Nyfödda föl - benställning?

Q

Qula

Behöver hjälp!!!!!

Hur ser en normal benställning ut på ett nyfött föl? Glädjen var enorm igår när lillan kom, men idag när jag tittade igenom henne lite mer ordentligt så tycker jag hon ser lite lustig ut, precis som om hon "trampar igenom kotan" och att främre delen vid hoven är väldigt liggande... Är detta normalt? Brukar de räta upp sig efter ett par dagar eller kan det vara något som är galet? Hon är knappt 18 timmar men allt annat verkar ok.

Snälla berätta hur era föl brukar se ut. Detta är första gången och vi har inte varit med om detta tidigare.

Din fölis verkar hittills helt normal, *Grattis förresten* :)

De kan se helt groteska ut både i kroppen och benen ibland, sneda - krokiga - bockbenta - går på kotorna i bak m.m, men efter nån vecka - 14 dgr så har de rätat upp sig och därefter får man syna noggrannare för att ev. behöva få hjälp och råd på klinik vid grava felställningar.

Kan tala om att jag grät när jag såg en av förra årets fölungar. Han hade rätt färg men trampade igenom kotorna ordentligt. Det tog 1 månad innan han stod upp ordentligt. Idag är han en av mina bättre uppfödningar :love: De ser bra roliga ut ibland.

Helt normalt, se bara till att hon får gå ut på "hårt" underlag det hjälper till att stärka upp senorna. :)

Om du går in under denna länk: Fölungar

så kan du se hur illa en fölunges ben kan se ut.
Det finns hästägare som har blivit alldeles förskräkta när dom kommit på besök. Men vi har alltid sagt att -vänta bara ett par veckor så fixar det sig.
Alla kort utom Nataschas är tagna max 24 timmar efter fölning.
Alla dessa ungar har rätat upp sig och har inte minsta spår av "konstig" benställning.
viktigt är att ungen få gå på fast underlag så mycket som möjligt.
Var däremot vaksam så att inte ungen rastas för mycket och rasar omkull.
Jaga inte ungen utan låt den själv gå i egen takt.
Kotar den igenom allt för mycket så su får sår på baksidan så låt den gå fram och tillbaka på stallgången först.

Undantag kan vara ungar som är X benta.
Dom kan behöva en benskena som hjälp.
Men man bör inte ingripa fölungars ben förrän dom är ca. 10 dagar.

Lycka till!
AM

Det är säkert inga problem. Har haft en unge som föddes så mjuk i alla fyra kotorna, så att den gick på skenbebenen, efter en vecka var den helt normal. En annan unge var gravt uttåad ena fram, vilket också rätat ut sig själv, idag är den tre år och står korrekt på alla fyra

Min lilla såg ut som fan när hon föddes. Vek i båda kotorna bak så tårna gick i luften, krokig i frambenen (kunde inte räta ut dem) och allmänt vind och sned åt alla håll och kanter (det finns bilder).

Det enda vi behövde korrigera var att hon var vriden i en bakkota, vridet från kotan och ner så att tån på hoven pekade snett utåt istället för framåt.

Vi avvaktade tills hon var 8 dagar, och bara på den tiden rätade sig det övriga märkbart. Den bakhoven som var vriden filade vi försiktigt på var 3:e dag från det att hon var 8 dagar tilsl dess att hon var en månad, sen var det en gång i veckan, sen varannan vecka osv. Den var helt rak när hon var 4 månader, kan inte se att det någonin varit ett problem (och den är fortfarande fin). Men den hade inte rätat sig själv.

Den övriga krokigheten rätade upp sig själv och var borta när hon var en månad gammal.

Men ha en bra hovslagare som KAN fölkorrigeringar, det är lätt att ta för mycket och då får man motsatta problem. och om man måste korrigera så är det lättare ju tidigare man börjar, men man ska inte korrigera bara för korrigerandets skull heller. Så, ge det en - två veckor, är du fortfarande oroad då så be en duktig hovslagare titta på henne och ge dig råd.

men det tacksamma med fölungar är ju att det mesta går att rätta till, men ju längre man väntar dessto värre blir det, även om man har hyfsat lång tid på sig =)

Det där tror jag definitivt inte på. I alla fall inte om det rätade sig på en vecka.
Du måste mena något annat...
AM

Ett oerhört STORT tack till alla era som svarat.

Lilltjejen har redan på 2 ½ dag rätat upp sig och börjar inta en något mer normal benställning, men det är kanske inte fel att de får stå på lite hårdare underlag... vi har ju haft både extra mycket spån och halm till dem nu i början. Hovslagaren som var förbi häromdagen sa också att det är bra om de får stå på hårt underlag, han tyckte det bästa var om det fick vara ute. Tycker iofs att det är lite väl kallt att de ska vara ute hela dagen... hon ligger ju ner rätt mkt fortfarande.

När, hur & hur länge brukar ni släppa ut era fölisar?

I o m att vi är helt nya på detta området var detta med benställningen något av en chock för mig, trots att jag läst och läst och läst så har jag lyckats undgå detta. Nu känns det mkt bättre och vi är oerhört glada för vår lilla tjej!

Det är viktigt att den lille får vara ute så mycket som möjligt...
MEN, eftersom du nu fått så pass tidigt på fölsäsongen så har du nog varken torrt eller varmt på backen.
Den lille får inte lägga ner sig i skiten för den kan bli nerkyld.

Våran rutin är att ta ut först mamma så hon får springa av sig. (viktigt för hon måste tömma ur eventuella rester efter fölning)
När mamma har varit ute en stund (och gapat och skrikit) så tar man även ut den lilla.
Då har mamma busat klart och kan då koncenterera sig mer på sin bäbis i stället för att jaga runt (som många gör)
Denna procedur får man sedan upprepa flera gånger/dag.

I början räcker det kanske med 5 minuter... det ser du.
Om lillen verkar trött, eller vill lägga ner sig, eller om mamma har stressat men bäbisen, då är det dags att ta in.

Ungefär så gör vi vid denna årstid.
Senare i maj så är naturligtvis dom ungarna som föds då ute längre stunder eftersom det inte gör något att dom lägger ner sig.

Lycka till.
Vi väntar den första (av 16) nu om ca. 14 dagar.

AM

Jag menar absolut inget annat, så såg den ut, helt bedrövlig, efter en vecka, helt normal..

Du kan även låta fölet springa runt i stallet/stallgången, om det är möjligt = hårt underlag och nära till boxen! :)

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 784
Senast: Luleå
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 967
Senast: lundborg
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 342
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka