Nyckelretningar!!

Sv: Nyckelretningar!!

Sitter just nu och pluggar till ett kommande etologiprov och har fastnat på just detta med nyckelretningar och stimuli.

Vad är skillnaden mellan dem?

Stimuli; Stimulerar någon form av reaktorer(?) dvs känsel, lukt etc. Stimuli utlöser ett visst beteende.

Nyckelretning; Ett visst ljud, doft eller tex röd prick utlöser ett visst beteende. Alltid samma beteende inom arten.

Tycker själv att dom är väldigt lika. Men tror det är något sådant :S
Usch jag som fick veta att jag får mvg i etologi igår :S :S

en nyckelretning hos hästar är väl ändå att hingstarna "måste" betäcka ett brunstigt sto? nyckelretningen=blinkningarna och doft.
"Måste" menar jag då med att hingsten blir galen om han stoppas och ja, givetvis blir hård.

Läste igenom den här tråden, men tyckte inte att det fanns några bra exempel på nyckelretningar. Någon som har några?
Å gärna instinkthandlingar också...
Observera att nyckelretning är det som framkallar en handling och inte själva handlingen i sig...
Hos hästar nu alltså...

Rolig tråd:laugh:

*knapplån*

Då måste vatten vara en nyckelretning för vår tax. Om man tar henne i nackskinnet och håller henne vågrät precis över vattenytan börjar hon padla med benen - likaså om man tar upp henne på samma vis ur vattnet, så fortsätter hon padla fast hon inte är i vattnet längre. Har jag förstått rätt?

Kommer inte på någon med hästar...

Ston (oftast i brunst, men en del alltid) som "fryser fast" när man trycker med skänkeln på dem. Stoet vet ju inte varför det gör så, och de gör det fastän de vet att man vill att de ska gå framåt. P.g.a den starka instinkten att stå stilla för hingst.
Kan det vara en nyckelretning?
Och att fölungar sparkar bakut när man lägger handen på ryggen/rumpan på dem. För att "kasta av" lejonen....
Borde väl vara en nyckelretning?

Det första med stona vet jag inte riktigt... Om det skulle komma fram en hingst skulle det i så fall vara nyckelretningen som utlöser instinkthandlingen att "frysa fast". Eller om själva brunsten är en nyckelretning, men det är nog snarare tal om tomgångshandling, alltså att motivationen blir så stor att beteendet utlöses utan nyckelretning. (Stoet ställer upp sig för hingst utan att det finns någon)

Intressant exempel iaf...

Lägga handen på fölrumpa måste ju vara en nyckelretning.

Fler? :bump: Själv kommer jag inte på några roliga alls....

Det första med stona vet jag inte riktigt... Om det skulle komma fram en hingst skulle det i så fall vara nyckelretningen som utlöser instinkthandlingen att "frysa fast". Eller om själva brunsten är en nyckelretning, men det är nog snarare tal om tomgångshandling, alltså att motivationen blir så stor att beteendet utlöses utan nyckelretning. (Stoet ställer upp sig för hingst utan att det finns någon)

Intressant exempel iaf...

Ja omvänt kan man väl tänka på brunsten. För hingsten är lukten en nyckelretning som gör att den börjar hingsta :angel: sig.

Stimuli är alla typer av sinnesretningar. Lukt, ljud, känsel, smak mm.
Nyckelretning är ett arttypiskt beteende som utlöses av ett visst stimuli.

När stoet ställer sig och blinkar för hingst är ett svar på en nyckelretning (som då endast utlöses vid brunst). Vissa ston kan kräva mer stimuli än andra. Ex. som en del nån skrivit att stoet stannar när man trycker skänkeln i sidan, medan andra ston kräver hingst för att visa beteendet.

Handen på rumpan skulle jag kalla en reflex. Det kan du även prova på en äldre häst. Tryck på vissa muskler bakom sadeln och du kan framkalla samma reaktion.
När jag var yngre "lärde" vi ridskolehästarna att bocka på kommando genom att använda oss av detta. Kan tala om att det var inte så populärt. :laugh:

vissling = kissa
ditanshästar är tränade att kissa när ryttaren viusslar för att de ska kissa på "puser" och inte stanna där hästen känner för det..

in i nyströad box = kissa
en del hästar kissar för att dom måste kissa in det nya ströet, andra för att dom inte kissar ute.. men man använder ofta en nyhalömad box när man skall ta urinprov på hästar som precis tävlat och skall dopingkontrolleras, har fått höra att det är någonting med prasslet att göra..

människa som håller på vid benet = lyfta hoven
hästen är van att man ska kratsa hoven och lyfter på hoven, en del hästar lyfter hoven när man borstar och när man ska sätta fast benskydd..

fodervagnen rullas = gnäggande och skrapande
Hästen är van att det kommer foder, får dom inget foder är dom ändå otåliga en stund..

man kan lära in nyckelretningar, prcis som med vissla=kissa så kan man ha en cykelklocka som man ringer i när det är foder, en annan klocka som man ringer i när det är dags för insläpp.. på en ridskola med lektionstimmar kan man ha en klocka som piper exakt när varje lektion slutar, det kommer att gå mycket fort för skolhästarna att lära sig att pip=slut och alla hästar vänder in på mitten och ställer upp.. och då ska det nog ganska mycket till för ryttaren att övertala hästen att fortsätta gå..

att reagera på stimuli är en annan sak.. för det kan man avbryta.. stimuli är att klia hästen, spela musik, massera, ge tryck med skänkeln etc etc.. och de flesta avbryts med annan stimuli..

det du skriver är inte nyckelretningar! Det är inlärda beteenden, en helt annan sak!

Ta tex en struts håll fram armen (förslagsvis med jacka på) strutsen tar en tugga och sväljer och allt, omöjligt att avbryta!

Ta en domherre och sätt upp en tuss rött garn i hans häck (häck som i växt) och han kommer anfalla den hur mkt som helst tills den är sönder!

ett annat ex, skaka på ett fågelbo med ungar i, ungarna börjar gapa och skrika.

på häst däremot vet jag inte så mkt...

det du skriver är inte nyckelretningar! Det är inlärda beteenden, en helt annan sak!

Ta tex en struts håll fram armen (förslagsvis med jacka på) strutsen tar en tugga och sväljer och allt, omöjligt att avbryta!

Ta en domherre och sätt upp en tuss rött garn i hans häck (häck som i växt) och han kommer anfalla den hur mkt som helst tills den är sönder!

ett annat ex, skaka på ett fågelbo med ungar i, ungarna börjar gapa och skrika.

på häst däremot vet jag inte så mkt...
hästar kissar på nya halmbäddar.. det är inte inlärt..

och av vad jag har lärt och lärt mig om nyckelretningar så är det både instikten OCH inlärda beteenden..

Senast ändrad av en moderator:

Möjligtvis skulle halmbädden vara en nyckelretningar. Även skrapet med hoven är ett medfött beteende.
De andra beteendena du beskriver med klockor och pip skulle jag kalla betingade reflexer = inlärda beteenden. Nyckelretningar är ett medfött svar på ett stimuli. Sen kan även ett betingat stimuli bli automatiserat, men det är inte en nyckelretning för det.

Och om man visslar då så är beteendet omöjligt att avbryta beteendet?

nej det är inte alls nyckelretingar.

har kollat upp lite och ett beteende kan vara medfött eller inlärt.. och det är inte själva beteendet som kallas nyckelretning utan det som utlöser beteendet är en nyckelretning och kan således vara en nyckelretning för att utlösa medfödda beteenden eller inlärda beteenden..
en nyckelretning är alltså bara den utlösande faktorn för ett beteende..

hela ordet bygger på det.. Nyckel = låser upp.. och därifrån att ett stimuli löser ut ett visst beteende.. det måste bara vara exakt rätt stimuli precis som man ska ha exakt rätt nyckel för att låsa upp en specifik dörr..

Senast ändrad av en moderator:

du kan ju avbryta en hund från att kissa, vilket är i ordningen
1: hunder känner behov att kissa och sniffar runt efter en utlösande faktor*..
2: hunden hittar ett ställe där en annan hund kissar och DÄR är nyckelkretningen som gör att hunden släpper ut beteendet..
3: hunden kissar..

*annan hunds kiss för det egna kisset skall inte slösas utan skall i största möjliga mån placeras över en annan hunds markering..

hittas ingen nyckelretning/utlösande faktor görs ett överslag och hunden kissar ändå..

Liknande trådar

Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
152
Senast: Jeps
·
Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
7
· Visningar
320
Träning Hej! Ni som bor i norrland. Hur gör ni med broddar? Vi har jätte ojämt väder ute just nu. Men har varit uppehåll på halkan på ca 1,5...
Svar
4
· Visningar
157
Senast: Jeps
·
Träning Hej! Hur länge är det lämpligt att ha en häst på balansplattor? Hästen är mycket van balansplattor. Har trappat upp med tiden.
Svar
1
· Visningar
156
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama