Sv: Nybörjarproblem
Hmm, hade detta problem med min unghäst - och vi övar fortfarande på detta att flytta undan bogen från mig. Han verkar tycka att det är ett bra sätt att testa heirarkin på.
Tycker som Totola, tränare är värda sin vikt i guld!
Nu vet ju inte jag hur du bär dig åt... men jag kan ju försöka säga hur jag jobbar med det.
Vad jag fick lära mig av min tränare är att hela tiden hålla farten framåt med unghästen (fast nu kanske inte din är unghäst... men kanske samma sak att lära in ändå?), inte stå still och be om förflyttning av framdelen. Farten framåt hjälper till, tänk dig att du ska flytta en 300kg tung rund stenkula åt sidan. Då får man knuffa på ganska bra för att få den att röra sig! Men om stenkulan redan rullar är det ju ganska lätt, bara att byta riktning
.
I framåtrörelsen, be hästen att korsa inner framben över ytterfram för att flytta bogen ut åt sidan. Det var mycket bökigt i början för mig (men min tränare lyckades såklart
)
När jag hemma själv sen började öva, med hästen pyntad i tyglar+bett så "hängde" han på mig och skulle tugga på tyglar, mig eller busa o bråka, så jag insåg att jag måste backa några steg och jobba med relationen först.
Nu jobbar jag varje/varannan dag (5-10 min) i långt grimskaft och grimma när jag hämtar honom i hagen, för att lära in att flytta undan för mig och att vi ska komma på samma nivå så att vi kan "samtala", typ NH.
Alltså lite likt longering fast utan alla tröttsamma varv runt runt. Jag ber honom följa med mig, jag leder honom genom att gå baklänges, sen skickar jag ut honom åt sidan med litet pet med spö på bogen, ibland behöver jag sakta in mina steg för att han ska fatta att ha inte ska fortsätta framåt över mig utan förbi (med huvudet vänt åt mig) - på så vis blir jag förhållande men kan använda mig av energin framåt till att flytta tyngdpunkten åt sidan. I början fick jag skicka ut honom helt på volten för att han skull fatta vart jag ville och att jag ville han ska hålla fart framåt. Men nu behöver jag inte det alltid, utan kan ofta flytta honom lite zick-zack från höger till vänster bara genom att byta sida på spöt. Men ibland/ofta får man gå tillbaka några steg och ta om allt från början, som det ofta är med hästar
...
Sen har jag gått vidare med att be honom ta ett steg till genom att jag har förflyttat mig närmare bogen som kommer förbi mig - och "pressa" honom med min närvaro, alltså följer efter hans sidorörelse vid bogen. Ibland funkar det, ibland inte, ibland får man lägga till ett tryck med spöskaftet ibland får jag gå lite mer baklänges för att inte tappa framåt. Man tar vad man får
och utgår från den reaktionen man får för att tillslut komma dit man vill.
Det är ganska viktigt vid vilken tidpunkt du ber om förflyttningen, hästen kan bara flytta sig om det är möjligt för den att hålla balansen, dvs be om förflyttning alldeles innan inner fram lyfter. Det kan vara bra att stanna upp lite när hästen står på inner för att stanna upp lite i steget och förbereda på att det benet ska gå nån annan stans. Det tillåter hästen lite tid till att flytta ut tyngdpunkten lite istället för att forstätta på voltspåret.
Samtidigt måste hästen villigt
vilja flytta sig ifrån dig och tillåta dig ditt space så att säga. Är hästen som min kan vara ibland, som gärna testar gränser och vill "bråka/busa" och helst försöker flytta på mig, så slutar jag med övningen och jobbar lite nh igen. Då brukar det reda sig.
Jag jobbar inte direkt något fram och ner från marken, det jobbet gör han ganska bra själv uppsuttet - utan vi övar mest för att underlätta för markarbetet senare - och för att vi ska få en bra relation.
Lycka till