. Mycket snyggare live än på bilden :). Han var en av de få som såg nästan likadan ut under båda ryttarna..
Ulrika

Okej då, alla får tycka till, inte bara experterna;)
Jag vill veta vad alla tycker; shettisägare, travhästfantaster mfl, kan vara kul att höra från många håll. Tror nog dock att det är halvblodsmänniskorna som svarar:smirk:

Ja, det var kul att se att Impuls fungerade så bra med olika ryttare. Att en del hingstar var showiga på bruks tyder inte bara på att de är "läckra", vissa var enligt min smak alldeles för överspända vilket jag förstår (efter att ha lyssnat på läktaren) var "showigt" och "läckert". Jag vill gärna ha en trygg hingst/häst som inte blir för showig. Fetcher N var en trygg häst jmf med Corlensky exv.
Impuls är en sån häst som en lättare tjej såg ut att kunna rida utan problem. Det är vad jag eftersöker, andra "elefanter" som visades skulle jag knappt orka mig på.
Tyckte också det var kul att han dessutom fick 7/7 på hoppning, det kan bli riktigt bra allroundhästar av det, något som de flesta av oss faktiskt söker.
För er som inte vet de övriga poängen fick han 40 p exteriört med genomgående 8or, 8/9/9 på gångarter och 10/9 av testryttarna.

Han har ju ett riktigt bra möderne, så det kan nog vara värt att ta vara på. Även Hermes verkar ju stabil och bra i huvudet. (även om det är på långt håll de är släkt)

Vad kul att någon tänker på mödernet också:D Gillar stona i den släkten.
Hur mycket spelar det in på min blivande avkomma egentligen?
Tror i att Master kommer att "spöka" med sitt speciella temperament som så många tycker att han har, eller är stolinjen "stabiliserande" i Impuls stam?

Helt riskfritt är det ju inte...

Men det behöver ju inte bli så. Jag har ridit en helsyster till Vivos mamma, och det är en dam med många och bestämda åsikter - Master på det borde ju bli rena dynamiten. Men uppenbarligen blev det en bra och ridbar avkomma! Själv skulle jag nog vara mer orolig för att Masters usla hoppning skulle slå igenom i nästa generation, för de där 7orna kan han nog tacka mamma för. När det gäller den aspekten känns kanske Hermes som ett bättre val. Samtidigt är väl Master en vassare dressyrförärvare än Rambo... Knivigt detdär!

Jag såg honom bara på förra årets bruksprov och tyckte om det jag såg!

Hans exteriör tilltalar mig och även hans rörelser. Det skulle vara roligt att få se honom hoppa!

Kombinationen Master och Krevad kan vara ett vågspel, men jag har personligen sett för lite av hingsten för att kunna uttala mig hur det slagit ut på hans temperament.

Jag som är svag för Bohemes hingstlinje och gamla goda svenska stammar hoppas att han ska bli ett gott tillskott i aveln!

Jag står och väger mellan Impuls och Daytona (om jag nu ska ta nån av de nya hingstarna förstås, har inte hittat nån annan som faller mig i smaken)
Tyvärr går både Hermes och Rambo bort, de är fuxar och en sån vill jag inte ha:eek: Sorry alla fuxägare, här är det brunt eller svart som gäller.
Har heller inte beslutat om jag ska ha hopp eller dressyr, väljer jag hopp har jag spanat in Tornesch.

Då skulle jag satsa på Impuls eftersom Daytona endast kunde röra sig med ryttare på ryggen, vid hand (då de flesta rör sig ännu bättre) kunde han inte ens hålla takten, det såg mycket märkligt ut. Men I skulle jag endast ta till ett mycket travsäkert sto med massor av elasticitet för jag såg inte mycket längning i den hingsten...

Även svarta och bruna kan ge fuxar bara så du vet att det inte finns någr garantier. Det finns ett fåtal hingstar som inte har fuxanlag, men jag tror inte att folk i regel bryr sig eller vet vilka. SÅ bli inte besviken om det ploppar ut en fux trots att pappan är svart eller brun. För övrigt tycker jag att det är väldigt dumt att välja bort en hingst för att den är fux om den verkligen passar till stoet. För övrigt så är det inte säkert att en fux ger fuxavkomma heller, det beror ju på stoets färg.

Även svarta och bruna kan ge fuxar bara så du vet att det inte finns någr garantier. Det finns ett fåtal hingstar som inte har fuxanlag, men jag tror inte att folk i regel bryr sig eller vet vilka. SÅ bli inte besviken om det ploppar ut en fux trots att pappan är svart eller brun. För övrigt tycker jag att det är väldigt dumt att välja bort en hingst för att den är fux om den verkligen passar till stoet. För övrigt så är det inte säkert att en fux ger fuxavkomma heller, det beror ju på stoets färg.

Jag satte Opius (fux e.Stanford fux) på ett av mina ston sen tidigare och fick en brun, och jag vet att min stolinje lämnar mest bruna hästar. Men man behöver ju inte utmana ödet heller.... så för att minimera risken så tar jag gärna en som inte är fux.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 513
Senast: Freazer
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 088
Senast: Kajsalisa
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 167
Senast: Piaff
·
Mat Jag är absolut en äggvåfflaperson har jag förstått. Gillar de lite mer mjuka och matiga våfflorna, och tycker att frasvåfflor lätt blir... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
2 940
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka