Nybörjarproblem

kolfinnur

Trådstartare
Halloj :) ! Jag är ren nybörjare på AR med min islänning. Jag har smått provat att arbeta vid handen. Det har gått bra att vänja honom vid min position, men nu när jag tänkte "börja" uppstod lite problem... han flyttar inte framdelen, vilket gör voltarbetet omöjligt. Jag har handen vid skänkelläget men han reagerar inte ändå :confused: (när vi tränade dressyr uppsuttet flyttade han sig utan problem). Vad gör jag för fel?
Han vill inte heller söka sig neråt, använder vanligt tränsbett (3delat och rakt syntet). Hört att en del stångbett hjälper? :crazy:
Har ingen aning om vilka tränare som finns i uppsala-trakten, lite hjälp på den fronten också kanske? :D

Skulle vara kul att få lite tips in i ridkonsten :)

Sv: Nybörjarproblem

Tränare är guld! I allra högsta grad från början! :angel:
Annars brukar det ändå bara sluta med att man får lära om det man trodde man hade lärt hästen! ;)

Att hästen inte flyttar framdelen kan ju antingen bero på att den inte vet vad du vill eller att den är låst/framtung. Eller en kombination.
För att bara lära in själva hjälpen väldigt basics så kan man köra lite tryck/eftergift à la NH och försöka lära hästen flytta framdel för sig, bakdel för sig, kanske ta hjälp av att ställa kusen med nosen mot en vägg för att förtydliga.
Sen gäller det att förfina och till viss del måste man ta hänsyn till helheten - toksvårt för en häst att flytta framdelen om den är framtung (eller t o m låst) det är där tränarhjälp är guld värt för att man inte ska pressa hästen för mycket men ändå kunna få resultat.

På vissa hästar funkar det att vara övertydlig både med kommando och belöning. Att man står stilla och med "skänkeln" (ibland funkar det bättre med handen på bogen eller t o m halsen) ger tryck i sidled men inte låter den gå iväg förrän den faktiskt flyttar innerfram lite snett utåt. Därefter eftergift + godis som belöning och lite vila. Och så upprepar man några gånger.

Men det svåraste tycker jag själv är att få in det i helheten och få in känslan för hur kusen faktiskt ska gå. Att gå på lite kurser och även titta på andra ekipage är verkligen guld värt! :)

Hmm, hade detta problem med min unghäst - och vi övar fortfarande på detta att flytta undan bogen från mig. Han verkar tycka att det är ett bra sätt att testa heirarkin på. :crazy:
Tycker som Totola, tränare är värda sin vikt i guld!
Nu vet ju inte jag hur du bär dig åt... men jag kan ju försöka säga hur jag jobbar med det.

Vad jag fick lära mig av min tränare är att hela tiden hålla farten framåt med unghästen (fast nu kanske inte din är unghäst... men kanske samma sak att lära in ändå?), inte stå still och be om förflyttning av framdelen. Farten framåt hjälper till, tänk dig att du ska flytta en 300kg tung rund stenkula åt sidan. Då får man knuffa på ganska bra för att få den att röra sig! Men om stenkulan redan rullar är det ju ganska lätt, bara att byta riktning :idea:.
I framåtrörelsen, be hästen att korsa inner framben över ytterfram för att flytta bogen ut åt sidan. Det var mycket bökigt i början för mig (men min tränare lyckades såklart ;))
När jag hemma själv sen började öva, med hästen pyntad i tyglar+bett så "hängde" han på mig och skulle tugga på tyglar, mig eller busa o bråka, så jag insåg att jag måste backa några steg och jobba med relationen först.

Nu jobbar jag varje/varannan dag (5-10 min) i långt grimskaft och grimma när jag hämtar honom i hagen, för att lära in att flytta undan för mig och att vi ska komma på samma nivå så att vi kan "samtala", typ NH.
Alltså lite likt longering fast utan alla tröttsamma varv runt runt. Jag ber honom följa med mig, jag leder honom genom att gå baklänges, sen skickar jag ut honom åt sidan med litet pet med spö på bogen, ibland behöver jag sakta in mina steg för att han ska fatta att ha inte ska fortsätta framåt över mig utan förbi (med huvudet vänt åt mig) - på så vis blir jag förhållande men kan använda mig av energin framåt till att flytta tyngdpunkten åt sidan. I början fick jag skicka ut honom helt på volten för att han skull fatta vart jag ville och att jag ville han ska hålla fart framåt. Men nu behöver jag inte det alltid, utan kan ofta flytta honom lite zick-zack från höger till vänster bara genom att byta sida på spöt. Men ibland/ofta får man gå tillbaka några steg och ta om allt från början, som det ofta är med hästar:D...

Sen har jag gått vidare med att be honom ta ett steg till genom att jag har förflyttat mig närmare bogen som kommer förbi mig - och "pressa" honom med min närvaro, alltså följer efter hans sidorörelse vid bogen. Ibland funkar det, ibland inte, ibland får man lägga till ett tryck med spöskaftet ibland får jag gå lite mer baklänges för att inte tappa framåt. Man tar vad man får :angel: och utgår från den reaktionen man får för att tillslut komma dit man vill.

Det är ganska viktigt vid vilken tidpunkt du ber om förflyttningen, hästen kan bara flytta sig om det är möjligt för den att hålla balansen, dvs be om förflyttning alldeles innan inner fram lyfter. Det kan vara bra att stanna upp lite när hästen står på inner för att stanna upp lite i steget och förbereda på att det benet ska gå nån annan stans. Det tillåter hästen lite tid till att flytta ut tyngdpunkten lite istället för att forstätta på voltspåret.

Samtidigt måste hästen villigt vilja flytta sig ifrån dig och tillåta dig ditt space så att säga. Är hästen som min kan vara ibland, som gärna testar gränser och vill "bråka/busa" och helst försöker flytta på mig, så slutar jag med övningen och jobbar lite nh igen. Då brukar det reda sig.

Jag jobbar inte direkt något fram och ner från marken, det jobbet gör han ganska bra själv uppsuttet - utan vi övar mest för att underlätta för markarbetet senare - och för att vi ska få en bra relation.

Lycka till
:laugh:

Det är ganska viktigt vid vilken tidpunkt du ber om förflyttningen, hästen kan bara flytta sig om det är möjligt för den att hålla balansen, dvs be om förflyttning alldeles innan inner fram lyfter. Det kan vara bra att stanna upp lite när hästen står på inner för att stanna upp lite i steget och förbereda på att det benet ska gå nån annan stans. Det tillåter hästen lite tid till att flytta ut tyngdpunkten lite istället för att forstätta på voltspåret.

Intressant inlägg! Kul att höra hur andra tränat! :)

Ville tillägga till det här:
Just timingen är som sagt väldigt viktig, annars kommer kusen bara hamna i obalans och trassla in benen! :angel: Tror man lär sig det lättast om man jobbar med det från marken till en början - då kan man se vad som händer när man ger sina kommandon.

Som skräckexempel på motsatsen så var det ett par stackars westernryttare som skulle "back to basics" för att öva inför spin, att de skulle flytta bogen likt det "vi inom AR" gör ;) men utan någon som helst föklaring på när de skulle göra vad, någon tonvikt på timing, utan lät dom bara köra på med häststackare som mest la krokben på sig själva! :crazy: I kanske 20 minuter. Jag hade blivit tokig! :eek: (särskilt om man betalar dyra pengar för tränare och som mest står och tittar på och fnissar åt spektaklet).

Som skräckexempel på motsatsen så var det ett par stackars westernryttare som skulle "back to basics" för att öva inför spin, att de skulle flytta bogen likt det "vi inom AR" gör ;) men utan någon som helst föklaring på när de skulle göra vad, någon tonvikt på timing, utan lät dom bara köra på med häststackare som mest la krokben på sig själva! :crazy: I kanske 20 minuter. Jag hade blivit tokig! :eek: (särskilt om man betalar dyra pengar för tränare och som mest står och tittar på och fnissar åt spektaklet).

USH! Vilken mardröm det skulle vara! Stackars stackars ridelever.:(

Ja, fast dom var nog inte lika kräsna gällande tränare och tyckte nog snarare det var dom som behövde öva mer! :p

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! :) Jag ville bara uppdatera er här på Bukefalos lite! Mest för att jag inte har någon annan att uppdatera till men också för att ni...
Svar
9
· Visningar
1 500
Senast: Tate
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
Ridning Intressant att veta hur långt man kommit i sin AR träning och jag vet att man inte får namnge tränaren man rider för, men en liten hint...
Svar
7
· Visningar
1 819
Senast: Koppar
·
Z
Ridning Hej alla! Jag har varit sugen på att sadla om till AR i många år men skador, först mina och sen hästens samt jobb och stress har...
Svar
17
· Visningar
1 715
Senast: noble art
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?