Nyckelretningar!!

F

__frida_86__

Hej!
Har en undran. Är det någon som kan ge 2 exempel på nyckelretnningar hos hästar??
/Frida :confused:

Sv: Nyckelretningar!!

WOW her er et svensk uttrykk jeg virkelig ikke aner hva er. Kan du beskrive for meg?

hehe, jag förstår inte heller.

Vad fasen är nyckelretningar? :confused:

Det undrar jag med.. Känns som om jag hört ordet någon gång förut men jag kan verkligen inte komma på vad det skulle kunna vara...? :confused:

Till er som undrar vad det är:
Man kan studera konkurrens mellan individer, parningssystem, flocksammanhållning, osv. Dessa
olika beteenden fyller en, för individens och artens fortlevnad, viktig funktion som gör att den kan
föra sina gener vidare. Djuren förstår som regel inte ändamålet med de handlingar de utför.
Handlingarna kan vara medfödda beteenden, som är gemensamma för individer inom en art och
inte kontrolleras av medvetna beslut. Dessa kallar vi instinktshandlingar. De signaler som
utlöser sådana handlingar kallas nyckelretningar.

EXEMPEL PÅ NEDÄRVDA BETÉENDEN
Änder dricker vatten genom att doppa näbben i vattnet. Sedan böjer de huvudet bakåt-uppåt och sväljer ner vattnet i magen. En törstig andunge som sitter tex. på en sten en bit ovanför vattnet, ser vattnet och vill dicka. Den sänker huvudet mot vattnet utan att nå det, böjer sedan huvudet bakåt-uppåt och sväljer utan att få en droppe vatten i magen. Detta kan andungen göra flera gånger utan resultat. Synen av vattnet är nyckelretningen som har utlöst beteendet.

Jag gillar google:angel: :angel:

Okej, då förstår jag. Men vad kan det vara hos hästar?...

kan inte komma på ngt. Flyktbetéendet kan väl inte höra dit? Att de hör/ser ngt de blir rädda för och blir automatiskt beredda på flykt. Men det gäller väl i stort sett alla djur.

Malu

Jag kan tänka mig att när man kliar hästen och den kliar tillbaka är en form av nyckelretning, eftersom de ibland kan klia på väggar och dylikt.

ah, just det! Det här var intressant tycker jag. Vad kan det vara för mer saker tro?

?:confused: Det har jag aldrig varit med om.

Låter rätt underligt hehe

Nyckelretning är ett slags beteende som utlöses av en viss sak. En slags stimuli eller en reflex nästan kallar jag det.
Det är något ett djur gör utan att veta om det typ, de bara gör det av en viss anledning, som ett dataprogram.
Tex om ett ägg rullar ur en fågels bo (utgår då ifrån att det är en fågel som har bo på marken) så rullar hon tillbaka det i boet. Tar man bort ägget mitt under "akten" när hon rullar in ägget så fortsätter hon ändå med rörelsen, precis som hon rullar in ett osynligt ägg i boet.
Det är nästan som ett program startar i djurets huvud som gör att de inte kan sluta med beteendet/rörelsen förrän "programmet" är slutfört.
Ett annat exempel är en padda, ser dom en svart prick flyga förbi huvudet så fångar dom det och sväljer det.
Eller tex en trutunge som pickar på mammas näbb (på en röd prick på näbben), det beteendet av ungen gör att mamman spyr upp mat = nyckelretning.

Rätt svamlig förklaring kanske, men det med fågeln och ägget är ett bra exempel på nyckelretning.
Nyckelretning är kort sagt en handling som inte går att stoppa.

Senast ändrad av en moderator:

oj märkte att någon (glömt namnet) redan hittat en bra förklaring på nyckelretning:D

Hmm det är nog mer en instinkt som alla flyktdjur har, men visst det är medfött men går delvis att avvänja. En nyckelretning är något som ploppar fram som djuret gör utan att veta varför.
Men hästen vet ju varför den blir rädd? Eller den flyr ju av en anledning men vet varför....?
Usch vad svårt detta va... :crazy:

Skulle tro att en nyckelretning hos häst är att klia när den blir kliad.

Själv har jag fågelungens pickande på mammas röda fläck som bästa minne från gymnasiebiologin men här kommer lite förslag ändå som jag inte vet hört till nyckelretning eller instinkt (eller om de rentav kan vara samma sak i vissa lägen?). Du kan ju alltid kolla upp dem iaf så har du ju ngt att leta på ;)

*Flyktinstinkten: flyr av ngn anldening men flyr först och tänker sedan.
*Att inte låta människor sitta på ryggen/hålla i benen: ryggen - rovdjur och benen - flykförmågan berövas
*Att slappna av om man kliar dem på manken: fast jag tror mest att det "bara" beror på stimulansen av det området och de processer det sätter igång.

Hmm... intressant det där! Du får gärna ge svar om du hittar ngra :idea:

Dundret skrev:
Hmm det är nog mer en instinkt som alla flyktdjur har, men visst det är medfött men går delvis att avvänja. En nyckelretning är något som ploppar fram som djuret gör utan att veta varför.
Men hästen vet ju varför den blir rädd? Eller den flyr ju av en anledning men vet varför....?
Usch vad svårt detta va... :crazy:

På ett vis ja men på ett vis så flyr ju hästen oftast redan innan den vet vad den blivit rädd för. Typ hör den ett konstigt ljud drar den direkt och kolla sedan var det var, reagerar liksom på ljudet eftersom det typ ligger på listan "farliga saker" eller kasnke inte finns med på listan "vad som inte är farligt för mig". Dum förklaring men du kasnke fattar lite vad jag menar. Hästen läser liksom inte igenom listan och sedan "Oj! Det här är nog farligt, kom så sticker vi" utan det sker automatiskt att den sticker. Hum... flum...

Att följa med andra hästar som flyr utan att ha den blekaste aning om varför borde väl kunna räknas?

Föltuggande inför en större/äldre häst? Särskilt om hästen som gör det inte längre är föl?

Skrapande med frambenen när det drar ihop sig till foder? (Eller är det en överslagshandling?)

Skulle hästars tendens att springa mot en eld som är stor och hotande nära (i stället för att försöka springs från den) kunna vara en nyckelretning? De kan ju inte gärna föra ett logiskt resonemang om ifall chansen för överlevnad är större eller mindre om de satsar på att springa genom en eldfront...

Gud, vad var nu överslagshandling?

Föltugg borde ju vara det, och fly efter andra hästar mer än att fly först kanske?

Väl hovskrap för att få fram mat. Skrapar ju om de ska få fram mat å de inte finns isf.

överslagshandling är när tex ett djur blir hotat av en av samma art, det hotade djuret blir rädd och vill fly men vill även stanna kvar att slåss. Då kan de ta till en överslagshandling eftersom de kan inte välja vilken instinkt de ska följa och hittar då på nåt helt annat som tex klia sig, gräva, jucka på saker ja vad som helst.

Överslagshandlingar på en männsika är tex: När någon ljuger - börjar flacka med blicken och pilla på örat eller nåt samtidigt som de ljuger.

Överslagshandling hos en hund är när tex den är stressad för den är i en helt ny miljö. Då brukar dom springa runt och flåsa och helt plötsligt bara sätta sig ner och klia sig och kliandet är i detta fallet är överslagshandlingen.

Hos hästar som skrapar med hoven tex vid fodring kan vara en överslagshandling tror jag är inte säker.

Lite pinsamt att jag inte vet exakt vad det är eftersom att jag läst etologi. Men är inte ett exempel på nyckelretning det här:
En häst är ute o åker transport, plötsligt händer det en olycka o hästen slungas ut ur transporten, hästen reser sej upp(antalgligen chockad o har kanske ont) o börjar beta i väg kanten.

Varför den betar är för att det är nått som den bara ska göra o med chocken som kom så tar den till nått som den brukar göra, nått den gör för att överleva i vanliga fall, men detta utan att själv veta varför.

Eller har jag fel nu?

Jag tror inte det är en nyckelretning.
Men på ett sätt kanske det är en nyckelretning att beta när den ser gräs. Men i det fallet beror det kanske snarare på chocken än på någon nyckelretning. Men jag är inte säker. :angel:

Liknande trådar

Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
152
Senast: Jeps
·
Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
7
· Visningar
320
Träning Hej! Ni som bor i norrland. Hur gör ni med broddar? Vi har jätte ojämt väder ute just nu. Men har varit uppehåll på halkan på ca 1,5...
Svar
4
· Visningar
157
Senast: Jeps
·
Träning Hej! Hur länge är det lämpligt att ha en häst på balansplattor? Hästen är mycket van balansplattor. Har trappat upp med tiden.
Svar
1
· Visningar
156
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama