Nybyggt ridhus, manegeavgift, Vad får det kosta?

Sv: Nybyggt ridhus, manegeavgift, Vad får det kosta?

Vi gick nog om varandra i tankarna innan, jag förklarade nog dåligt.

Det här med passerkort hade ju varit en bra lösning men alldeles för kostsamt för att få det att fungera. Vill kunna lita på dem som använder det. Nu ligger ju ridhuset på familjegården och där är alltid folk så det är väl ingen som kommer in obemärkt men oärliga människor finns det gott om tyvärr.

Ska knåpa på ridhusregler för att få det som jag vill ha det, om ni har bra tips att komma med så mottages de tacksamt. :)

Angående bokningssystem.

I ett ridhus här i närheten så får man boka ridhuset via ett bokningsssystem på internet. PM´a mig om du vill ha länken :)

Det är ju dethär som är så svårt.
Min tanke är att om tränaren vill ha en hel kväll i ridhuset för sina elever så ska det också kosta. Det innebär ju att de som löst manegekort inte får tillgång till ridhuset och därmed mister sin möjlighet till att rida.
Det är ett ridhus där fri ridning ska gå i första hand, därefter kommer träningar osv. Min önskan är att om någon vill ta dit en tränare för sin skull att man visar lika mycket hänsyn till andra ridande som man själv vill ha.
Ska fundera vidare kring det här med avgiften, mitt andra alternativ är att tränaren har på sitt ansvar att se till att eleven betalar manegeavgiften om man inte löst något kort. Då det i trakten cirkulerar folk som inte betalar för sig.

Det kommer inte finnas någon form av bokning utan alla är välkomna, om det är för många i ridhuset och man inte kan visa hänsyn till andra ekipage så får den som kom sist avvakta sin ridning tills någon går ut.
Tycker att du tänker helt rätt här.

Ska ridhuset bokas i tid o otid o heller inte betala det som det faktiskt borde kosta.

Jag har av den anledningen inte köpt ridhuskort för 5000 eller plus 50% för min andra häst- för att det bokas upp nästan alla vardagkvällar:mad:

Då kan man lika gärna hyra in sig för en mkt mindre peng på ridksolan som är lika mkt upptaget
Det spelar ingen roll om det är privata dressyrträningar då man ska hålla sig på en liten volt o hoppning- tja då får man åka hem igen. Det t o m löshoppas en vardagkväll.
hoppning ska ske på tider när mindre folk vill rida sina.

Sen har vi numera dessa NH-folk som lägger sina hästar o far runt hela ridhuset med sina morotslångpiskar svischande- helst två samtidigt. Då får du be om lov att få rida ett varv på fyrkanten utan att bli påsprungen.

Jag hade önskat det där säsong- vinterhalvåret, men de flesta kör på terminer.

Om man HYR ut ridhuset exklusivt till några så ska de som löst årskort betala mkt mindre. Det SKA kosta att hyra- boka= att utesluta andra. Tider som tidig eftermiddag är en annan sak. de flesta vill rida efter 18.

Vill man boka attraktiva tider så ska det kosta multum

Senast ändrad:

Det kan nog vara bra att ha något maxantal med ekipage i ridhuset annars kan det nog bli rejält stökigt :)
Ridhuset jag red i hade en lista som satt vid ingången med namn på de som hade betalat och vad de betalat för, samt att man skulle ha sitt anläggningskort(typ visitkort) med sig så att det enkelt kuunde kollas av någon ansvarig.

Sen håller jag med Axel om att tider mellan tex 17-20 ska vara dyyyyra att boka(stänga) eftersom de är mest attraktiva.

Någon form av bokning kan ju vara bra just om det bokas(låses) av tex en tränare någon kväll eller så, inte så kul att komma dit och det är "stängt" för utomstående om man har en bit, eller iaf en tex hemsida som visar när det finns "öppna" tider och så :)

DarkinNight, Axel och Western_Ivy, tack för era svar och stöd.

Det här med bokningssystem är säkert en kanongrej men jag tror det kommer utnyttjas fel hos oss. Folk är så åpna och tänker väldigt egoistiskt tyvärr.

Hoppning kommer enbart på ske på förmiddagar eller en utsatt kväll / vecka. Vi kommer köpa in en avancerad hinderpark så jag tror att de kommer bli nöjda. Om någon vill ha bommar eller studs uppe under resterande dagar skall detta godkännas av övriga ekipage inne i ridhuset. Så har de på de andra ridhusen i närheten och det verkar fungera.

Precis som Ni skriver så är 17-20 tiderna mest attraktiva och det vore fel att låta någon boka ridhuset då utan att få betala för sig. Vet ju själv hur det är när man vintertid jobbar 40h/v och inte kommer hem innan kl 18. Då finns det inte så mycket till alternativ.

Tack återigen!

btw, jag tar gärna länken.

KL

Gällande ridtid tycker jag att man ska ha ett bokningssystem, jag tycker att TS priser är absolut rimliga, men jag skulle ändå inte betala 3 000 kr om året för att KANSKE få plats i ridhuset när jag kommer dit. Är själv van med en mil till närmaste ridhus, vilket blir en väldigt lång stäcka för att bara åka dit och vända.
Bättre att man bokar via tex en hemsida, så att man ser när man kan rida. Om någon bokar och inte rider borde man kanske ha en avgift? Om det blir problem med det i framtiden.
En låsningsavgift låter betydligt bättre än en tränaravgift, ibland vill man ju vara helt ensam även utan tränare för tex programridning. Kan vara bra att ha en regel att man måste låsa ridhuset för vissa saker som tex löshoppning, eftersom ingen annan kan rida samtidigt.
Hade jag haft eget ridhus hade jag helt förbjudit longering, eftersom så många inte longerar utan mer låter hästen bocka av sig i grimma och gräva gropar i ridhusbottnen. Ev att vissa (ex tränare som longerar elev) tillåts.
Appropå regler i ridhuset. Något som sällan fungerar är mockning tyvärr, har dock aldrig sett en fungerande lösning, undantaget i de stall där man haft anställda med uppgift att mocka.

Annars vet jag inte, har mest skrivit det som kom upp i huvudet just nu. Kan ju vara en ide att ringa lite ridskolor eller så och fråga hur dom löst det med avgifter och regler?

Hur menar du att ett bokningssystem skulle misskötas?

Om du tex har ett bokningssystem med förutbestämda tider och max antal ekipage så kan du ju ha som en kalender öppen veckovis om du är rädd att ngn alltid skulle boka onsdagar kl 18 resten av året men sen inte avboka om den personen fått förhinder.
Om man tex vill låsa ridhuset för en egen lektion eller clinic så borde det kosta extra och då får man dessutom ringa?

Säg att du tex har 4 som max antal ekipage i ridhuset samtidigt ja då kan det ju se ut tex såhär

Ons kl 18 21/9-2011

1 Anna
2
3
4

Men ridhuset är inte låst utan ytterligare 3 ekipage kan då boka in sig på samma tid så slipper de som måste köra sin häst åka dit antingen i onödan eller vänta jättelänge på att någon ska gå ut...
Tror att det är enklast för att minimera tjafs om ngn är där huuuur länge som helst osv..

Även bra om man tex rödmarkerar om ridhuset är låst någon tid så att man slipper åka dit om det är upptaget.
Smidigt om det finns att tillgå på internet också så man kan kolla hemma i förväg.
Brukar åka till 1 ridhus för att rida för en av mina tränare och då står det bara uppskrivet på ett A4 i ridhuset men eftersom det tar 40min för mig att åka dit så svänger jag ju inte direkt förbi å kollar om/när det är ledigt utan då ska det ringas å det är krångligt om den som svarar inte har ngn kalender i närheten..

I de 3 ridhus där jag brukar rida och löser ridhuskort får jag rida hur mkt jag vill på hur många hästar jag vill.

Blir lite som att köpa ett liftkort om du åker skidor men vill du byta till snowboard på em måste du köpa ett annat liftkort.. Lite galet...

Nu har jag tagit bort det mesta, hoppas du inte tycker att andemeningen blev en annan.

Nej du, det här tycker jag inte alls är ok. Du har hästarna någon annanstans, förmodligen där det är mycket billigare. Sen skall du kunna rida på samma ställe som alla andra som betalar mycket mer för att ha tillgång till en manege. Och att jämföra det med skidor och snowboard är rent löjligt. En jämförelse med att hela familjen skall kunna åka på ett enda liftkort, per dag, ligger närmare till hands.
Bara igenom att någon kommer med tre hästar per dag och tänder upp belysningen varje gång, gör att den futtiga intäkten på ETT manegekort försvinner på elräkningen.
Tycker folk skall sluta ta för givet att andra kan betala miljoner för att de själva skall få en mer eller mindre gratis räckmacka.

Vad är det som säger att det skulle vara så himla mkt billigare att ha hästen någon annanstans än på anläggningen?

För min del blir min totala stallhyra + inköp av 1 ridhus kort dyrare än om jag skulle ha hästen uppstallad på anläggningen och då måste jag dessutom ha bil+transport + soppapengar för att ta mig dit och hem.

Men det är fullt på anläggningarna och långa köer för en plats så ja det lär ju inte hända detta årtionde att det blir en plats ledig + att de har inte lösdrift å jag vill ha min häst på lösdrift.

Den ena anläggningen kan man dessutom inte hyra in sig hos, de har bara sina privata hästar där men hyr ut ridhus + ridbana.

Men men alla tycker olika köper jag ett ridhuskort som säger rid hur mkt du vill tycker åtminstone jag att det ska gälla även om man har flera hästar.
Har inte hört av ngn av ridhusägarna att de tycker att detta är ett problem och jag borde hört ngt då jag umgås med dom ganska så mkt...

Ett ridhus här kostar 50:- gången vid fri ridning,150:- om du vill "låsa" det,så vist kan du lägga på en slant för att dom ska låsa ridhuset,men sen så ska det ju inte spela någon roll om dom har tränare eller inte med sig då.

Jag begriper mig inte på ditt resonemang alls ang något:confused:

Ska man boka in sig- först till kvarn? För att rida fritt?

Nej jag vill kunna åka när som...inte passa tider:o

Ridhus endast för uppstallade hästar är lyx o kostar nog därefter. Å andra sidan kan man låsa de attraktiva timmarna för utomstående o få in mer betalande.

På många ställen betalar man antingen ngt extra per häst o på andra för hästen- medryttare kan rida.

Kryddan. Just belysningen bör man vara tydlig med. Viss belysning kostar skjortan när den sätts på o sen mindre- håll tänt de timmar som är full aktivitet eller timer.

Ang. mockning tycker jag att folk har blivit himla bra.

Sen borde jag få rabatt iom att mina aldrig skiter inne...

Senast ändrad:

vi har privat ridhus och har blockade timmar där endast uppstallade på anläggningen får nyttja ridhuset. Skär i ögonen på grannbygden men är rätt logiskt då det är ett privat ridhus :cool:

Jo det låter kanske lite galet.

Men för en annan som måste åka långt med hästen vill man ju ha en garanterad plats att man får rida i ridhuset också och därmed inte åkt förgäves, kostar ju både tid och pengar.

Det ridhuset jag rider mest i så får man alltså boka upp sig, men andra kan fortfarande komma.
Dock är det otroligt sällan som det är fullt och man kan därmed så gott som alltid boka en timme eller två innan man tänkt rida utan att det är fullt.
Så då menar jag att det ändå känns fritt.

Men klart blir det en jättepopulär anläggning lär det bli en himla kö och man lär vara snabb för att få en tid..
Men blir den jättepopulär så blir det ju problem hur man än gör..

Därför jag åker till den bästa anläggningen trots att den ligger väldigt avsides för då slipper man trängas :P

Ridhuset här i närheten tar 70 kr per gång men då har det varit dåligt underlag (paddex som blivit för hårt och stumt). De har hinder (normala hinder, inget superavanserat). Bra ljus i ridhuset. Bra parkering.
Jag tycker att det har varit i dyraste laget med 70 kr när underlaget varit lite trist (nu har de precis fyllt på med mer material så jag håller tummarna att det är bra nu!).

Så 70 kr per gång för ditt ridhus är nog ett helt ok pris!

Men ridhuset måste ju ha ngt sorts reglage för hur många ekipage som får vistas därinne? har du då bokat så har du ju en fast plats, även om andra dyker upp? Låter jättemärkligt att ha ett bokningssystem som inte betyder ngt?

Japp jag har skrivit det i flera av tidigare inlägg att det finns max antal ekipage.

Vadå ett bokningssystem som inte betyder ngt?

Klart det betyder ngt men som sagt så är det så gott som ALDRIG fullblokat så det är aldrig problem att boka sig i sista minuten när man kommer på att man vill rida där.
Därav är det "fritt" att rida när man vill även fast man måste sätta sitt namn i bokningen då vet dels ägaren till ridhuset vem och när ngn var där och jag som kund är garanterad en plats i ridhuset när jag kommer samt att det är ett sätt att reglera att det inte blir förmånga ekipage samtidigt även fast jag aldrig varit med om det.

Oj oj vad Ni skriver :) Är så himla intressant med denna diskussionen då vi har så delade meningar.

Det jag menar med att det skulle misskötas är att man skriver upp sig på hösten och vinterns alla 18-20 tider ex. Då får ju ingen annan chansen att rida bara för att just denne var först till kvarn. Det fungerar säkert om befolkningen är vana vid det men här har det inte funnits någon form av bokningssystem tidigare.
Om det visar sig bli ett stort intresse så ska jag absolut ha det i åtanke om det innebär något extra jobb för min del.

Jag står fortfarande fast vid det jag tidigare sagt att ridhuset är till för den fria ridtiden. Vill man då boka en kväll varje vecka så kommer det som några nämner här att kosta ordentligt mycket. I våra trakter är problemet att folk vill att allt ska vara enkelt, de ska bara kunna haka på transporten, lasta hästen och åka till ridhuset utan att behöva kolla bokning osv. Därför tror jag inte att det kommer komma folk som bor ca 1h från oss, såpass med ridhus finns det i närheten.

Kommer naturligtvis ha ett maxantal inne i ridhuset, dels för säkerheten sedan för att man ska få valuta för sina pengar. Man vill ju inte betala 70kr för att skritta på en volt..

Gällande mockningen så är det ett problem, men jag har tur och är respekterad av de som valt att rida i mitt ridhus och änsålänge sköter de sig. Samma sak gäller ju undanplockning av hindermaterial osv.

Ikväll stänger vi ridhuset i fyra dagar för att kunna vattna och ta hand om underlaget så det sätter sig, nu har hästarna grävt runt ordentligt och det ska bli spännande och se hur det sitter efter dessa dagarna.

Oj oj vad Ni skriver :) Är så himla intressant med denna diskussionen då vi har så delade meningar.

Det jag menar med att det skulle misskötas är att man skriver upp sig på hösten och vinterns alla 18-20 tider ex. Då får ju ingen annan chansen att rida bara för att just denne var först till kvarn. Det fungerar säkert om befolkningen är vana vid det men här har det inte funnits någon form av bokningssystem tidigare.
Om det visar sig bli ett stort intresse så ska jag absolut ha det i åtanke om det innebär något extra jobb för min del.

Jag står fortfarande fast vid det jag tidigare sagt att ridhuset är till för den fria ridtiden. Vill man då boka en kväll varje vecka så kommer det som några nämner här att kosta ordentligt mycket. I våra trakter är problemet att folk vill att allt ska vara enkelt, de ska bara kunna haka på transporten, lasta hästen och åka till ridhuset utan att behöva kolla bokning osv. Därför tror jag inte att det kommer komma folk som bor ca 1h från oss, såpass med ridhus finns det i närheten.

Kommer naturligtvis ha ett maxantal inne i ridhuset, dels för säkerheten sedan för att man ska få valuta för sina pengar. Man vill ju inte betala 70kr för att skritta på en volt..

Gällande mockningen så är det ett problem, men jag har tur och är respekterad av de som valt att rida i mitt ridhus och änsålänge sköter de sig. Samma sak gäller ju undanplockning av hindermaterial osv.

Ikväll stänger vi ridhuset i fyra dagar för att kunna vattna och ta hand om underlaget så det sätter sig, nu har hästarna grävt runt ordentligt och det ska bli spännande och se hur det sitter efter dessa dagarna.
Låter som du är förnuftig...

Undvik longering, hoppning o löshoppning ett bra tag så det sätter sig.

Hoppas att du kan harva väl så det inte blir berg o dalbana som i många ridhus. Harvning- en konst.

En annan sak som är skitbra är att folk skrittar innanför spåret- man slipper då få ridskolediket som gör vallar upp på sargen.

Tack! Jo vi har en bra "pinnharv" som gör jobbet och även tur med att ekipagen hittills respekterar ridning innanför spåret. Vallarna är ju det svåraste att ta hand om, likaså dessa hörnen som man inte rider i. Vi hade faktiskt en ganska galen idé om att man skulle runda av hörnena genom att bygga välvda hörnen, då kan man ju rida hela vägen ut och belastningen blir mer liksidig.
Det hör till framtiden men kan ju vara ett bra knep för att minska jobbet för vår del.

Det beror väl ändå på hur upplägget är?
I de 3 ridhus där jag brukar rida och löser ridhuskort får jag rida hur mkt jag vill på hur många hästar jag vill.
Men ridhuskortet är mitt personliga och jag kan inte låna ut det till min medryttare utan hon måste lösa eget alt betala engångsavgift.

Jag har bara varit med om en endaste gång på en uteridbana där man fick rida en gång om dagen med en häst och lösa två ridbanekort om man har 2 hästar...
Kan ju berätta att den ridbaneägaren stod utan hyresgäster på ridbanan pga det.

Blir lite som att köpa ett liftkort om du åker skidor men vill du byta till snowboard på em måste du köpa ett annat liftkort.. Lite galet...

Jag har inte läst hela tråden men reagerade på detta. Det ridhus som ligger närmast oss kostar 3000kr per helår. Och det gäller oavsett hur många hästar man har. Toppen alltså om man har flera hästar. Men, enligt min logik, så sliter flera hästar betydligt mer på ridhuset än vad en häst gör. Så varför ska en-hästsägarna betala mer än de som rider flera hästar i samma ridhus? Det blir ju som någon slags subventionering av de som har mer än en häst.

Jag har tidigare ridit i ridhus där man betalat full avgift för första hästen, sedan lite mindre för andra, ännu lite mindre för tredje. Och dessa ridhus har inte alls blivit utan ridande. Jag tycker det är ett mer rättvist system.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 817
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25