Nybörjarlektioner

Lily

Trådstartare
Jag har börjat lära min dotter, som snart fyller 5år, att rida.
Jag vill jätte gärna ha lite tips på vad jag kan hitta på för övningar så att det blir roligt, lärorikt o utvecklande för henne.

Tack på förhand! :)

Sv: Nybörjarlektioner

när man har så små barn ska man göra sånt som är roligt. Sen får man komma ihåg att inte göra samma övning för länge! Man kan till ex öva på halter och skritt trav övergångar. Man kan lägga in detta i en liten bana, vända rätt upp, mellan två bommar gör man halt, vartannat varv vänster och vartannat höger. Sen gör man olika övningar för varje varv. Tex rida över bommar, trava, rida slalom med en stor båge eller tre mindre bågar. Om man har en ridbana/ridhus kan man sätta upp bilder vid bokstäverna, tex c-citron, b-banan, e-elefant osv. Då är det enklare om man har svårt för bokstäverna.
Nåt jag också tycker är viktigt är att man inte får hålla på för länge. 20-30 min kan vara lagom för mindre barn, så att dom inte blir uttråkade för då är det inge kul att rida.

Du leder hästen i skritt och hon får sitta med armarna ut år sidorna. Det hjälper balansen mycket att rida utan att hålla i sig. När man är total nybörjare, speciellt mindre barn också, brukar man ofta sitta och hålla i sig med händerna i början och att balansens vara eller icke vara hamnar i händerna och armarna. För att man senare ska kunna hantera tyglarna måste balansen finnas i sätet och man måste kunna hålla balansen när hästen rör sig utan att man håller i sig med händerna.

Lära sig styra själv brukar de flesta tycka är jättekul. Sätt upp en rad med koner eller vad du nu har till hands som hon får rida slalom mellan. Beroende på hur avancerad hon är kan du gå brevid hästen på ett rakt spår längs konerna och hon ska själv styra hästen i slalom mellan konerna.

Rida över bommar i skritt och senare i trav är också en bra övning.

Sen kan du även kombinera allt till en liten hinderbana hon ska ta sig runt, antingen själv eller med dig brevid hästen, först i skritt och sen i trav. På ena långsidan kanske hon ska rida med armarna rakt ut, sen ska hon snett igenom och rida slalom mellan en rad koner, ut i det nya varvet och sen rida över en serie markbommar på kortsidan och kanske avsluta med att trava längs långsidan, göra halt vid en kon, stå still i 5 sekunder och sedan komma fram i trav igen.

Man kan ju variera det hela i all oändlighet beroende på hur mycket hon kan, hur mycket hon vågar osv. Just en liten hinderbana tror jag är bra då det får henne att tänka framåt medan hon rider då hon vet att när hon har ridit över bommarna kommer det en ny grej hon ska göra.

Sen blir det såklart roligare för både ungen och hästen att det händer lite grejer istället för att man ska harva runt runt på fyrkantspåret i bästa ridskolestil.

Tack för era svar!

Hon fyller snart 5år o vi har nästan precis börjat, hon har bara ridit några gånger. Jag leder henne med grimskaft, försöker dock att inte styra för mycket utan håller lite längre ut på grimskaftet så att hon får styra själv.
Hon travar o har precis lärt sig att rida lätt.

Hinderbana lät kul, det ska vi definitivt köra med. Små gymnastikövningar t.ex hålla armarna rätt ut/uppåt, sträcka sig efter hästens svans/öron/ sin egna fötter kör vi med :-).

Jag har inte tagit tiden exakt men i paddocken brukar det nog bli ca 30min. Sen brukar vi starta eller avsluta med en liten skogsrunda ibland :-)

Man kan öva på att nudda tårna med både samma och motsattasidans hand - att dra upp benet är fusk! klia hästen på svansen, försöka klappa den mellan öronen sitta i damsadel åt båda hållen och senare även göra en kaptensvändning. - alla möjliga olika sitsövningar som gör henne bekväm att sitta på alla möjliga sätt på hästen.. De brukar också vara roliga som inledning och eller avslut på lektionen. När man kommer lite längre kan man leka tennsoldat och trasdocka i trav- dvs. variera mellan att spänna varje muskel i kroppen som en tennsoldat - till att slappna av helt som om man vore en trasdocka. Men eftersom det kan bli lite skumpigt ska man vänta lite med den leken.
Annars kan man göra allt möjligt, ridvägar, små banor med olika stationer o.s.v. Det viktigaste som jag har märkt när man håller på med barn är att man i början håller sig till enkla konkreta saker varje lektion och att man fokuserar på en sak i taget. T.ex om man ska öva lite på att göra halt så berättar man hur man gör på ett väldigt förenklat sätt,(ta och släpp i tygeln flera gånger, samtidigt som man trampar ner hälen och lutar sig lite bakåt. ) och så lägger man till att man ska tänka på att trampa ned hälen samtidigt som man gör halt. När barnet kan trampa ned hälen och göra halt samtidigt och har fått känna sig duktig på det så kan man nästa gång man övar på halter lägga till att fokusera på det här med att trampa ned hälen OCH luta sig lite bakåt! Om man försöker lära barnet alla bitarna på samma gång så blir det ofta för mkt att tänka på för barnet. Även om man själv vet att halten skulle ju bli så mkt bättre om han /hon inte lade sig på mage.

Personligen så gillar jag lektioner där det händer mycket. Men ofta när jag själv håller i lektioner för barn och nybörjare så märker jag att det händer lite för mycket. För den som inte är van är det ofta helt tillräckligt att bara rida rakt fram, antingen ute eller runt fyrkantspåret. Speciellt om man lär sig trava. Då är det mycket för både kropp och huvud. Där jag vikarierar är lektionerna för de små barnen 30 min följt av 30 min "teori", i ridningen ingår upp och avsittning i dessa 30 min så det blir kanske 15-20 minuters "aktiv" ridning, något som ofta är fullt tillräckligt för de mindre barnen. Det brukar vara lagom att introducera en ridväg ena lektionen, öva på den under andra, under tredje lektionen introducerar man en ny väg eller övning (typ klara av att göra halt innan en viss bokstav ) samtidigt som man gör några repetitioner av lektion 1's huvudövning. o.s.v.

Jag brukar också fråga efter lektionen vad som var svårt, vad som var roligt och vad barnet är mest stolt över att klara av. De mindre barnen får man ju självklart hjälpa genom att fråga om mer specifika saker, var det svårt att göra halt? är du stolt för att du klarade det? Var det roligt att rida?

precis som ottilia skrev så är det bra att introdusera saker en del i taget, typ en lektion lär dom sig snett igenom, sen så tränar man på det i skritt och trav några lektioner efter det samtidigt som man tränar på gamla saker, typ som halter och trava på långsidor.

jag tycker dock om när det händer mycket, så när jag lärt små kusiner och grannar(som kan grunderna) rids så har jag haft ute massa koner och bommar som blir till en bana. så först så tränar man på grunderna, som halt och svänga. sen så gör man en bana av det, t ex skritta slalom runt några koner gör halt mellan 2 bommar strax där efter, skritta helt rakt fram över en bom och skritta rakt efter den, sväng vid en kon trava längst kortsidan, skritta igen, lägg en volt. och gör allt igen fast bättre ^_^( för tävlings intresserade barn är tidtagning på sånna här banor bra, då de kämpar extra mycket för att inte få svängarna för stora. och att få hästen att stanna precis på rätt ställe så de inte behöver göra om allt igen osv).

men det ska vara lätt, inte för mycket och inte för långtråkigt. får eleven bestämma en sak ni ska göra nästa gång, vill hon bara skritta i skogen med dig som ledare så kan det vara för mycket/tråkigt på banan, vill hon hoppa och trava mycket så ge henne mer utmaning och uppmuntring.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Relationer Säkerligen många på Buke som släktforskar.... Eftersom jag numera har lite mer tid i tillvaron har jag börjat kolla bakåt i egen släkt...
Svar
18
· Visningar
674
Senast: Karfitsa
·
Hemmet Jag vill köpa en bubbelmaskin till vår son i julklapp, men jag hittar ingen vettig modell! Fick tipset om Power, men den verkar ha...
Svar
1
· Visningar
213
Senast: kamomillo
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 507
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar