Nyfrälst....

D

DrSnuggles

Med risk för att låta nyfrälst så har jag ridit mina första lektioner i AR! Och det var det bästa jag gjort! Äntligen börjar jag fatta vad det är att verkligen rida, kommunicera med hästen...Inte bara banka och slå! Jag är på jakt efter en ny häst och undrar om ni kan ge mig tips på vilken ras jag ska köpa? Vad ska jag tänka på när det gäller valet av häst så att den passar för AR? (Det gör iofs väl alla hästar men om det är något särskilt). Jag har tidigare haft halvblod, men de känns generellt som lite stora och klumpiga? Tacksam för svar!

Sv: Nyfrälst....

Alla raser passar väl för AR?

Under de två år jag hållit på med AR har jag på kurserna träffat på följande raser:

Islandshäst
Kallblodstravare
Varmblodstravare
Engelskt fullblod
Ardenner
Shire
Clydesdale
Arab
Amerikansk quarter
American curly
Svenskt halvblod
P.R.E
Dartmoorponny
Exmoorponny
Welshponny
Haflinger

Säkert har det varit ytterligare några raser, och alla har fungerat bra. Tänk på att dressyren är till för hästens skull - inte tvärtom! :)

Immer

Håller med om Immer att dressyren är till för hästen och inte tvärtom.. Jag skulle nog snarare leta efter några olika kvalitéer.
OCH så kan man ju tänka på att hästen ska kunna grundkommandon bra, för annars tar det ofta onödigt lång tid att utvecklas när man själv är ganska ny inom området.
Så utbildningsmäsigt skulle jag leta efter:
*En häst som kan avsaktande hjälper och skänklar väldigt bra, och som lyssnar på förhållningar snabbt utan att hänga sej på tygeln eller visa obehag.
*En häst som är utbildad till att hålla ryttarens tempo någorlunda dvs man kan ändra tempo t ex i traven och galoppen utan större hjälper och att den inte rusar iväg.
*En häst som har lätt för övergångar till och från trav/galopp.
*En häst som helst inte är alltför mycket rent "dressyrtränad" sedan innan eftersom man då får lära om en hel del vad gäller hjälpgivningen (exempelvis att en del dressyrhästar är vana att man duttar med sporrarna i varje steg).

Exteriörmässigt skulle jag leta efter:
*En häst med rel. kort rygg, inte klen rygg och proportionerlig till resten av kroppen.
*En riktigt fräsch häst fysiskt, helst inte ojämn, men liite ojämnhet är bara bra att få lära sej jobba bort och de flesta hästar är mer eller mindre ojämna.
*En häst med ganska bred bringa och lite grov rumpa men som sagt proportionerlig. Bra vinkel vid korset, inte alltför sluttande och inte rakt. En sån häst har oftast lättare att hitta balans under ryttare
*Bra ansatt hals - hellre liite högt än lågt ansatt, och inte alltför lång hals.

Psykiskt/mentalt skulle jag leta efter:
*En häst som är van att koncentrera sej och lyhörd. Hellre en sån som lyssnar en gång för mycket än för lite.
*En arbetsvillig häst
*Mentalt stabil, inte alltför lätt att stressa upp sej.
* MEN FRAMFÖR ALLT! En häst som du trivs med.

Sen är det helt och hållet en smak- och prisfråga. Och det här är bara lite riktlinjer, man har ju barockridningen för hästen som sagt, inte för din egen status skull. Att skaffa t ex en PRE eller annan "dyr barockras" tror jag är att sätta krokben för sej själv lite eftersom man då kommer ha lite prestationskrav i bakhuvudet. Man har lätt en bild av hur de brukar se ut och får man då inte till de tuffa, snygga rörelserna tillräckligt snabbt känner man sej lätt misslyckad och löper större risk för att stressa fram träningen.

En arab, ett fullblod eller annan ädel ras skulle jag inte direkt skaffa med AR som ändamål eftersom de har lite fysiska faktorer emot sej. Det finns alltid bra och dåliga exemplar. Och som sagt ska man ju inte skaffa en häst TILL barock utan rida barock FÖR hästen, men som det låter på dej vill du känna dej lyckad och därför skaffa en häst som har förutsättningar att komma någonvart under rimlig tid, fysiska faktorer kan lätt sakta ner träningen.

Min tränare tycker idealet ligger i kallblodstravare och dyl. hästar. BB är helfrälst i hennes kallblodssto.

Håller helt med Immer. Kan lägga till säkert 10 raser till, på listan :).
Men, två faktorer som jag tycker är viktiga just nu (i hästköpartagen) är dels sundhet och dels "personkemin". Finns dessa två så är man inte särskilt begränsad, är min erfarenhet.

Visst underbart vackra hästar och en del har lätt för sig.

Men men det psyket......(hoppa inte på mig nu..) Jag personligen går inte ihop med den typen av häst helt enkelt.
Det viktigaste skulle jag då vilja säga är personkemin.

Precis som någon sa innan om fullblod och araber kanske inte är helt optimala men i min värld så är de det för vi trivs ihop.

mvh T

Tack för svar! Och givetvis har ni rätt, AR är självfallet till för hästen. Det där med personkemi ska jag verkligen tänka på, jag tänker inte ge mig förrän jag hittar en häst jag trivs med på alla plan. Och som verkar gilla mig förstås! En okunnig fråga; varför går det inte lika bra med araber och fullblod? jag tycker PRE-hästarna liknar araber väldigt mycket (både exeriört o mentalt) eller är jag helt ute och cyklar nu? Jag förstår inte riktigt varför jag är så tveksam till kallblodstravarna, det är bara nåt som stör mig, på de endast fyra (!) jag ridit, så jag tänker definitivt ge dem en chans!

Araber har ofta lite taskig exteriör vad gäller korset (bakdelen och rumpan) så det är ofta för rakt och gör att hästen har svårare för att sätta under sej bakbenen ordentligt. Halsen kan ibland vara lite av svanhals, och det försvårar också att gå i en bra form.
De är inga "hopplösa fall" och det finns en del väldigt bra exemplar, men inte optimala för samlad dressyrridning. Däremot är barockridning i sej ofta bra för sådana hästar för att de lär sej hitta balansen.

Fullblod KAN passa väldigt bra för barockridning, men där kan det vara väldigt stora exterörskillnader inom rasen. Generellt sett är de oftast lite smala, har dålig anläggningsyta :D i bringan och bakdelen. Det gör att de får svårare med balansen under ryttare. Och mentalt om de komemr från löpet kan de vara stressade i psyket.

Fullblod och varmblodstravare är väl ung. på samma sätt - de kan vara VÄLDIGT olika i storlek, exteriör, psyke och tdigare hantering och inlärning. Jag har haft turen att hitta ett bra exemplar exteriört sett av varmblod - kort men kompakt med lätt för samling och grov bakkärra. Och hyfsat bra psyke, väldigt samarbetsvillig häst (förutom om man pressar honom för mycket).
Det finns dock en del riktigt taskiga exemplar, alldeles för spinkiga för att balansera upp sin ryttare, för stressade, övrigt dålig exteriör, felinlärda sen travet/galoppen, och vad gäller travare kan man få en häst som har svårt att galoppera. Måste man återinlära en gångart kommer det ta mycket längre tid att desutom få till en riktigt fin, bärig gångart. Den nackdelen kan man ibland även ha med kallblodstravare, även det stressade psyket och ibland taskig exteriör.

Så jag antar att alla raser har bra och dåliga exemplar så det optimala är om du faller för en individ som har bra anlag för samling, bra ridhästexteriör, som inte är stressad eller felinlärd och som du gillar :)

Har en sådan pålle som du beskriver i slutet :love:
Gissa rasen :D

Alla pållar kan träna barock, eftersom det är som styrketräning för dem. Men hästar som ska ridas i de högre skolorna bör ha rätt fysiska förutsättningar och då är tex kallblodstravare bra. Sen vad man passar med för häst är en annan sak.

