Nybyggt ridhus, manegeavgift, Vad får det kosta?

Sv: Nybyggt ridhus, manegeavgift, Vad får det kosta?

Blåser nytt liv i tråden då jag tyckte att den var så intressant och gärna skulle vilja veta vilka priser det blev och hur allt funkat med uthyrningen av ridhuset. :-)

Så roligt att du hittade till tråden. Priserna blev

Dagsridning 70kr/gång
Månadskort 600kr
Säsongskort 2000kr (Sept-Mars)
Årskort 3000kr

Vi har väl inte marknadsfört oss något vidare då jag blev gravid och nu bara har 4v kvar till bebisen kommer. En större satsning kommer göras till sommaren. Underlaget blev kanonbra, nu letar vi idéer till någon manick som kan ta med underlaget som samlas längs med kanterna men det verkar som om vi löste det igår.
Vi har ca 10-15st ridande per vecka och de är helnöjda än så länge :)

Går det ihop ekonomiskt med tanke på belysning (el), underhåll, slitage osv?

Är det många som köper kort eller betalar de flesta per gång? Hur mycket jobb har du med uthyrningen? Hur bokar de och hur blev det med korten, gäller de för ekipaget, hästen eller ryttaren?

Vet inte om jag ska skriva tyvärr eller något annat väl utvalt ord men självklart räcker inte detta för att klara av underhåll, slitage samt de andra tillkommande kostnaderna. Nu när jag dessutom är gravid och inte har ridit mer än ett fåtal gånger i ridhuset så känns ju kostnaderna naturligtvis mer.

Agnes,
De flesta har löst manegekort av något slag, tror att det vid någon lektion kommit kontanter men i övrigt har alla kort. Jag har inget jobb med uthyrningen då alla är välkomna in i ridhuset och på snart 9mån så är det ingen som klagat på detta. Det har fungerat precis så som jag ville, sedan känner de flesta varandra. Enda gången som det kört ihop sig var när vi fixade med underlaget och en tjej inte kollat "väggen" och hon skulle rida.

Korten gäller för en ryttare med två hästar eller två ryttare på samma häst. Även detta accepteras precis som vi hoppades på :D

Då var mina beräkningar inte helt fel då - tyckte nämligen att hyran kändes billig :angel:

Har räknat en del på hur mycket man skulle behöva ta för att det ska gå ihop, men summan man kommer upp i vill antagligen inte många betala - tror jag kom upp i minst det dubbla...
Än så länge har vi vårat enbart för oss själva och då kan man ju själv styra över belysning, omvårdnad o.s.v. men å andra sidan blir det heller inga intäkter. Svårt det där.

Du har helt rätt, det är på tok för billigt men att försöka förklara det för hästfolk som helst ser till att allt ska vara gratis och folk bara ska ge bort saker och ting, det är omöjligt!
Jag har valt att släppa in de närmsta vännerna som jag vet lyssnar på vad jag vill osv, vi funderar som sagt att till hösten marknadsföra oss lite mer, men då kommer ju även de som slarvar med bajs osv.

Underlaget blev kanonbra, nu letar vi idéer till någon manick som kan ta med underlaget som samlas längs med kanterna men det verkar som om vi löste det igår.

Och nu blev jag som alltid går och drar ner den förbaskade kanten för hand med kratta väldigt nyfiken på vad ni hittade för lösning. Klart drygaste biten med att hålla underlaget bra.

För att få in extrainkomster så kan du hyra ut ridhuset till hundfolk. Vi betalar 400:- för 2 timmar. Då hyr vi det varannan vecka. Det ger i a f 800:-/mån.

Haha så bra, jag skulle aldrig orka i vårt 20*64m att kratta för hand så det har liksom kommit i andrahand men nu har spåret blivit såpass att vi är tvugna att göra något åt det.

Återkommer med bilder när vi är klara med uppfinningen :)

Berin, jag har faktiskt tänkt på detta. Men kräver inte det att de får förvara sina hinder osv i ridhuset då?

Berin, jag har faktiskt tänkt på detta. Men kräver inte det att de får förvara sina hinder osv i ridhuset då?

Nänä, många vill träna utan hinder, typ de som håller på med skydds, lydnad osv. Men visst finns det ännu fler som vill ha sina agilityhinder. Där jag tränade innan hade vi ett ridhus där vi fick förvara hinder några månader (nov-mars) i en hörna så att det inte störde och det var ju smidigt. Många prylar kan man förvara utomhus under en pressening dessutom.

Senast ändrad:

Haha så bra, jag skulle aldrig orka i vårt 20*64m att kratta för hand så det har liksom kommit i andrahand men nu har spåret blivit såpass att vi är tvugna att göra något åt det.

Återkommer med bilder när vi är klara med uppfinningen :)

Vi tränar lydnad och har inget hinder alls. Är bara glada och tacksamma för att slippa stå ute i snöstormen och träna hundarna. Vi är en grupp på 4 st som delar på ridhuset mellan 19.30 - 21.30 varannan torsdag. Det enda som vi önskar är att det inte ligger för mycket hästbajs kvar ;)

Jag har också fått det tipset om hundfolk men hur hittar man sådana? :)

Jag har också fått det tipset om hundfolk men hur hittar man sådana? :)

Sätt upp en lapp på ortens brukshundsklubbs anslagstavla eller deras hemsida. Att du hyr ut till träningsgrupper eller enskilda. Ofta vill man vara 3-4 st som tränar och delar på kostnaden.

Tack för tipset. Vi bor ju en bit ut på landet så får se om det är någon som vill åka så långt :D

Är det mest vintertid när det är snö och kallt ute som hundfolket vill vara inomhus?

Tack för tipset. Vi bor ju en bit ut på landet så får se om det är någon som vill åka så långt :D

Är det mest vintertid när det är snö och kallt ute som hundfolket vill vara inomhus?

Det finns en tradition att man tränar utomhus men det blir vanligare och vanligare att vintertid få träna inomhus. På vintern så hålls lydnadstävlingarna ofta i ridhus och då brukar de tävlande få betala 20 - 30:- extra för ridhushyran i tävlingsavgift. Det är ju också ett alternativ att få ihop lite extra inkomst som ridhusägare. Tror att det finns många sätt att få in lite extrainkomster då man har ridhus. Utställningar av olika sorters smådjur t ex.

Funderade på om det är något problem med hundar som bajsar i underlaget, kissar på sargen osv? Har större koll på vilka "spår" hästar och dess ägare lämnar efter sig nämligen.

Funderade på om det är något problem med hundar som bajsar i underlaget, kissar på sargen osv? Har större koll på vilka "spår" hästar och dess ägare lämnar efter sig nämligen.

Hittills har jag aldrig sett någon hund rastas i ridhuset. Man tränar ju. Om de kissar så är det inte värre än om en häst kissar i ridhuset. Bara en mycket mindre mängd. Bajs tas givetvis upp. Ingen vill ju trampa i det. Det är ju bara att informera om reglerna som du satt upp.

*kl*

Läste tråden i början, men har inte läst alla inlägg i slutet.

Men kom på när jag skummade igenom.

Det här med en häst - flera ryttare eller en ryttare - flera hästar. Vi har haft väldiga diskussioner om det hemma på klubben också.

Men till de som har flera hästar. Om de betala för en häst, och sen får de välja vilken av sina hästar som ska ridas i ridhuset den dagen. Alltså att det är 1 häst/dag i ridhuset. Och då samma med ryttare. Och vill de då rida två hästar per dag, så får de betala för ytterligare en häst/dag. :idea:

Men jätteskönt att det fungerar så bra som du tänkt dig med ridhuset! :laugh:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 817
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25