Nyfiken / häst kostnad

D

DarKStaR

Hej.

ja undrar vad det kostar att ha häst per månad. Vilka utgifter har ni?.. Och vad blir er totala månads kostnad?. :bow:

Sv: Nyfiken / häst kostnad

Jag har två hästar, hemma i eget stall, dvs ingen stallkostnad.

I BERÄKNADE utgifter (foder, strö, försäkring, hovvård, avmaskning, vacc och tandrasp etc) kostar de mig 4900 kr/månad tillsammans under vintermånaderna.

Såklart sjunker siffran på sommaren när de går på bete, men samtidigt, med alla oförutsedda kostnader: veterinärbesök, utrustning, stalltillbehör etc så blir månadskostnaden ungefär där utslaget på månad sett över hela året. Vissa år blir bättre år än andra, och vissa år blir MARDRÖMSÅR, som det då månadskostnaden utslagen per månad blev över 9000 kr :eek:

Ang vad för utgifter så beräknat:

Summa Vision & Kele, mån 4688,40
Summa Vision & Kele, år 56260,83

Strö per månad 450,00
Stråfoder per månad 1612,00
Kraftfoder per månad 257,08
Hovvård per månad 700,00
Försäkring per månad 407,00
Planerad veterinär per månad300,00
Resterande per månad 965,00

Och så verkligt:

I OKTOBER kostade de totalt 3998 kr
I NOVEMBER kostade de totalt 4085 kr
I DECEMBER kostade de totalt 7250 kr

Och HITILLS i JANUARI har de kostat 5781 kr..:angel:

Senast ändrad:

oohh hej å hå... de va en del du :crazy:
saken är som så att jag fått chans att köpa min drömhäst.
och jag sitter och räknar fram och tillbaka om jag har råd.
det är ett guld tillfälle verkligen, men frågan är just detta med pengar om jag har råd :cry:

betalar 500 kr för stallhyra, foder, strö osv. sen så tillkommer hovslagare, försäkring, ev veterinär och diverse utrustning...

Stall foder strö = 2350 kr
tillskott, morötter etc 200 kr
försäkring 550 kr
träning 1 gång per vecka 1000 kr

= 4100 kr

På detta kommer, eller kan komma:

-hovslagar

-ridhuskort

-Vaccinationer ca 300 kr per år

-utrustning till hästen

- utrustning till dig själv

-tävlingslicens

-hyra av transport om man ska till veterinären eller tävling/träning annat än på hemmaklubben

-Kiropraktor, massör etc,

-tandläkare

M a o, Det kostar skjortan och det blir ALLTID dyrare än man tror.

Jag föredrar att inte veta exakt, och det gör nog min sambo också...

hej hannaZ...

hahaha nej kanske inte.. =)...... :o

DarKStaR skrev:
oohh hej å hå... de va en del du :crazy:
saken är som så att jag fått chans att köpa min drömhäst.
och jag sitter och räknar fram och tillbaka om jag har råd.
det är ett guld tillfälle verkligen, men frågan är just detta med pengar om jag har råd :cry:

Jag har höga stråfoderkostnader för att jag dels har fri tillgång, men dels för unghästen blev dammallergiker och jag måste köpa hösilage för 2 kr/kg istället för hö för 1 kr/kg. Valacken äter ledtillskott som kostar 400 kr/månad. Dock äter han i princip inget kraftfoder alls... Båda mina är LÅGT livvärdesförsäkrade.

Men BERÄKNA vad det skulle kosta, och så tar du helt sonika och lägger på 50% på den summan. Har du råd med det har du troligen råd i verkligheten med.

Sen, på sommarens junker min månadskostnad drastiskt när de går på bete, men behagar de skada sig och behöva vetvård så sticker summan snabbt, så ett annat sätt är att ta den beräknade kostnaden för en vintermånad och räkna med varje månad, har du råd med det så har du antagligen råd.

Sen.. en viktig sak.. När jag tittar TILLBAKA på ett år så på pappret hade jag INTE råd - alls. Men på något sätt så gick det ändå när det behövdes.

tack...! jätte bra skrivet.. får sätta mig och räkna igen och se över. och bara hopppas å hopppas att det går runt..
men det är sant, det du skriver, att oftast löser det sig. man får råd, helt enkelt. det hade varit bättre om jag kanske hade hittat ne medryttare eller så.
ahh får tänka mer..
tack snälla för bra å snabba svar :idea:

Alexandra_W skrev:
Sen.. en viktig sak.. När jag tittar TILLBAKA på ett år så på pappret hade jag INTE råd - alls. Men på något sätt så gick det ändå när det behövdes.

Håller med Alexandra! På pappret så går det inte ihop, men på nåt underligt sätt gör det det i praktiken. Väldigt mysko. :confused: :D

Sen att som Alexandra skriver, att räkna på vad man tror att det kostar och lägga på 40-50 % är ett bra tips.

DarKStaR skrev:
tack...! jätte bra skrivet.. får sätta mig och räkna igen och se över. och bara hopppas å hopppas att det går runt..
men det är sant, det du skriver, att oftast löser det sig. man får råd, helt enkelt. det hade varit bättre om jag kanske hade hittat ne medryttare eller så.
ahh får tänka mer..
tack snälla för bra å snabba svar :idea:

Något som är VIKTIGT är att inte göra 'glädjekalkyler'! Jag t ex har MEDVETET valt bort en hel massa för hästarna sksull. Mitt klädkonto t ex är NOLL i princip. Visst behöver jag nya strumpor köper jag ju det och jag kan köpa en tröja/ett par byxor ibland t ex. Men huvuddelen av klädinköpen på ett år kommer till JUL och NYÅR (jag fyller år på nyår), dvs jag önskar mig kläder eller pengar/presentkort till kläder i julklapp/födelsedagspresent. Tråkigt, men jag har inte råd med ett vettigt klädkonto.

Jag går heller inte ut en massa på krogen, reser bara med pappa (= med på pappas bekostnad) i princip osv. (Funkar bra, pappa gillar att resa och har pengarna men ont om resesällskap. Jag gillar att resa men har inte pengarna. Således reser jag en hel del med pappa, vi gillar samma resmål, han får resesällskap och jag får resan helt sponsrad). Jag kör en gammal bil, fast jag GÄRNA vill ha en ny (men inte har råd). Osv osv.

Och det är okej för mig. UTAN hästar skulle jag ha råd med ny bil, resa massor, köpa massa kläder, bo var som helst osv osv. Men jag har VALT att försaka en hel massa för hästarna.

Men om du sitter och ser att du tjänar X kronor/månad, hästarna kostar Y, hyran kostar Z etc. Och har 800 kr kvar när alla nödvändigheter är betalda, men brukar köpa kläder för 1500 kr per månad, gör INTE en glädjekalkyl att du bara ska köpa kläder för 300. Det är SVÅRT att ställa om sig så.

Och så det bästa tipset av dem alla eg: För att veta om man har råd att ha häst och är villig att göra de uppoffringar som krävs - ta 6 månader då du LÄGGER UNDAN motsvarande hästkostnaden på ett oåtkomligt konto. När sex månader gått konstaterar du hur det känts och funkat. Har du betalat till hästkontot varje månad, har levnadsstandarden varit bra, har det känts jobbigt att 'bli av' med de pengarna etc?

Om det fungerat har du dessutom på kontot en fin 'hästbuffert' till framtida veträkningar och elände, eller en grundplåt till en ny häst. Och du VET att du HAR råd.

änn en gång.. jätte bra skrivet.. du har rätt... det kommer komma fler dröm hästar.. och jag tänker följa ditt råd!. det är ett bra sätt att pröva på innan, och till sommarn kommer ja ju som vanligt ha min sommar häst :d ...men fram tills dess skall jag göra som du rådde mig... TACK,,, :rofl:

Tja, med en snabb kalkylering så hamnar iaf jag på någonstans mellan 2500-3000 kr för bara hästen(stallplats, foder , försäkring, skoning). Då har jag inte räknat på träningar och resorna till och från stallet!!!

Stallhyra 1700kr/mån (1000kr maj juni juli aug sep).
Krafft Protein 360kr/mån (håller på att minska ner till ungefär 0,5kg/dag = 180kr/mån)
Soja 90kr/mån
Försäkring 270kr/mån
Hovis 50kr/mån (sliter sina hovar jämnt och fint så det räcker med verkning var tredje månad)
Träning just nu 260kr/mån men jag måste börja rida dressyr också, ska bara räkna på att jag har råd...
Sadelavbetalning 260kr/mån.

Totalt alltså ungefär 2800kr/mån under vintern, på sommaren blir det kanske 1800kr.

Jag har inget buffertsparande men däremot två krediter på sammanlagt 15000kr som räcker till ev veterinär, har en bra försäkring.

Har heller ingen resväg till stallet då jag bor där.

*Stallhyra inkl. grovfoder och strö 1600:-
*kraftfoder 200:-
*skoning ca var 6:e vecka, utslaget per månad 250:-
*försäkring ca 250:-/ mån
*B-tränarlicens 145:-/ mån
*övriga kostnader ca 500:-

Blir totalt 3091:- Och därtill tillkommer ev. veterinärkostnader vilket inte var helt ovanligt 2004, tidernas mest olycksdrabbade hästkrake! :(
Förutom månadskostnaderna har jag slagit ut stora engångssummor och räknat dem per månad.

Kan ibland bli lite tungt eftersom jag pluggar och är tjänstledig har jag inte direkt världens största plånbok, studiemedel: 6900:- Men jag jobbar även extra på helger och det ger 1500-2000:- extra, utan det skulle det aldrig gå runt.

Men liksom Alexandra har även jag medvetet valt att lägga mina pengar på hästen istället för kläder, festande etc.

Jag har fyra hästar och räknar med att de ca kostar 1 500 kr i månaden var, men då får de sammanlagt två höbalar om dagen, annars så blir de så tjocka, och inget kraftfoder, el lite att blanda ut aloe veran till exem flikkan, men en påse räker flera månader.

De går dessutom ute dygnet om och det är bara två och en halv häst som har skor, och den tredje behövs i pincip inte verkas, hovis tittar bara på honom lite snabbt och fixar alla tassar på fem minuter.

Dessutom har jag inte haft några vet kostnader, förutom vacineringen då.

Senast ändrad:

Fasta kostnader:
Stallhyra, inackorderad: 1300 kr (juni-sep kallhyra 700 kr/mån + 250 kr/mån för bete vid annat stall)
Kraftfoder, mineraler, morötter: ca 200 kr/mån
Hovslagare: 650 kr/8 v = 325 kr/mån
Vaccination, avmaskning: ca 800 kr/år = ca 70 kr/mån
Försäkring: ca 250 kr/mån
Totalt fasta kostnader: ca 2150 kr/mån

Rörliga och/eller frivilliga kostnader:
Eventuella veterinärbesök ???? kr
Hjälp med mockning/hästvakt: 20 kr/gång = ca 80 kr/mån
Skatt+försäkring på hästtransporten: ca 100 kr/mån
Dragbil: ???? kr/mån
Hoppträning: 125 kr/gång = 250 kr/mån + resekostnad 120 kr/mån låååågt räknat
Westernträning: 250 kr/gång = 0-500 kr/mån + resekostnad 0-420 kr/mån
Ridhuskort: 400 kr/6 mån = ca 70 kr/mån
Diverse utflykter och resa till ridhuset, ev tävling, horsemanshipclinic m m ???? kr
Eventuell komplettering av utrustning: ????
Totalt rörliga kostnader: 1540 kr +????

Summa allt: 3690+???? kr/mån

Senast ändrad:

DarKStaR skrev:
änn en gång.. jätte bra skrivet.. du har rätt... det kommer komma fler dröm hästar.. och jag tänker följa ditt råd!. det är ett bra sätt att pröva på innan, och till sommarn kommer ja ju som vanligt ha min sommar häst :d ...men fram tills dess skall jag göra som du rådde mig... TACK,,, :rofl:
Ett annat sätt att testa både ekonomin och intresset är att börja med att ha en foderhäst. Så gjorde jag och köpte så småningom foderhästen.

Här är väll ungefär vad min kostar i månaden:

Boxhyra: 500:-
Torvströ: 125:- (planerar dock byte och eget inköp av halm)
Anläggningsavgift: 100:- (tillgång till ridhus 20 x 40 m, ridbana, ridvägar i skog och mark, kross, tvättmaskin och skrittmaskin i vår.)
Även inkl. morgonfodring med kraftfoder och utsläpp i hagen, fri tillgång till hösilage i hagen, och insläpp samt kvällsfodringar vardagar. Helgerna delar vi på blir 6 pass/helg och vi är 5 st som delar på stalltjänstpassen.
Hovslagare (verkning runt om + skor fram): 125-150:-
Foder (hösilage, kli, havre, korn, groov, vitlök, mineraler, morötter): Ca 425:-
Försäkring: Ca 400:-
Träningar en gång/vecka en-två ekipage/träning för en jätteduktig tjej med nästan 20 års hästerfarenhet, som bedriver förmedlingsverksamhet & tävlar msv dressyr: 400:- (per månad då)

Kostar alltså ca 2100:-/månaden men då ingår ALLT!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 048
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar