Sv: Nyckelretningar!!
Jag kom på att jag har skrivit fel, det är ingen nyckelretning utan en överslagshandling som jag beskrev.
Jag kom på att jag har skrivit fel, det är ingen nyckelretning utan en överslagshandling som jag beskrev.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det första med stona vet jag inte riktigt... Om det skulle komma fram en hingst skulle det i så fall vara nyckelretningen som utlöser instinkthandlingen att "frysa fast". Eller om själva brunsten är en nyckelretning, men det är nog snarare tal om tomgångshandling, alltså att motivationen blir så stor att beteendet utlöses utan nyckelretning. (Stoet ställer upp sig för hingst utan att det finns någon)
Intressant exempel iaf...
hästar kissar på nya halmbäddar.. det är inte inlärt..det du skriver är inte nyckelretningar! Det är inlärda beteenden, en helt annan sak!
Ta tex en struts håll fram armen (förslagsvis med jacka på) strutsen tar en tugga och sväljer och allt, omöjligt att avbryta!
Ta en domherre och sätt upp en tuss rött garn i hans häck (häck som i växt) och han kommer anfalla den hur mkt som helst tills den är sönder!
ett annat ex, skaka på ett fågelbo med ungar i, ungarna börjar gapa och skrika.
på häst däremot vet jag inte så mkt...