Sv: Nybörjarlektioner
precis som ottilia skrev så är det bra att introdusera saker en del i taget, typ en lektion lär dom sig snett igenom, sen så tränar man på det i skritt och trav några lektioner efter det samtidigt som man tränar på gamla saker, typ som halter och trava på långsidor.
jag tycker dock om när det händer mycket, så när jag lärt små kusiner och grannar(som kan grunderna) rids så har jag haft ute massa koner och bommar som blir till en bana. så först så tränar man på grunderna, som halt och svänga. sen så gör man en bana av det, t ex skritta slalom runt några koner gör halt mellan 2 bommar strax där efter, skritta helt rakt fram över en bom och skritta rakt efter den, sväng vid en kon trava längst kortsidan, skritta igen, lägg en volt. och gör allt igen fast bättre ^_^( för tävlings intresserade barn är tidtagning på sånna här banor bra, då de kämpar extra mycket för att inte få svängarna för stora. och att få hästen att stanna precis på rätt ställe så de inte behöver göra om allt igen osv).
men det ska vara lätt, inte för mycket och inte för långtråkigt. får eleven bestämma en sak ni ska göra nästa gång, vill hon bara skritta i skogen med dig som ledare så kan det vara för mycket/tråkigt på banan, vill hon hoppa och trava mycket så ge henne mer utmaning och uppmuntring.