Avelsmål
Jag tror det kan ha att göra med att halvblodsaveln trots allt har ett snävt avelsmål. Visst är det trevligt med hästar som kan gå OS, men hur stor är EGENTLIGEN marknaden MSV och uppåt? Hästen behöver inte vara sämre skogsmulle/kompishäst för att den skulle kunna tävla, men är den verkligen optimal i storlek, hållbarhet, temperament (eller kanske tom lite brist på...), lättföddhet osv.
Om jag vill ha en lättfödd, snäll, frisk, vacker häst på max 1.60, som inte behöver täcke och kanske rentav kan gå utan skor vet jag faktiskt inte vilken hingst man ska börja leta avkommor efter. Jag kanske rentav tror man får ner storleken och får in lite robusthet med en hingst med lite cob och arab i? Eller så kanske jag börjar leta bland andra korsningar som inte heller anses som riktigt rumsrena.
Vilka hingstar skulle tex passa följande av "amatörens alternativa avelsmål":
Hörn-skitare
Rygg anpassad till billig standardsadel
Klara sig bra med max 2 utfodringar/dag
Klara av en foderstat med mycket lite stråfoder och massor med kraftfoder och fortfarande hålla sig i skinnet
Ben och psyke starka nog att klara ridning 6 dagar i veckan i liten manege med halvtaskigt underlag
Gå kvar ensam i hage med 1 halvspänd tråd utan el
Snällt hoppa runt 1m-bana, nästan oberoende av viken klåpare som sitter på ryggen
Kärnfriska luftvägar som klarar både mögelhö och stall utan ventilation
Avlad för bärkraft (inte för att amatören förstår vad det innebär, men det LÅTER fint!)
Lämpad för NH-träning (dvs tillräckligt robust för att palla intensiv träning av ägaren i hästkommunikation- hästen kan förstås redan från början!)
Om den sedan har en exteriör som gör att den rör sig med krök på halsen och indragen nos är det bra, men det finns så många hjälpmedel att fixa detta att det inte är av avgörande betydelse