Sv: Nybyggnation av stall.
Vi byggde stall med tre boxar, sadelkammare och liten foderkammare (hö förvaras i annat utrymme) för tio år sedan, och notan inklusive el, vattendragning (brunn fanns), prefabricerade boxar och stallbyggnad (troligen samma företag som tidigare talare, rekommenderas även av mig
) Vårt stall är 9*7,5 meter. Hamnade på ca 300.000
Vi anlitade byggfirma som gjöt plattan, reste stommen och lade taket. Rörmokare som drog in vatten, varmvattenberedare, hydropress och pump samt drog fram till vattenkoppar och kran + värmekabel i ledningen. Behörig elektriker som drog all el (inkl. grävde ner ca 75 meter markkabel mellan elskåp vid vårt hus till stallet), rejält med armaturer så att stallet blev ljust. All hantverkshjälp betalades vitt. Plåtslagare tillverkade och monterade ventilationstrumma.
montering av boxar, isolering av stallet, täckning med väggbeklädnader och tak, bygge av isolerad sadelkammare, montering av fönster och dörrar, målning utvändigt och invändigt gjorde vi själva.
Jag är supernöjd med mitt stall, men har fått införskaffa större tilluftsdon för att kunna uppnå ventilationen som krävs i ett stall.
Mitt tips är således: Stora(!!) tilluftsdon, snåla inte med belysning, bygg så att stallgången blir rejält bred, tänk efter före!!! Det finns en liten folder från jordbruksverket som är jättebra att ha när man planerar för att bygga små häststall. Den finns här:
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_1.pdf
Lycka till!