Nybyggnation av stall.

mul

Trådstartare
Hur mycket har era nybyggda stall kostat. Nu menar jag inte stora stall utan för 3-4hästar. Har ni byggt helt själva eller byggsatser? Tips, råd och funderingar är välkomna! (vi funderar på att bygga ett för 4 hästar, det är under planering och om och hur det ska kunna genomföras)

Sv: Nybyggnation av stall.

Vårt stall kostade ca 170000 kr. Vi köpte byggsats från ett norrländskt företag (får väl inte skriva ut namn kanske) som jag starkt kan rekommendera. Stallet är ämnat för 4 hästar. Dock gjorde vi om det till 2 stora boxar samt 2 miniboxar och en sadelkammare på ca 4 kvm. Tak inkl. allt köptes genom en bekant som är plåtslagare. Grävning och gjutning inkl grus o betong sköttes genom en annan bekant. Därigenom har vi kunnat få rabatter. När det gäller taket så funderade vi först på att bara lägga plåt. Dock valde vi att lägga ett "riktigt" tak och är mycket glada för det. Fönster (isolerglas) och port (2.4 m) ingick i byggsatsen.
Sadelkammaren har vi isolerat samt satt in ett element för att kunna hålla plusgrader där.
Vi har inte dragit in vatten eftersom bostadshuset ligger helt nära och vi kan ta vatten där.
Golvet i stallet gjordes halkfritt genom att en piassavakvast drogs över ytan under gjutningen.

Vi byggde stall med tre boxar, sadelkammare och liten foderkammare (hö förvaras i annat utrymme) för tio år sedan, och notan inklusive el, vattendragning (brunn fanns), prefabricerade boxar och stallbyggnad (troligen samma företag som tidigare talare, rekommenderas även av mig :) ) Vårt stall är 9*7,5 meter. Hamnade på ca 300.000

Vi anlitade byggfirma som gjöt plattan, reste stommen och lade taket. Rörmokare som drog in vatten, varmvattenberedare, hydropress och pump samt drog fram till vattenkoppar och kran + värmekabel i ledningen. Behörig elektriker som drog all el (inkl. grävde ner ca 75 meter markkabel mellan elskåp vid vårt hus till stallet), rejält med armaturer så att stallet blev ljust. All hantverkshjälp betalades vitt. Plåtslagare tillverkade och monterade ventilationstrumma.

montering av boxar, isolering av stallet, täckning med väggbeklädnader och tak, bygge av isolerad sadelkammare, montering av fönster och dörrar, målning utvändigt och invändigt gjorde vi själva.

Jag är supernöjd med mitt stall, men har fått införskaffa större tilluftsdon för att kunna uppnå ventilationen som krävs i ett stall.

Mitt tips är således: Stora(!!) tilluftsdon, snåla inte med belysning, bygg så att stallgången blir rejält bred, tänk efter före!!! Det finns en liten folder från jordbruksverket som är jättebra att ha när man planerar för att bygga små häststall. Den finns här: http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_1.pdf

Lycka till!

Senast ändrad:

Jag byggde mitt stall från grunden, 30kvadrat stort innehållandes två 12,5 kvadrats-boxar samt en ponnybox på 6 kvadrat och en liten sadelkammare, ca 3 kvadrat. Bakom stallet är en utbyggnad på 18 kvadrat som jag förvarar halm & veckoransonen av hö (vintertid en ensilagebal) och på kortsidan en utbyggnad på 8 kvadrat som används som spånförråd.

Hela bygget som det ser ut idag har tagit mig fyra år att bygga, jag startade med två uteboxar och har sedan byggt på efterhand. Iom att jag gjort på det viset så har jag fått ned kostnaderna genom att jaga billigt lösvirke och även återvunnit material från gården och från byggrecykling. Totalt har stallet hittills kostat mig ca 70 000kr.

Nästa projekt är att gräva ned vattenledning, just nu tar jag vatten från huset (slang sommartid och dunkar under vintern)

Stallet är enkelt till utförandet men både jag & hästarna trivs.

Tack för svaren!! Jag var inne på samma företag som ni ;). Jag har ett lokalt företag som jag ska höra med också. Betongen skulle kosta mellan 1700-1900kr/kubik. Och beräknad åtgång skulle vara 8-9kubik. Själva huset från det norrländska företaget skulle ligga på ca 65 000. Sen inredningen skulle bli två större boxar och två större ätspiltor. (Jag har 2 boxar förut i uteboxar och 2vindskydd.) Det ska vara en sadelkammare och ett avlopp i stallgången så jag kan tvätta av hästarna om det skulle behövas. Det lutar mot att det ska byggas en stolplada mot ena väggen så lite vagnar och sånt får plats under tak med. (men det är sambons avdelning)

Lite hjälp kan jag nog få av far och farbröder inom bygg och morbror inom el, en bekant inom rördragning :)

La ni betongplattan på grus? Hade ni flytbetong eller vibbade ni?

Jag håller just nu på att bygga ett utestall + sadelkammare för mina 3 hästar. Vi har gjort precis allt själva från markarbete med egen grävare till takstolar och själva bygget (ja utom själva gjutningen där vi beställde två betongbilar). Jag har köpt virke på en såg några mil bort som håller lite lägre priser än Byggmax. Jag kommer att hamna på 120-140 000 kr innan det är klart lite beroende på hur jag gör med innertak och sånt (kommer inte på plats i år i alla fall).
Jag kan konstatera att summan av många småsaker springer snabbt iväg när man adderar dem, typ som stuprör, takpapp och sånt. Det dyraste är helt klart grunden, men även totalkostnaden för taket blir mer än jag hade räknat med.

Jag har (en just nu sorgligt ouppdaterad) blogg med alla ritningar, kostnader, virkesåtgång mm. Jag kommer att försöka uppdatera mer efter helgen och sen lägga ut slutresultatet på kostnader och material när vi är klara.
(Men just nu så är det lite halvkaos, eller mycket faktiskt, eftersom hästarna kommer hem på söndag och stallet är liksom inte riktigt klart ännu...) :p

//Susanne ( www.byggastall.n.nu )

hej, vi vänar på vårat utestall, vi har beställt från något i skåne, de kosta 40 tusen ca. tyckte d värka ett bra pris. 4 boxar har vi beställt.

Senast ändrad av en moderator:

Det var billigt.

Vi har Bruksbalken (isolerat), tre boxar, spolspilta, foderutrymme och sadelkammare samt förråd. Tror det kostade drygt 280.000 pluss moms. Plattan gick på ca 100.000, elen minns jag inte. Just det ja, betalade jättemkt för att bygga det också, försa polackerna som var där fattade inte byggbeskrivning och gjorde helt fel, så fick hyra lokala snickare för att göra om jobbet. :crazy: Tror arbetskostanden hamnade runt 100 också. Shit vad dyrt det blev när man lägger i hop allt....

Senast ändrad:

Vi har kanske olika stora stall också, vårt är knappt 50m2. Jag tror plattan kostade ca 27.000 kr totalt. Taket kostade ungefär lika mycket. Och så kunde vi utnyttja kontakter och rabatter. Bygget skötte vi själva med hjälp av snälla grannar. Elen kostade en del förstås.

Liknande trådar

Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
1 049
Senast: Blyger
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 208
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 982
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
5 486
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar