Sv: Nyfrälst....
Jovisst, det finns många "dåliga exemplar". I många av de mer utmärkande fallen (vad gäller ridexteriören alltså) vill jag dock påstå att det i regel hänger på annat - uppväxtförhållanden en faktor. Jag har sett massvis av kbltravare som ser ut som de aldrig fått växa i ordning, antingen beroende på foder eller fel träning, eller kombination därav. Djur som dragits mer eller mindre hela liven med onödig smärta - det påverkar exteriören mer än man kanske vid första anblicken fattar...
Att det finns de som ser ut som draghästar är väl inte direkt förvånande.
Att det skulle betyda så särskilt mycket för ridexteriören ifall hästen är bredare bak än fram, ser jag dock som båg - min erfarenhet säger mej att det har liten eller ingen betydelse. Har hästen balans i linjerna så kan den breddmässigt variera en hel del - men ridbarheten kan fortfarande vara hög, även samlingsförmågan. Obs - min erfarenhet.
Vinklar - tja, där kan man väl påstå att många (tja, de jag sett som alltså är väluppfödda och vältränade) kallblodstravare är ena jäklar på att röra sej, trots eller pga sina konstiga vinklar - välj själv.
Ang Troll Jahn och Pål Lunar, min erfarenhet när det gäller vardera är att den förstnämnde lämnar hästar som har svårt att få ro, hästar som inte visar sin stress lika mycket som de vänder den inåt och tar ut den "på sej själva". Lättstressade är ett alldeles för o-definierat ord tycker jag? Många av dem blir krubbitare tex... Men arbetsmyror. Pål Lunar har jag bara träffat skärrade och fjoskiga hästar efter. Men den jag jobbade med under en period var en pärla, även den en arbetsmyra - men han kunde sitta uppklämd som en fluga i väggen ifall man rörde sej för hastigt.
- Jag är i vart fall lycklig ägare till ett Troll Jahn-sto, som har sina fel och brister, men är mycket rolig att jobba med och i grund och botten har mycket bra ridbarhet.
Ang bredd mellan bakbenen, hennes 3 veckors föl (e Qvadrigo) ser ut som en broiler, nästan så en quarter skulle bli avundsjuk. Vet ej vart det kommit från, men det är kanske inte förvånande att det blir en groving med de föräldrarna....
Ang tokigt att föredra kallblodstravare. Tycke och smak. Sånt brukar vara delat
. (big surprise...)
Sen finns det dom som är så tokiga att de till och med gillar både araber & fullblod - och till och med tycker att de också är fullt ridbara, likväl som de gillar kbltravarna. Sån är jag
Jag tror inte jag kommer träffa på många hästar i mitt liv som begränsar MEJ....... Oavsett raser.
Frågan är vilka JAG begränsar minst....