Nyfött föl räddades ur gyttjepöl

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nyfött föl räddades ur gyttjepöl

Jag tror inte att du inser hur det är i södra sverige. det är extremt:eek:
Tänk dig en blöt vinter utan ngn tjäle.

tycker att det är värre när leran fryser till knöggel o att man då låter dem gå i samma hage eller på vägen dit:devil:

nu är det skillnad på ett nyfött föl, när stoet bör hållas under uppsikt, men vi vet hur svårt det är att passa dem.

*delvis kl*
Ja!
Har man hästar som väger 800 kg så lär man vara medveten om att de trampar sönder. Man måste ju självklart hårdgöra marken där de ofta går, såna där pölar får det bara inte vara.

Kan man inte ta hand om sina hästar och se till att hagen är i ett acceptabelt skick ska man inte HA häst!

Skjut mig om ni vill, men jag står för att jag tycker så. :mad:

Ja du bor ju i norrland.

då är det lätt att vara kaxig.

Hagarna i dessa trakter är bara lera/ lervälling- stora såna.

*kl*

*saknar ord*

Och sedan förstår jag problematiken med leran, men det bortförklarar inte att låta ston med kommande fölning eller föl vid sidan att gå i denna sörjan. Då får man hagplanera helt enkelt, stalla upp eller ackodera in ngnstans.

Ja du bor ju i norrland.

då är det lätt att vara kaxig.

Hagarna i dessa trakter är bara lera/ lervälling- stora såna.

Men har man 800kgkolosser som trampar upp år efter år så får man ju planera därefter, eller samma problem men med lättare hästar. Visst överraskad av ett föl kan ju vem som helst bli, men är det så som ngn annan skrivit här, att ägaren visste om fölet och ändå skickade ut det i denna sörjan. Suck säger jag då.

Ja, man måste nog bo i dom områdena som är drabbade, för att inse vidden av problemet

Vi har bott på samma ställe sen -83 och haft hästar hela tiden.
vinterhagarna har i alla år repat sig under sommaren, när hästarna varit på bete,
Fast inte denna (och förra) säsongen.
Det är så vattensjukt så det går inte att beskriva:cry:

Till Mizz*
Hagplanera? jag har en sparad vinterhage, som dom släpps på om det kommer snö/frost. annars tar det 2-3 dagar så har jag ett lerhav till.

Och stalla upp? jag vill i varjefall att mina dräktiga (när jag har någon som är det) är ute så mycket som möjligt.

hyra in sig, ja, kanske ett alternativ, men inte många har tillgång till fölboxar i sins inackoderingsstall

förvarar inte något, än en gång bara ett konstaterande, sedan gillar jag inte läget precis....

Salazamel - vi 'häruppe' har ju också haft de där skitvintrarna. Ingen tjäle, inte minus och snö som det ska utan bara regn och plus. Det vi har som kanske ni inte har är att det nu och dåf ryser på och blir lite snö som blir sörja som blir blankis. Men nederbördsmässigt och söndertrampningsmässigt så finns problemet 'häruppe' med.

Redan förra året fick jag offra betet för att ge dem hyfsat underlag, jag tolererar som sagt inte att de ska vada runt i lera. Hagen repade sig då, men med nöd och näppe. Just nu går de också på betet, betet är förstört, det kommer INTE repa sig.

Så, jag får försöka ta tillbaka utlånad mark, om jag inte hade den möjligheten så skulle jag ha tagit banklån och anlagt dränerad, hårdgjord rasthage, alternativt skickat bort och betalat för bete någon annanstans. Eller konstatera att marken räcker inte till hästantalet osv. INGET av dem är roliga lösningar, flera är dyra, men det går att lösa och man måste iaf ta tag i det. Från dag till annan är det ju omöjligt lösa, men det är ju tyvärr inte så att det här är undantagsvintrar som kommer ytterst sällan längre, så jag tror man i större delen av landet kommer få finna sig i att det blir mer såhär, och man måste försöka planera för framtiden så.

Det finns inga ursäkter var man än bor, och djurskyddsreglerna skiljer inte beroende på var man bor i fallet lera heller. Utan blir det för lerigt då får man lösa det på ett eller annat sätt. Däremot håller jag med om att ha på stall inte är någon direkt bra lösning, men det finns ju fler/a.

Det syns häruppe med nu i vinter, förra vintern såg vi som ett undantag, nu är det bara att konstatera att det är andra i rad som är såhär, och det finns ju dessutom (tyvärr) stöd från meterologhåll att det kommer bli fler. Så nu börjar det planeras i mer än en av stugorna hur man undviker det i framtiden, lerhavet. Alla gör det givetvis inte, kommer säkerligen alltid finnas folk som anser det är okej.

KL
Denna vintern (om man kan kalla det vinter) är extrem. Det är inte lera i år, det är vattenvälling. Vattnet har dessutom ingenstans att ta vägen.
Det har STOR betydelse vad för sammansättning marken har. Skånes lerjord och skånes sandjord är som natt och dag. Än om man vräker ut sand på lerjorden så försvinner sanden bara. Har man inte klampat rundor i lerjord så kan man inte föreställa sig hur det är.
Jag försvarar inte denna händelse men man ska inte alltid vara snabb att dömma andra. Marken är olika på olika ställen.
// Linda

KL
Denna vintern (om man kan kalla det vinter) är extrem. Det är inte lera i år, det är vattenvälling. Vattnet har dessutom ingenstans att ta vägen.
Det har STOR betydelse vad för sammansättning marken har. Skånes lerjord och skånes sandjord är som natt och dag. Än om man vräker ut sand på lerjorden så försvinner sanden bara. Har man inte klampat rundor i lerjord så kan man inte föreställa sig hur det är.
Jag försvarar inte denna händelse men man ska inte alltid vara snabb att dömma andra. Marken är olika på olika ställen.
// Linda

Läser du vad jag skrev så skrev jag just att det inte går att göra något från dag till annan, men att de här 'extremerna' hitills varit sällan förekommande, men att man nu får börja inse att de TYVÄRR kommer bli mer vanligt förekommande.

Och visste har marken betydelse, jag är grön av avundsjuka över en hästhage jag åker förbi påväg tll/från jobbet. Går 5 hästar på en förhållandevis liten yta jmf med vad mina två har. De går på fin grässvål som HÅLLER. Här håller lerjorden inte ihop utan det blir bara sörja. Jag vill också ha den mer hållfasta mark (antagligen mer sandjord än lerjord) som de har.

Här är liksom lerjord in absurdum, så det vet jag precis hur det är. Vi har dock i år iaf haft mindre vatten än er, om än sjukt mkt mer än vi brukar, så markerna är vattensjuka här med (drabbar ju inte bara hästägare, bönderna mfl får problem), och vi hade tyvärr en likadan sommar, andra halvan var det plask överallt.

Men nu har jag inte det, och är tvungen att planera för framtiden och inse att det här är andra extremvintern (vinter och vinter som sagt) och alla är eniga om att det är mer såhär och mindre vanlig vinter vi har att 'se fram emot'. Och jag kan inte göra mer i år än att ge dem betet, men jag kan inte sitta om 5 år och tycka 'det här är extremt' om det varit 5 likadana. Det jag menar, att det är en sak att ha svårt att lösa det nu, men att man inte kan sitta nästa vinter och tyckte 'extremt konstig vinter' t ex.

Sen, extrem eller ej, jag låter inte mina gå i lervälling. Min toleransnivå är långt över det, när de klafsar runt i lera upp över hovarna, då är gränsen passerad. Om jag måste flytta dem för att ge dem utevistelse utan lervälling tills det är annan årstid och möjlighet att dränera och fixa iaf så de har en liten hage, då får jag göra det. Jag vet att åsikten inte delas av alla (bara kolla på bilder, inte bara i år utan tidigare år, här på buke te x), men det är inte förenligt med djurskyddet heller. Även om det både här och där ses genom fingrarna med det tills det blir alltför illa, så är det faktiskt något som man som hästägare har ansvar för att åtgärda (sen är tyvärr ha dem på stall en godkänd åtgärd, men)

Hemska bilder, och jag blir bara beklämd. Det är inte god djurhållning, även om jag förstår problemet med leran. Men nyfött föl borde väl tas in i torr och väl halmad box om sånna omständigheter råder ute?!

Iom att du har tjäle betydligt mkt mer så vet du inte.:devil:

du valde ju att sko unghästen istället för att bara dränera gången till hagen o DET är bara en bråkdel av hur stor yta en mindre hage består av.

Om det blir så här varje "vinter" lät man få flytta till Arjeplog- eller så;)

Nej fy!!! Stackars fölunge...:mad:

*kl*
Utifrån bilden så tycker inte jag att hästarna ser särskilt lidande ut. Visst skall man inte ha en fölunge i en hage med den leran även om det bara är lera på ett ställe. Bättre är kanske att dela av hagen då och ha dem på de torra delarna....men alla tänker inte så långt och man behöver inte vara djurpågare för det.

Ni som säger att det är oacceptabla hagar, var har ni era hästar? Inne hela tiden?:confused: Alla hagar är ju jätteklabbiga, och som det är skrivet innan, om man flyttar vattnet så blir ju hela hagen en enda stor gyttjepöl! :crazy:

Ni som säger att det är oacceptabla hagar, var har ni era hästar? Inne hela tiden?:confused: Alla hagar är ju jätteklabbiga, och som det är skrivet innan, om man flyttar vattnet så blir ju hela hagen en enda stor gyttjepöl! :crazy:

Nej, men släpper på dem på hagar som eg ska vila, för att öka ytan för dem och låta dem slippa gå i kladdet. I mitt fall innebär de att de går och förstör sommarbetet.

Jag flyttar vatten och mat en bit varannan dag, för att det inte ska bli så upptrampat där. I vinterhagen har jag det på en höjd, så blir aldrig lerigt vid vattnet*lyx*, maten flyttar jag runt.

Fast hur många är det med fölfärdiga ston här som tycker att det är okey att de plaskar runt i lera.

Personligen gör jag stor skillnad mellan ickedräktiga hästar och högdräktiga fölningsfärdiga ston/ nyfölade ston med små föl vid sidan.

Mina odräktiga får vackert klafsa runt denna förbannade vinter vi har, mina vinterhagar som är fulla med gräs på sommaren börjar med och mer bli leråkrar, visserligen har större delen av hagen lite grässvål kvar men runt grinden är grässvålen borta och inte tusan hämtar de sig från det här .Inackorderingarnas hagar är ännu lerigare och så här har ju många, MEN inte tusan skulle jag låta ett nyfött föl eller högdräktigt sto gå i detta.

Man får lösa det på annat sätt, släppa dem på rivolten , hägna in gårdsplanen eller offra sommarhagen, man löser det helt enkelt om man har satt sig i den sitsen att stoet ska föla jan-mars eller så gör man som jag försäkrar sig om att inte få föl födda före maj!

Det finns många delar i denna historia som ger mig en obehagskänsla och det är inte enbart att hagen var lerig, tyvärr!

Enligt ägaren i artilkeln har fölet fötts på en torrare plats och sen följt med mamman iväg och gått ner sig i leran!, vilket enligt mig är ännu värre då det innebär att ägaren visste att det fanns ett nyfött föl i hagen men ändå lät de vara ute i klafset.

Man behöver väl inte vara detektiv för att räkna ut att stoet antagligen fölat i ligghallen, och det var där stoägaren hittade efterbörden, och därmed drog slutsatsen att stoet fölat inne, och sen gått ut.

Inte ens mina sommarhagar skulle klara två ton häst.

En kilometer (fågelvägen) ifrån där jag bor ligger Baramossa, som slagit nytt svenskt regnrekord. Det uppmättes 1725 millimeter under 2007. 334 av dessa uppmättes i juli.
(Det tidigare rekordet var 1631 millimeter, noterat i Åstrilt i Halland 1998).

Så visst är det extremt den här vintern!

Immer

Jag har aldrig sagt det inte är extremt, däremot så är det ju något som kommer gå från extremt till mer vanligt förekommande, och det får man planera för.

Har man 800 kg tunga hästar så ställer det högre krav än om man har exvis shettisar. På samma sätt som brodd sliter mer än barfota på underlaget. Dock så hästarna i artikeln har enligt uppgift 3 (tror jag det var) tunnland gräs att gå på, kanobra. Om grässvålen håller, så är det ju 'bara' att förstärka platsen kring utfodring och vatten, så är problemet löst. Betydligt lättare än för de som får 'hela' marken söndertrampad, inte 'bara' vid utfodringen.

Men att tycka att 'det blir upptrampat vid maten/vattnet' och därför låta hästar trampa omkring i den sörja som visades på bilden, det är nonchalant, och än mer nonchalant om man då har mark nog att omedelbart åtgärda.

Lera här i mittsverige oxå :s
Men vi får flytta runt hästarna i sommarhagarna ,,

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka