Nyfiken / häst kostnad

Sv: Nyfiken / häst kostnad

min kostar per månad

stallhyra 1000kr
hösilage, hö och halm 750kr
kraftfoder och tillskott 250kr
hovslagare 400kr
försäkring 800kr

dvs ca 3200 kr/mån under höst-vinter-vår, på sommaren kostar han väl nån tusing mindre.

utöver detta tillkommmer vaccinationer (500kr/år), tandvård och ev veterinärbesök (som med all säkerhet blir av :crazy: )

Jag tycker det är hyffsat "billigt" (läs odyrt) eftersom jag har min häst runt stockholmsområdet och här runt är stallen svindyra. Men det är klart, vi har ju inget ridhus och driver stallet kollektivt.

missan

In/utsläpp, täcke på/av, fodring ingår
Hö 150:-/mån
Kraftfoder 150:-/mån
Strö 40:-/mån
Hovslagare 700:-/gång
Vet. när det behövs...
Försäkring står ägaren för då jag är fodervärd.
Kan tillägga att jag för detta får köra 2,7 enkel där hästen står, men det är det värt. Har hästen hos min bästa kompis.

Vad det kostar att ha en häst per månad beror ju helt och hållet på hur man har den uppstallad, hur mycket man tränar, vilka möjligheter man har att köpa tex foder billigt osv. Men här följer mina kostnader:

Fasta kostnader:
Stallhyra (helinackordering inkl foder): 2300 kr
Täckesbyte mån-fre: 350 kr
Extra kraftfoder: 450 kr
Hovslagare: 850 kr var sjunde vecka, dvs ca 400 kr i månaden
Försäkring: 400 kr
Bensin ToR stallet: 900 kr

Rörliga kostnader är ju tex träningar, tävlingar, veterinär, utrustning osv och varierar ju mycket beroende på vilken tid det är på året, vad som händer med hästen osv. I år var det kontot ganska högt med tanke på att femåringen fick sin tävlingslicens, jag köpte en ny dressyrsadel för 17000 kr osv...

Min häst kostar ca 2000 i månaden. Räknat på hela året och utslaget per månad.(då inte tävling och småsaker som nya saker tex inräknade)
Nu när jag har ett ordentligt jobb ska jag försöka lägga undan dessa pengar varje månad. I mitt specialle "hästkonto", sen ta av dessa pengar när det är saker som behövs till hästen.
och eftersom det går åt mer eller mindre vissa månader, så finns det ju alltid en "back-up" ifall man behöver och om man nu klarar av av spara förståss.. :crazy:

Mina utgifter är:
kraftfoder ca 160 kr per månad
stallplats (med hö, halm) 900 per månad.
Träning ca 800 per månad
Skoning 400 per gång (blir ca var 8-9 vecka)
Tandläkare 1000 kr per år.
vet ca 1000 kr per år (vid skadefritt!)
Sen har jag säkert glömt nåt...
Fats sen är det ju bensin till stallet, kanske några nya saker till hästen eller stallet, och lite smått o gott. Hyra av transport till träning, tävlingar , medlemskap i klubb med licenser osv.

Hej!
Jag har ett eget bankkonto med visakort och allt till hästarna. När jag bara hade en häst satte jag in 4000:- per månad på kontot och nu när vi har en ponny också sätter jag in 6500:- per månad. Ibland blir det pengar över och man kan köpa ett nytt täcke eller så. För det mesta går det jämnt upp. Men det är praktiskt att ha hela ekonomin på ett ställe för man ser precis hur mycket som verkligen går åt. T ex hämtar jag ut pengar på bankomaten när vi ska på träning och hovslagaren kan jag betala över internet. Allt från samma konto.
Håller med föregående talare tidigare i tråden om att det är bra att börja sätta in pengar ett tag innan man köper hästen för det är så mycket man behöver skaffa i början. Plus hästen då....
Lycka till!
/nocke

Hej, där jag står nu är det väldigt billigt att ha häst! :bump:
För 1000:-/månad (liten eller stor häst) Har man ponny blir det 800:-/månad så ingår:
-Box, Fodring in och utsläpp 550:-
-Halm rundbal 150:-
-Hösilage ca. 300:-

Foder köper jag själv, vilket i snitt brukar gå på ca. 250:-
Hovslagare blir var 7:e vecka verkning 200:- eller skoning 700:- beror på årstid.

Så totalt räkna man väl med på att allt går på 1250:- månad.Men sen tillkommer ju hovslagaren!
Min häst är expert på att skada sig så det blir ju en slant då med ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 048
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar