Nybyggt ridhus, manegeavgift, Vad får det kosta?

Sv: Nybyggt ridhus, manegeavgift, Vad får det kosta?

du skulle ju kunna prata med dom som för nuvarande rider hos dig och fråga vad dom skulle tycka om ett eventuellt bokningssystem? fråga andra hästfolk i närheten?

Fast det där blir ju också fel.. vad är tex skillnaden på att jag sitter och rider min häst i ridhuset 7dagar i veckan eller att jag rider mina 2 hästar varannan dag. Eller om jag bara har en häst med rider den 2ggr/dag i ridhuset. Ska jag då betala dubbla ridhuskort? Om jag har en häst och rider den en timme om dagen eller om jag har 2 hästar och rider dom 30min var..

Årskort 3000kr alt 2900kr ( jag betalar 800)
Halvår 2000kr (vinterhalvår) ( halvår oavsett när på året = 650)
Månad 450kr ( vi har ej månadskostnad)
/gång 70kr (jag betalar 100 utan manegekort /gång)

Vad tror ni, är det för mycket?

Där jag bor, i liten håla där de är lite svårare att faktiskt få in manegeridande är våra pris rimliga.

Men jag är inte så snål att jag inte hade gått med på dina priser med tanke på vart du bor.

Dock tror jag att du kanske hade fått in mer personer om de hade sett ut liknande:
Årskort jan-dec: 2500:-
Halvår sommartid: 1500
Halvår vintertid 2000:-
Månadspris = rimligt, ta dóck kanske ex. sommartid 350 vintertid 450 eller liknande..
Enstaka tillfällen 100:-

Men ha dock inte ex. att det datumet de betalar är ett år framåt, kommer bli sååå krångligt för dig att hålla reda på alla datum..
Har de på klubben just nu och de är ungefär 30 som betalar manegekort och 50 som rider gratis p.ga kaoset då de inte vet när vem betalar vart och vilka perioder...

Så de blir verkligen jan-dec och inte 24 april till 24april året efter för då har kanske emma till 28 april och stina till 21 april och saga till 14 september och björn till 23 december....

Vi tar för externa ryttare 1200 kr/år, eller 700kr/kalenderhalvår. 300kr/månad eller 50 kr gång. För de som står på anläggningen gäller ca halva priset. Men vi är ganska billiga i jämförelse mot ridhusen runt om oss (Östergötland).

Det är ett 20*60 ridhus, med ganska nyinlagt underlag enligt svenska ridsportförbundets rekomendationer, oisolerat, med hinderpark. Paddock 20*60 får nyttjas för samma peng.

Vi har regeln 1häst+2ryttare, eller 2hästar+en ryttare på ett ridhuskort. Så kan man välja om man tex äger två hästar eller om man har en medryttare till sin häst.

Tror inte att ditt pris är orimligt, när jag kollar på andra ridhus i trakten.

Vi har inget bokningssystem men däremot en del regler, vilka funkar väldigt bra.
* Obegränsat antal ryttare, men händer ytterst sällan att vi är fler än fyra, kan vara ibland vintertid vid några tillfällen då det varit 6-7st ryttare under någon timme.
* Endast en häst får longeras/tömköras i taget om fler rider samtidigt. Skritt innanför spåret om flera rider samt självklart högerregeln.
* Vi har speciella "hoppdagar", då man får ställa fram obegränsat med hinder om man vill hoppa utan att behöva ta hänsyn till om någon annan rider dressyr. Det är tisdagskvällar och lördagar kl 10-15. Andra tider får man inte ställa upp massa hinder om man inte är själv i ridhuset, men dagtid 8-15 är ridhuset oftast ganska tomt så man kan hoppa ändå om man vill.
* Det kostar inget att ta in tränare. Däremot har vi särskilda regler för träningarna. Vi i stallet har gemensamt bestämt två dressyrtränare som kommer en varsin gång varannan vecka, samt en hopptränare som kommer en gång varannan vecka. Dessa tränare får hålla träning attraktiva tider som tex vardagskvällar, men det är alltså i första hand vi och våra hyresgäster som tränar som bestämmer detta. Vill externa ryttare (eller även de i stallet) ta hit andra dressyrtränare så går det bra att göra det "obekväma" tider, alltså vardagar 8-15 då det är väldigt låg beläggning på ridhuset. All träning ska skrivas upp i en kalender i ridhuset en vecka i förväg så alla som rider i ridhuset vet när det hålls träningar. Däremot är ridhuset öppet för alla när dressyrträning pågår men många väljer att inte rida då i vilket fall.
* Vid speciella tillfällen då någon vill boka upp hela ridhuset, har varit vid tex westerntävlingar, hundutställningar, islandshästträningar osv, så kostar det 200kr/h. Då får ingen annan ryttare rida i ridhuset.
* Vi har valt att inte "annonsera" något speciellt om vårat ridhus då vi inte vill ha en allt för hög beläggning i ridhuset.

Eller om du har 2 hästar och rider 1 häst per dag i ridhuset, alltså rider i ridhuset 6-7 dagar/vecka. Eller om du har 2 hästar och rider båda 1 timme var. Eller om du har 3 hästar och rider på motsvarande sätt. Eller 4 hästar.

Att jämföra med den som har 1 häst och som t.ex. rider 3h/vecka i ridhuset.

Vad sliter mest?

Då vi inte har något stall anslutet vid ridhuset så blir det ju friare för andra ryttare att komma in i ridhuset. Jag har mitt stall närmast 300m då jag inte bor på familjegården där ridhuset är byggt.

Tror regeln med ryttare/häst är bra att ha, det är ju som sagt slitaget som kostar och har man då fyra hästar som man rider varje dag i ridhuset mot den som enbart har en som rids varje dag för samma pris så blir det ju stor orättvisa.

Tack för att du delade med dig av dina regler, mycket bra att tänka på, bla det med kalendern :)

Ett litet passus.
Om man nu inte har ridavstånd/ nära till ridhuset blir det knappast att man rider alla 3-4 hästar dagligen i ridhuset.

Jag åker ca varannan dag med mina 2 o gärna samma dag- när bilen ändå är varm.:grin:

Därav att man kanske betalar 50% extra för andra hästen o 25 för övriga.

Att snittet blir en häst som rids per dag.

Jag som inte hoppar sliter mindre. Jo det finns många parametrar att ta hänsyn till- om man vill krångla till det.

att folk rider markarbete gör ju att botten sätter sig bättre- bra när fler rider.

Tro det eller ej men häromkring är det så, är det dåligt väder eller du kommer hem sent så åker folk mer än gärna två gånger med sina hästar.

Som du skriver, så otroligt mycket att ta hänsyn till och fundera över.

jag kan tycka att 2hästar/ryttare eller 2 ryttare/häst är ganska rimligt som start och sedan kanske 50% för tredje hästen och 25% för fjärde och femte är en ganska bra utgångspunkt :)

sen är juh frågan, byggdes ridhuset för andra eller för er egen skull?? där jag står uppstallad byggde stallägaren ridhuset först å främst för sin egen tävlingsverksamhet så hon kunde träna året runt utan att behöva lasta alla hästar å påka som hon gjort i många år. att vi andra får rida i de till en viss kostnad ser jag som en bonus.

de kostar massor att underhålla ett ridhus med fixning av underlaget hindermaterialet skottning av parkering vintertid listan kan göras lång. så att folk gnäller på att betala jamen rid inte i ridhuset då. ridfolk är då de snålaste folk som finns, allt ska helst vara gratis.

Hur många ridande räknar du med? Att hålla parkeringen skottad och sandad osv, för att det kanske kommer någon och betalar en 50-lapp är garanterat en förlustaffär.

Själv har jag slutat med "drop-in" och månadskort och hyr enbart ut mitt ridhus halv/heldagar för kurser. Det var för mycket jobb och för mycket kostnader att hålla det öppet jämt. Inte så kul heller att behöva ägna kvällarna åt att serva andra och därför knappt hinna med att träna sina egna hästar...

Kl

I mitt förra ridhus betalade man 4000 per år. Man fick då rida med högst fyra hästar. Mer än 4 så fick man betala 25% extra. Varje ny ryttare fick dock betala en egen avgift. Pris per gång 80 kronor.

Detta var 5 mil utanför Sthlm

Jag tycker också det låter helt idiotiskt att ha en tränaravgift?
Har man bokat ridhuset borde man få välja själv vad man vill göra och om man vill ha ngn medhjälpare/tränare eller ej.

I ridhusen som jag nyttjar får man inte ha tränare med sig, och det tycker jag är bra. Det blir så lätt att man är "ivägen" för den som rider för tränare.

Det förekommer inget bokningssystem som du beskriver, utan är öppet för alla om inte ridskolan eller de återkommande träningarna håller på. De tiderna finns utlagda på hemsidan. Det finns en maxgräns för hur många som får vara där, och det brukar funka bra.

(Däremot kan man förstås boka hela ridhuset själv om man vill och betala extra för det, och då har inte andra tillträde under den tiden.)

Det är billigt jag tycker du kan ta mer.Tänk varje gång belysningen tänds vad det kostar och slitaget på underlaget för varje häst, allt slits mer för varje häst. Varje häst som är där orsakar dig en kostnad och merarbete

Du har så rätt. Tyvärr är det ju så då att ingen kommer och eftersom jag inte rider såpass mycket själv att jag kan utnyttja det för egen del hela tiden så vill vi ju gärna ha någon form av inkomst på det. Men jag håller med, om folk visste vad det kostar så hade de blivit mörkrädda...

Hos oss är väl tanken att ridhusen främst är till för de på gården. Vi är ca 70 privathästar där. Det finns också ca 30 Polo-hästar som väldigt sällan, men dock ibland, upptagit ena ridhuset någon förmiddag.
För oss på gården ingår ridning i ridhus eller på banorna i det vi betalar för att stå där.

För de utomstående som kommer och rider så kostar det 100 kr per gång och 700 per termin.

Hos oss bokas träningar i ridhuset via en person som uppdaterar en almanacka på nätet. På så sätt kan folk kolla lätt.
Vi stänger inte ridhuset för dressyrträningar. Andra får rida där då, men ta hänsyn till den som rider lektion. Man håller sig alltså undan.
Hoppningoch markarbete stängs ridhuset för. De brukar dock vara ute så mycket det går. Iom att vi har två ridhus och också två utebanor så finns nästan alltid plats att rida iaf. Hoppning sker varannan v i ena ridhuset och varannan i andra.
Longera får vi göra i ena ridhuset då det är helt ledigt eller om andra ekipage där inne inte misstycker.
Löshoppa är ungefär samma regler för. Men det är ju lite svårare att bara gå ut om det kommer flera ekipage som vill rida när man dragit fram hinder. Så det sköts under tider då det är lite folk på gården(typ tomt) och gärna då att man är fler som går ihop och bokar.

Iom att vi är så många på gården så blir det ibland så att flera dressyrlektioner pågår i ridhusen samtidigt.

Vissa andra träningar stänger vi ibland ner för andra med. Tex en tömkörningstränare vill ha tomt.
Andra tränare som tex tar en häst vid hand i träns kan vilja ha sarg att nyttja. Så då får man vara där om man kan rida runt det.
Samma vid miljöträning tex.

Jag hade absolut kunnat betala dina priser för ett just ridhus med bra underlag om jag stod på stall utan.
Det jag hade varit noga med är att se till att ha TYDLIGA ridhusregler. Förutsätt att alla är idioter för att slippa missförstånd och osämja.
Just iom att det är ett ridhus som man åker till skulle jag tycka ett väl uppdaterad bokningssystem på nätet vore viktigt om jag skulle betala så mkt(för jo det är mkt jämfört med många andra ställen, även om jag också förstår kostnad och slit med att hålla ridhus/ridbana). Jag vill inte betala för något jag inte kan använda, dvs komma dit och få vända ofta.
Är det bra reglerat hur man uppför sig där, väl skött och bra underlag skulle jag kunna betala mer än du vill ha.

Dels för att ingen ska kunna bedriva sin verksamhet i mitt ridhus, det känns inte rätt. Sedan funderar jag även på att införa en tränaravgift. Hade det som förslag för en tjej och hon tyckte det lät idiotiskt. Men som sagt, ridhuset byggdes inte för att andra ska stå där och tjäna pengar på det. Tränare drar in enorma pengar, iaf i vårt område och de betalar inte en krona för att stå i någons ridhus och ta upp plats. Visst att även eleven får betala avgift men det är ju för hästens slitage.

Istället för att irritera sig över att andra tjänar pengar på sitt område inom ridsporten tycker jag att man istället bör dra nytta av varandra. ;)
Varför inte erbjuda ett antal tränare att ha sina träningar i ditt ridhus för säg 50 kr per ekipage och timme?
Då har tränaren ett fast ridhus att hålla träningar i och du har en återkommande fast kund som betalar för sig.
Bättre kunder än näringsidkare kan man knappast ha, det är snarare knapryttarna som är den största faran att ta in i sitt fina ridhus. De sabbar underlaget, skiter i att betala och går sedan upp i rök. Det har man varit med om mer än en gång...

tycker priserna är helt rimliga!! men som engångsavgift kan du höja till 100 kr.

Skriv TYDLIGA regler om vad som gäller!!! och försök få ryttarna att förstå att om dom inte sköter sig så blir dom "utkastade".

Det kan vara bra att som ryttare få rida flera hästar på samma abbonemang, och att även eventuella medryttare får räknas in i det.

i stallet där jag jobbar så har chefens hästar stort företräde om dom ska löshoppas eller liknande och behöver ha hela ridhuset. Om någon annan kommer och vill rida så får dom helt enkelt vänta på vi ska bli klara. (Vi har inget bokningssystem men till över 99% så finns det plats!)

TS: Jag tycker att du verkar ha en rimlig prisnivå och tanken med antal hästar/hallavgift också.
En idé kan ju vara att införa någon/några dagar med "bokningstvång", dvs att kvällstid tex tis +tors måste man boka ridhuset och betala lite mera per timme (tror det är 150kr), även de med hallkort. (Och ingen annan får komma in) Det gör att tex löshoppning, träning för tränare i dressyr och hoppning styrs upp och att man kan ta lite mera betalt. Detta system används i ett privatridhus i min närhet, och det fungerar utmärkt. De övriga vardagarna är det "fri" ridning men ingen tränare får förekomma.

Helgerna fungerar på samma sätt, med skillnaden att här kan en tränare/ridklubb/hundklubb boka heldagar á 2000 kr om en kurs eller dylikt ska hållas. Övriga lediga helgdagar har vissa timmar med bokningstvång och resten är "fria".

I ett annat privatridhus har man nästan samma upplägg, men inga terminsavgifter. Där kostar det 300 kr/timme på de styrda bokningstimmarna oavsett antal hästar. På den "fria" tiden betalar man 50 kr/häst/gång. Även här kan man boka hela helgdagar (mellan kl 9 och kl 18). Det ridhuset är jättepopulärt och "går runt". Så man måste inte ha s.k. hallkort... Om man räknar att man får ridhuset uppbokat 8h per vecka genererar det ju nästan 10 000 i månaden och det är ingen orimlighet att få det bokat på det viset. Och det blir inte så dyrt för ryttaren heller om man är några stycken som rider för en tränare - däremot "kostar det" om man lägger beslag på det helt själv...

Jag förstår dig fullständigt när du säger att du inte vill att någon ska "tjäna pengar" på ditt ridhus och ha en utbredd verksamhet.. Däremot kan det ju vara en idé att kanske knyta till sig tränare och göra riktiga avtal så att båda parter tjänar på det. I min trakt tillåter nästan ingen ridklubb med ridhus att en privatryttare har en tränare med sig - utan all träning ska gå via de anställda instruktörerna, och lön till dem betalas av klubben - allt för att slippa svartarbeten. Däremot bjuds tränare in som har avtal med klubben och håller träning på helgerna.

Men genom att göra som ovan så ger man ju ryttarna en möjlighet att välja tränare fritt och man ger möjlighet att kunna boka ridhuset helt enskilt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 817
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25