Tuvalisan skrev:
Alla pållar kan träna barock, eftersom det är som styrketräning för dem. Men hästar som ska ridas i de högre skolorna bör ha rätt fysiska förutsättningar och då är tex kallblodstravare bra. Sen vad man passar med för häst är en annan sak.

Det finns många rötägg bland kallblodstravarna. Både mentalt och fysiskt.. De kan variera ganska mycket i psyke och exteriör. Jag skulle tänka efter ordentligt om det är en bra individ och om psyket på hästen passar mej SÄRSKILT med kallblodstravare, för de som vill sätta sej på tvären eller är stressade kan vara väldigt svåra att jobba med. Och är de inte inridna har man den biten också..

Nackdelen med kallblodstravarna - är väl som med alla raser nästan, är inte rasen i sej utan ägarna ;).
Väluppfödda, välhanterade (vältränade) kbltravare blir bra, är min erfarenhet. Men de är ganska svårhittade. Ojoj vad mycket dåligt uppfödda djur det finns därute. Och då menar jag bara bristande foder och dålig hov-vård, det betyder mycket bara det - räkna då in bristfällig träning & knepig hantering och allt annat som kan gå fel, och du har en god grund för helt fruktansvärda exemplar.

Men säg vilken häst(ras) som just det inte stämmer in på.... Men tycker mej märka att i vissa "läger" så är det sämre än i andra både vad gäller uppfödning, foder, hov-vård, hantering och träning.

Sen har ju kbltravarna självklart lite speciellt psyke. Det är väl hela poängen med att ha olika typer av hästar, de är avlade att ha olika egenskaper. Kbltravarna är prestationsavlade relativt lång tid, och att det slinker med en del individer i avelsarbetet som "kräver sin karl" är väl då naturligt. Det finns (fanns) en hel del "stamhingstar" som var ökända för sitt humör, hingstar som finns i varenda kbltravare idag.

Men som alla är vi och dom individer förstås....

Ja, som sagt alla raser har sina bra och dåliga exemplar.
Det var därför jag tyckte det lät lite tokigt att man skulle föredra kallblodstravare..
Hanterings- och psykesmässigt FINNS det en del kbl som faktiskt har det genetiskt. T ex så är hästar efter Troll Jahn ofta lättstressade (vilket kan hanteras av vissa människor på vissa hästar, andra inte) Pål Lunar-hästar sägs vara lite småknäppa. Och en massa andra "grenar" som genetiskt sett är mindre lämpade för alla typer av träning.
Fysiskt/exteriörmässigt verkar det inte som att vi har sett samma kallblodstravare :crazy: Jag har nämligen sett ett ANTAL kbl som är jättegrova framtill men rumpan är nästan obefintlig. Nu ränkar jag alltså både bredden mellan bakbenen i förhållande till bringans bredd, och muskelmassan. Det senare beror ju på träningen, men inte det förstnämnda.
Och en del har lite taskiga vinklar bak. Så "bara" för att det är en kallblodstravare betyder int det att exteriören är bra.. Av de jag sett (har varit en del på trav) har ca 25% haft dålig ridhästexteriör. Vilket iofs procentuellt sett inte är mycket jämfört med en del andra raser.

Jovisst, det finns många "dåliga exemplar". I många av de mer utmärkande fallen (vad gäller ridexteriören alltså) vill jag dock påstå att det i regel hänger på annat - uppväxtförhållanden en faktor. Jag har sett massvis av kbltravare som ser ut som de aldrig fått växa i ordning, antingen beroende på foder eller fel träning, eller kombination därav. Djur som dragits mer eller mindre hela liven med onödig smärta - det påverkar exteriören mer än man kanske vid första anblicken fattar...

Att det finns de som ser ut som draghästar är väl inte direkt förvånande.
Att det skulle betyda så särskilt mycket för ridexteriören ifall hästen är bredare bak än fram, ser jag dock som båg - min erfarenhet säger mej att det har liten eller ingen betydelse. Har hästen balans i linjerna så kan den breddmässigt variera en hel del - men ridbarheten kan fortfarande vara hög, även samlingsförmågan. Obs - min erfarenhet.
Vinklar - tja, där kan man väl påstå att många (tja, de jag sett som alltså är väluppfödda och vältränade) kallblodstravare är ena jäklar på att röra sej, trots eller pga sina konstiga vinklar - välj själv. ;)

Ang Troll Jahn och Pål Lunar, min erfarenhet när det gäller vardera är att den förstnämnde lämnar hästar som har svårt att få ro, hästar som inte visar sin stress lika mycket som de vänder den inåt och tar ut den "på sej själva". Lättstressade är ett alldeles för o-definierat ord tycker jag? Många av dem blir krubbitare tex... Men arbetsmyror. Pål Lunar har jag bara träffat skärrade och fjoskiga hästar efter. Men den jag jobbade med under en period var en pärla, även den en arbetsmyra - men han kunde sitta uppklämd som en fluga i väggen ifall man rörde sej för hastigt.

- Jag är i vart fall lycklig ägare till ett Troll Jahn-sto, som har sina fel och brister, men är mycket rolig att jobba med och i grund och botten har mycket bra ridbarhet.
Ang bredd mellan bakbenen, hennes 3 veckors föl (e Qvadrigo) ser ut som en broiler, nästan så en quarter skulle bli avundsjuk. Vet ej vart det kommit från, men det är kanske inte förvånande att det blir en groving med de föräldrarna....

Ang tokigt att föredra kallblodstravare. Tycke och smak. Sånt brukar vara delat :). (big surprise...)
Sen finns det dom som är så tokiga att de till och med gillar både araber & fullblod - och till och med tycker att de också är fullt ridbara, likväl som de gillar kbltravarna. Sån är jag ;)

Jag tror inte jag kommer träffa på många hästar i mitt liv som begränsar MEJ....... Oavsett raser.
Frågan är vilka JAG begränsar minst....

Vill man ha en pålle att bara sätta sig på och tuta och köra så finns det sådana oxå... själv har jag en vbl valack som jag tränar barock på, han var mkt stressad, vanvårdad och kanppt inriden. Idag 2 år senare gör vi öppnor slutor och början till piruetter och får massor av beröm av tränaren... visst finns det rötägg men även guldkorn :)

Hihi min varmblodstravare lärde sej öppna, sluta, diagonalsluta, skrittpiruetter och samlad trav på 2 månader ;) inte min förtjänst men ändå :angel:

evis: jag har inget emot kallblodstravare - tvärtom. Men däremot tycker jag inte man kan se det som en "ideal ras för barockintresserade" för då generaliserar man rasen vilket jag inte gillar :p

Älskar min pappas kallblodssto efter Troll Jahn :) hon har ingen vidare exteriör, troligen för att hon hade en lös benbit som upptäcktes sent MEN det psyket gillar jag :) förutom att hon hade mycket egen vilja vad gäller hennes/mitt omdöme ;) men det var en mycket lättlärd och ambitiös häst. Har hållit på travet sen 3 till nuvarande 14 års ålder (startar fortfarande) med bra resultat. MEN hon skulle inte palla att vara ridhäst, har för ömtåliga framben (sabelbent) ömtålig rygg, liten rumpa med mycket muskler men svårt att vinkla under sej och oproportionerlig mot framdelen.
Tror säkert man skulle kunna rida lite barock med henne om man tog det VÄLDIGT lugnt, men vilken annan ridgren som helst skulle hästen bli förstörd av.

Intressant läsning. Men vilka raser har då generellt bra ridhästexteriör? Självklart varierar det mellan individer, men i allmänhet?

Tja, PRE t ex och Lusitano. Allmänt lite grövre men inte alltför klumpiga eller framtunga raser. Men som sagt gillar jag inte att generalisera, i det här fallet mest för att ingen "grön" barockintresserad ska få för sej att rikta in sej på en särskild hästras istället för att fokusera på vilken häst man skulle trivas med och vilket psyke man klarar av.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 848
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 721
Senast: Ramona
·
Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
2 061

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka