Nygammal här - har just börjat köra!

Fia-Lina

Trådstartare
Hej alla trevliga körmänniskor här på Buke!
Jag har tidigare varit medlem (för flera år sedan) men är nu tillbaka,
med en häst som jag hoppas kunna få många härliga körturer med!
Hon är en nordsvensk född 89. Tidigare mycket körd, både tävlad (i brukskörning tror jag) och körd i skogen. Nu i helgen har vi efter en massa tömkörning för första gången dragit ett par timmerstockar. Jag går också en kurs i skogs/jordbrukskörning hos en instruktör, som använder sina nordsvenskar i skogen proffessionellt.
Det gick jättebra att köra! Hon har en väldig dragvilja, det enda är att hon är rätt pigg, så det vill till att pinna på så för att hinna med.
Än så länge har jag bara kört "rakt fram" i skogen, en vända som tar kanske 10 min. Det tänker jag fortsätta med ett tag, så att hon inte ska bli bränd av selen. Det är ju lite skillnad mot att tömköra!
Hur länge skulle ni fortsätta med samma vikt? Eller samma vikt och förlänga turen? Nu är det två stockar klentimmer jag drar, och dom följer ju med utan problem, men som sagt, jag vill inte att hon får trycksår, och även musklerna behöver ju tränas upp lite lagom!
Synd att jag är så sen i starten, nu när snön visst är på väg att försvinna, det är ju så bra att dra med kälke på snön!
Ville bara dela med mig av lyckan :banana: nu när jag är igång, jag har länge läst era inlägg och lärt mig mycket av dom, här finns så mycket kunskap!
Lotta

Sv: Nygammal här - har just börjat köra!

Välkommen! :) Kul att vi blir flera här på Buke-körning! Hälsar Inelin

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka