Sv: Nyfödd valp med överbett på ca 2mm
Någon som har erfarenhet med valp med överbett eller underbett? 2mm är väl ganska lite (??) ändå så det kan rättas till menar jag..
Jag har erfarenhet av båda,
Hej alla, intressant med diskussion om bett på hund.
Vi hade en diskussion om detta på veterinärforum förra året men det gav just ingenting. Man gav mestadels exempel på rysansvärda bettfel och hur individerna kunnat föda sig. Ingen verkar veta så noga – inte jag heller. Bif mail växlingen som inte gör någon klokare.
"Bästa kollegor,
Som veterinär går man ju och köper vad skit som helst(?) vilket jag gjorde,
köpte sista valpen i kullen med gravt överbett, det växer till sig sa uppfödaren (det gjorde det INTE). Ha, ha, tänkte jag, men satt ju med valpen i famnen och körde förstås hem med den.
Irl varghund, överbett 2 cm minst, såg ut som en haj fast mindre
antal tänder, kollade i början ofta men hon födde sig bra och drack bra, vi
hade ett lyckligt "äktenskap" i 9 år - älskligare varghund såg aldrig dagens
ljus men blev förstås kastrerad vid 6 månaders ålder. Såg aldrig skador i
överkäken.
Enda jag kan säga är att denna uppfödare, en av Sveriges bästa på den tiden,
i samma kull hade kryptorchida gossar - OCH en av Sveiges utställningsbästa
unghundar SUCH, DUCH (helsyster till min valp) som var 3:e vinstrikaste
varghundstik i Sverige detta år, och var såld och verksam i en större kennel
i södra Sverige innan hon dog vid tidig ålder efter sin första kull (1 tik +
3 hanar) - så generna har kanske spridits."
Sen fortsatte det ...
"Bästa kollegor,
Ni kanske minns diskussionen om överbett där alltså mandibulan inte
växer ikapp överkäken och jag beskrev min varghund (= vinthund) som såg ut som en gädda i käften? (men klarade sig bra ändå och var nöjd med det).
- Nu bar det sig ju inte bättre än att hon dog på ålderns höst och är nu ersatt med en förtjusande individ (bullmastiff = molosserhund) som vid veterinär/valp/besiktning hade ett perfekt tångbett/saxbett. Vid muninspektion idag av mig; det lilla livet (rel stora, 4½ månad) visar sig nu utveckla? ett underbett, ja ca 3-5 mm idag, vi får väl se hur det blir?
Min nyfikenhet beror på att hundarna antas härstamma från vargen (trots att det finns vildhundsstammar på olika håll i världen) och hur olika hundtyper har utvecklats? Det kan ni självklart inte svara på – MEN skulle då dessa olika hundtyper ha någon slags genetisk defekt vad beträffar utvecklingen av mandibulan?
Den ena blir för lång, den andra för kort.
Tilläggas kan ju att en del anser att naturen återtar sitt ursprung vid korsningar vilket skulle bevisas av att de flesta blandraser ser ut just som "normala" hundar. Äger ett impulsinköp där modern var mastiff, fadern labrador, ser ut som vilken jävla hund som helst frånsett färgen. Nos normal, bett normalt, öron/ögon normala, kropp normal hundkropp av medelstorlek.
Käklängd styrs av polygener? De flesta hundraser har ett saxbett. Käkarnas längdtillväxt är vanligen avslutad vid nio månaders ålder? Överbett ses främst hos raser med lång eller normallång nos, sällan hos de kortnosiga, brakycefala, raserna.
Underbett, progeni, är en defekt? i käkarna som innebär att underkäkens tänder vid hopbitning hamnar framför överkäkens tänder, ses främst hos molossertyper.
Problemet/frågan för mig är alltså mandibulans tillväxt?"
Svar från kollega
"En liten reflexion vad gäller bett på bullmastiff efter att både haft
några egna och även har en del som patienter. Har valpen saxbett på gränsen till tångbett vid besikting så får de nästan alltid underbett som vuxna. Har de däremot ett litet överbett brukar de få saxbett eller tångbett."
Sen dog den här diskussionen och min "bulle" har ett underbett 3-5 mm.