Nybörjarlektion för klassen

S

SandraCamilla

Hej!
På onsdag ska jag ha en ridlektion för klassen (ingår ledarskapsuppgift i Idrott & Hälsa B), de är totala nybörjare... Skulle därför gärna vilja ha lite tips och råd från ER!
Vad är det bra att ta upp?
Vad ska jag skippa?
Hur ska jag lägga upp lektionen?
Hur gör jag för att få detta med hästar och ridning att låta "lätt"?
osv.
Tack på förhand!
/S.C.

Sv: Nybörjarlektion för klassen

Ska de rida eller är det teori?

De ska rida, så det måste ju bli lite teori också...

Lägg ut bommar så det blir som gångar de ska gå igenom. Koner att gå slalom mellan. Kanske bygga en enkel caprilli bana där de ska göra halt, gå slalom, gå över bommar, gå mellan bommar osv. Då får de lära sig det här med att svänga, stanna ooch sätta igång. Samtidigt är det aktiva hela tiden och har något att göra.
Sen kan du lägga in någon liten travsträcka om de vågar.

Börja med teori i helklass och ta upp:
- Hästen är ett stort flock och bytesdjur
- Allmänt hästvett (ta det lugnt, gå ej bakom, gör hästen uppmärksam på att du kommer osv)
- Gå igenom hur man sadlar och tränsar
- Tygelfattning och hur långa stiglädren bör vara
- Hur man stannar, svänger och driver

Sen blir det ju opraktiskt att ha ridlektion för 30pers samtidigt så dela upp klassen i grupper om 8-10pers och ta upp följande:
- Hur man sitter upp (demonstrerar och låt dem försöka själva. Ha pallar tillgängliga och kasta upp dem som inte lyckas)
- Hjälp till med tygelfattning och stiglädrenas längd (kanske går att få en medhjälpare här?)
- Låt alla skritta ett par varv och känna in hästens rörelse. Gör lite övergångar halt-skritt-halt.
- Sätt upp en enkel konbana som de kan styra runt.
- Gör halt och demonstrera lättridningen. Låt dem pröva både stillastående och i skritt.
- Låt dem trava nåt varv och försöka hitta lättridningen.

Tror inte du hinner så mycket mer.

Lägg ut bommar så det blir som gångar de ska gå igenom. Koner att gå slalom mellan. Kanske bygga en enkel caprilli bana där de ska göra halt, gå slalom, gå över bommar, gå mellan bommar osv. Då får de lära sig det här med att svänga, stanna ooch sätta igång. Samtidigt är det aktiva hela tiden och har något att göra.
Sen kan du lägga in någon liten travsträcka om de vågar.

Tack för alla tips! Konbana låter som en bra idé! :bow: :bump:

Sen blir det ju opraktiskt att ha ridlektion för 30pers samtidigt så dela upp klassen i grupper om 8-10pers...

Det är bara halva klassen som läser denna kurs. Kommer vara ca 8 personer som rider, varav en som redan har hästvana och kan hjälpa mig lite.
Tack för dina tips också! Kommer komma väl till nytta! :bow: :bump:

Skönt att de inte är så många! Jag har haft sånna där lektioner jag också och jag tycker tyvärr inte att man hinner med så mycket.
Ska bara tipsa lite om att om du gör en liten "bana" där de ska svänga, stanna osv. så gör den inte så komplicerad. De kommer ha fullt sjå ändå att bara hålla sig kvar där på ryggen! :rofl:

Men annars tycker jag det är ett bra upplägg så som andra också nämnt. Först lite teori om hur hjälperna fungerar och visa gärna hur man sitter upp, startar, stannar, svänger och gärna travar o rider lätt, vilket kan vara lite svårt att greppa om man aldrig sett det!

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 806
Övr. Katt Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
4
· Visningar
601
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
3
· Visningar
482
Senast: Trott
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 845
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar