Nyfött föl räddades ur gyttjepöl

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Mickis2003

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1788447.ab

Blir jättearg av att läsa sådan här, har man ett sto som ska fölas ska det väl inte gå ute i värsta gyttjan. Hoppas det blir konsekvenser för denna hästägaren.

Värsta är att inspektörerna nästan alltid agerar för sent, vilket gör mig ännu mer arg.
Min granne hade massa ponnier i en dålig hage... april - dec... utan stödfodring.. en dog av svält... då vakna inspektören!!! utreds som det kallas nu...
:mad:

Sv: Nyfött föl räddades ur gyttjepöl

Jag reagerade också som du, hur fasiken kan man ha en fölningsfärdig märr ute i sånt klet. MEN, sen tänkte jag efter, och insåg att det är för tidigt att (för)döma utefter de knapphändiga uppgifterna som finns. Visste ägaren att stoet var dräktigt? Skulle stoet ha fölat nu eller har hon fölat för tidigt, osv?

Klart, där kan vara omständigheter runt om som tidningar inte anger...de selekterar ju ofta rätt kraftigt. Men hästägaren kan inte ha bra koll där alltså...
Det är ju rätt tidig fölning.

Klart, där kan vara omständigheter runt om som tidningar inte anger...de selekterar ju ofta rätt kraftigt. Men hästägaren kan inte ha bra koll där alltså...
Det är ju rätt tidig fölning.

Just eftersom det var en tidig fölning kan man ju än mer undra om ägaren visste att stoet skulle föla. Vi vet ju inte om det är ett nyköpt sto? Är det en förstagångare, de kan ju dölja magen väl och bära fölet högt t ex?

Det finns ju mer än en som haft ett 'tjockt sto' och plötsligt ligger där ett föl. Och rasen är ju inte den smäckraste direkt.

Det kan givetvis vara ren ignorans med, eller ren okunskap a la 'ston fölar på natten'. Men sålänge jag inte vet så håller jag tillbaka fördömandet. Men första reationen var exakt som din, innan jag började tänka efter.

(Sen, JAG skulle inte ha hästar ALLS, dräktiga eller ej, i sådana hagar som fanns på de bilderna jag såg igår i alla fall.. )

Precis, dräktig eller inte, hagen såg inte ut som det skulle gå hästar i den just nu iallafall.

Alldeles oavsett om hästen är dräktig eller ej, de ska aldrig behöva gå i en hage som är så gyttjig att man måste ringa brandkåren för att få upp något i storleksordningen föl! :eek:

Visst kan man tänka sig att det är lerigt så ungen inte orkar resa sig, men i en normal-lerig hage ska ju vem som helst kunna klafsa ut och hjälpa fölis.
Eftersom man tydligen tillkallat bradkår kan det ju alltså inte ha varit normal-lerigt, annars hade väl den som upptäckte läget själv räddat fölisen?

Skrämmande hur folk får förvara sina hästar!

Det stod ju inte så mycket, så vad ska man säga?

Jag reagerade mer på en annan artikel för ett tag sen.
En ridskola hade köpt in en ponny, som visade sig vara dräktig.

Trots det fick hon fortsätta stå i spilta. En morgon så hade hon fölat.
tur för dom att fölet inte klivit in till nån annan häst och blivit ihjälsparkad.

hujedamig vad mkt skit den måste ha fått i sig via mun o naveln:eek:

hoppas att de följer upp den.
Kan man inte först skölja av den det värsta med varm vatten o sen torka med fön o varma täcken?

Det stod ju inte så mycket, så vad ska man säga?

Jag reagerade mer på en annan artikel för ett tag sen.
En ridskola hade köpt in en ponny, som visade sig vara dräktig.

Trots det fick hon fortsätta stå i spilta. En morgon så hade hon fölat.
tur för dom att fölet inte klivit in till nån annan häst och blivit ihjälsparkad.

Den läste jag med och reagerade på. Där visste de ju inte hur långt gången hon var/när hon skulle föla. Men att hon var dräktig, och då borde man ju ställt den i box direkt liksom.

Alldeles oavsett om hästen är dräktig eller ej, de ska aldrig behöva gå i en hage som är så gyttjig att man måste ringa brandkåren för att få upp något i storleksordningen föl! :eek:

Visst kan man tänka sig att det är lerigt så ungen inte orkar resa sig, men i en normal-lerig hage ska ju vem som helst kunna klafsa ut och hjälpa fölis.
Eftersom man tydligen tillkallat bradkår kan det ju alltså inte ha varit normal-lerigt, annars hade väl den som upptäckte läget själv räddat fölisen?

Skrämmande hur man kan döma folk utan att veta så mkt!!! Vad har du för bakgrundsinfo? Är ägaren en klen 60-åring? Eller en 25-åring som nyss stukat foten...eller vad som helst.. Då är det inte så lätt att dra upp ett föl. Vem har inte lera i hagarna så här års?? Det är ju inte säkert att hela hagen var då där geggig... man måste ha hela bilden klar för sig innan man hugger.
Skrämmande att det finns så fördömande människor.

Det fanns bild, endera i den artikeln eller den andra, och det var inte 'lerigt' utan det var verkligen en dypöl, sån där som inte alls bär utan där det bara är sörja, hur djupt är ju svårt att säga. Resten av hagen man såg på bilderna var lerig, ordentligt lerig, men mer 'fast lera', men där fölingen hamnade var alltså en pöl med lersörja =/

Skrämmande hur man kan döma folk utan att veta så mkt!!! Vad har du för bakgrundsinfo? Är ägaren en klen 60-åring? Eller en 25-åring som nyss stukat foten...eller vad som helst.. Då är det inte så lätt att dra upp ett föl. Vem har inte lera i hagarna så här års?? Det är ju inte säkert att hela hagen var då där geggig... man måste ha hela bilden klar för sig innan man hugger.
Skrämmande att det finns så fördömande människor.

Det står i artikeln att brandmännen hade svårt att komma upp ur pölen sen. Så där är det knappast något fördömande!

Två brandmän klafsade ut i leran och en av dem lyckades lyfta fölet och få upp det på torrare mark.

– Men det var en sådan lervälling att de knappt höll på att komma därifrån, säger Nilsson.

Igår fanns bilden på lerpölen på AB:s förstasida, den var inte nådig. Ska se om jag hittar den.

Ah, tack. Ni andra, kolla gärna på bildspelet som finns i samband med artikeln. Då inser man graden av lera..

Här är en bild: http://kbimg.no.publicus.com/apps/p...98773881&Ref=AR&Profile=1338&MaxW=580&title=1

Ägaren menar enl artikeln att hästarna har tunnland med gräs men det blir upptrampad vid vattnet. Men flytta det då?

(Sen, gräs eller ej, inte föla ute nu, men som sagt vi vet inte om ägaren visste att fölet skulle komma nu)

Möjligt att de inte hade koll på när stoet skulle föla. MEN jag tycker inte att det ska ligga trasiga plank i hagen. Tittar man på bildspelet så ser man (bild 10) att det ligger en ölburk (?) inne i boxen. Tror inte att räddningstjänsten drack öl så den borde legat där innan.

Kanske olyckliga omständigheter men ändå......

Möjligt att de inte hade koll på när stoet skulle föla. MEN jag tycker inte att det ska ligga trasiga plank i hagen. Tittar man på bildspelet så ser man (bild 10) att det ligger en ölburk (?) inne i boxen. Tror inte att räddningstjänsten drack öl så den borde legat där innan.

Kanske olyckliga omständigheter men ändå......

Plankorna tror jag de lagt dit för att få upp huvudet på fölet ovanför geggan? Fast det kan ju legat där redan innan. Staketen ser dock fina och bra ut, men oavsett dräktigt eller ej, så den leran är helt oacceptabel.

Och risken är ju att mer saker inte riktigt var som det skulle iom att räddningstjänsten lämnat in en anmälan. Tur iaf att någon var hemma och såg fölets belägenhet, annars kunde det ju legat och dött där =/

KL
Det var ju maximal otur att den föddes just där:eek:
Övriga hagen ser inte ut som en dypöl.

KL
Det var ju maximal otur att den föddes just där:eek:
Övriga hagen ser inte ut som en dypöl.

Enligt ägaren i artilkeln har fölet fötts på en torrare plats och sen följt med mamman iväg och gått ner sig i leran!, vilket enligt mig är ännu värre då det innebär att ägaren visste att det fanns ett nyfött föl i hagen men ändå lät de vara ute i klafset.

Nog har vi all problem med lera nu men har man ett dräktigt sto får man ta mig tusan ha bättre koll och skapa bättre förtsättningar, som sagt det verkade inte som ägaren hade en fölningsklar box tillhanda heller utan han hade nog kalkyrerat med att stot skulle föla ute. Med tanke på att fölet lever så var den nog inte sådär jätte-oväntat tidig heller!

Jag fattade det som att hästarna hade ligghall=lösdrift.
stallet kanske inte används till vardags. appropå ölburken i boxen

Och leran......dom två senaste vintrarna har våra vinterhagar bestått av lervälling. så det är inget unikt *tyvärr* med söndertrampade hagar. (inte där vi bor i varje fall)
Jag har flyttat runt mina vattenkar, med påföljd att flera ställen är fullständigt söndertrampade = förvärrat det hela.
*bara ett konstaterande

ser gärna en uppföljning om fölet klarar sig.

Fölet mår bra idag enligt artikeln.

Men det är INTE, oavsett årstid, acceptabelt med sådan lera. Det är heller inte okej utefter svensk djurskyddslagstiftning. Så då får man försöka hårdgöra hagarna, om man inte kan erbjuda större hagar/stängsla bort plasket.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka