Nybörjarhundar

Jozze

Trådstartare
Finns de?
Och vad för hundras ska man rekomendera till en person som har denna önskelista:

- Lättlärd
- Ej för dominant
- Storlek mindre; inte för stor
- Gärna korthårig, men den kan ha lite längre päls så länge den inte fäller jämt och ständigt!
- Varför jag vill ha hunden? Mest som sällskap och kelning!

Den kommer från en 20-årig tjej som funderar på att skaffa hund inom ett år, snart blir flerårig student och bor tillsammans med sin 21-årige sambo och ingen av dem har någon tidigare hundvana.
Sambon är inne på golden retriever då han träffat denna ras och tycker om den. Tjejen är mer villrådig och har funderat på pudel, shih-tzu och papillon men sedan ändrat sig. Dvärgpinscher har varit uppe för diskussion men hon har inte riktigt kommit fram till hur hon ställer sig till denna. men den faller väl nästan på punkt 2...

Själv tycker jag att golden retriever är en hyfsad "nybörjarhund" då den är godmodig, relativt lättlärd, inte kräver så hiskeligt mycket pälsvård eller gigantisk motion, och man kan pyssla med många olika aktiviteter med den. (Om de skaffar en golden är jag beredd att ställa upp på att hjälpa till med apportträning och kanske t.o.m riktig jakt i framtiden.)

Jag ska självklart försöka pumpa henne på utförligare info om vad hon vill använda hunden till, men tillsvidare är detta i princip det jag har att gå på ;) :smirk: Och hittills är det i princip golden jag kan komma på.

Så, är man en elak illussionsnärare om man rekomenderar att en golden gärna får ingå i tankekarusellen kring första hundvalet, eller är det tillåtet att kalla den för en hyfsad förstagångshund? Synpunkter tack, och gärna förslag på raser utifrån den knapphändiga info ni fått :)

Sv: Nybörjarhundar

Dom golden jag träffat har inte varit godmodigare än nån annan hygglig hund jag träffat - däremot riktiga soffpotatisar när dom fått möjlighet.
Jodå - det kan nog vara en bra förstahund

Många va de golden jag träffat på sistone har varit svårmotiverade och rent ut sagt "tröga", så jag vet inte om det är en bra nybörjarhund... De är stora, fäller enormt mycket och hon kan få ett krutpaket likaväl som en soffpotatis, tycker nog att det är lite mycket gambling...

Jag skulle nog faktiskt hellre gå in på sällskapshundarna, typ papillon som kan vara jätteroliga hundar.

//E

Löwchen eller en annan bichon, de uppfyller alla kraven. Har lång päls men fäller inte, det lossnar lite hår i kammen men ligger inte drivor på golvet. Finns i olika färger och är mycket trevliga hundar. Dessutom rätt duktiga vakthundar (de är kanske inte så avskräckande men varnar i alla fall).

Golden är en jakthund från början och kräver mkt motion och stimulering för att må bra. Soffpotatisarna som ni pratar om har blivit sånna för att matte å husse skämmer bort dem m för mkt mat å för lite motion - det tror jag iaf. Ingen Golden föds som soffpotatis! Visst att man kanske avlat bort mkt jakt i en del Golden, men fortfarande så kan man läsa i "rasinfo" att de kräver mkt stimulans och motion. De har väldigt stabilt psyke å kärvänliga. Men som sagt om HUNDEN ska må BRA så måste den få komma ut i friska luften å aktiveras nån timme varje dag. Den ser säkert jättego ut när den ligger å degar i soffan, men vi kan inte använda människors känslor t våra djur. Om man struntar i att aktivera en Golden riskerar man att få en nervig hund med mkt rastlöshet som gärna tuggar i sig saker å ting... (talar av egen erfarenhet då våra grannar skaffade Golden för de var ju "sååååå fina")

Vår golden föddes som soffpotatis.

Vi har varit intresserade av drag, spår m.m och vår (numer gamla) tjej hängde med på kurser när hon var yngre. Hon har aldrig varit intresserad av att kämpa. Hur mycket vi än motiverat henne.

Drag - aldrig i livet. Det tar emot.
Spår - nja, orkar inte.
Agility - ok, men i maklig takt.

Springa i skogen har hon alltid tyckt om. Men det räcker med det enligt henne.

Tidigare hade vi en welsh springer spaniel, och före det en tax. Det har varit stor skillnad på deras aktivitetsnivå, redan från början.

Golden är en härlig hund ändå, men vi hade kanske önskat oss att hon varit lite mer 'på'.

/R

Jag har själv en jaktgolden på G, så jag är trots allt insatt i rasen. Har nu på senare år haft en del golden i olika kurser och de har avlat bort det mesta will-to-please som är så rastypiskt för retrivers. De är hopplösa, vill varken bära eller har viltintresse. Det enda som intresserar är andra hundar som de gärna går och snusar efter.

Så tyvärr, goldenavlen är på väg utför. Visst finns de jättetrevliga individer, men de nerviga exemplaren blir färre och färre...

//E

Problemet är ju just det att det är ett väldigt stort spann inom rasen. (Vad som står i en rasinformation är inte så intressant eftersom att det är ett önskemål och alla uppfödare lever inte upp till det)

Du kan få allt från en trög hund till en livlig hund. En hund med så mycket rädslor att den aldrig gör väsen av sig till en hund som är dumristig och ska göra allt. Hanhundsaggressivitet, avsaknad av samarbetsvilja osv osv. Många hundar jag har träffat har varit rena skräckexemplerna och för de hundägarna så blev det inte som de trodde... Men som sagt så dyker det upp jättefina hundar också. Men hur ska man veta när det är så ojämnt? Jag tror att det kan vara svårt för en nybörjare att plocka ut de bra kullar som finns med bra föräldrar...

Jag känner igen dig helt i din berättelse om din granne. Men min f.d. granne hade en superfin kille. En på klubben sliter som ett djur med sin och säger att hon aldrig skulle rekomendera rasen till en nybörjare. Så det varierar så sjukt mycket. Allt från botten till toppen.

Jag skulle inte gå så långt som att inte rekomendera rasen, men jag sätter ett stort finger på att man ska vara medveten om problemet och verkligen anstränga sig för att inte köpa första bästa valp och inte bara säga: Hunden blir vad man gör den till (Har man haft x antal hund så inser man att de är faktiskt olika...)

Senast ändrad av en moderator:

lady_vip skrev:
Jag skulle nog faktiskt hellre gå in på sällskapshundarna, typ papillon som kan vara jätteroliga hundar.
Har gått igenom hela sällskapsgruppen men har inte hittat någon som jag tror skulle passa henne. Och just papillon skrev jag i första inlägget att hon inte är intresserad av :)

Har gått över till att titta på andra grupper och kollat in bl a dvärg- och schnauzer, men där verkar pälsvården vara väldigt krävande. Dvärg- och pinscher borde väl falla på att de är väl dominanta (möjligtvis att DP skulle funka).

Golden, papillon, DP, östsibirisk lajka, tysk jaktterrier (knappt) och new foundland är i princip de enda raser jag har erfarenhet av, och de tre sista är ju knappast några raser denna tjej bör titta på...

Schnauzer har inte så krävande päls, de är ju ingen direkt pälsras, men kräver säkert en del borstning + att de ska trimmas, men det finns det ju hundtrimmare till. Här finns schauzerägare på forumet som kan mer.

Jag tror inte att pinshers är så dominanta, visst det är tuffa hundar, men inte dominanta. De jag har träffat har varit frammåt och tuffa, men ändå samarbetsvilliga.

//E

Lejonelle skrev:
Löwchen eller en annan bichon, de uppfyller alla kraven.
Löwchen misstänker jag att hennes sambo inte skulle vilja promenera med... :angel: Men jag ska skicka länk till henne! Hade missat den och bichon bolognese som jag tror skulle passa henne bra! :) Tack för tipset!

Som sagt frissan är lite löjlig ;) men vi har vår nedklippt, då ser den ut ungefär som en liten klippt tibetansk terrier. Man får många frågor om vad det är korsning mellan för raser :D Lejonklippningen har för- och nackdelar, den snaggade rumpan är väldigt varm och go att mysa med, och så är det ju det där med utställning... Ser man till det praktiska och har hunden kortklippt så är pälsen enormt lättskött, fäller inte, tovar inte och är mjuk som silke att gosa med. Älskar man att vara ute länge i riktigt blöta väder kanske man ska välja en annan ras för pälsen står inte emot väta så jättebra.

Jag är fd Schnauzerägare och det jag kan såhär direkt säga om rasen är:

*Envis
*Trimras ( jag valde att lämna bort för trimning trots att jag är utbildad, lättare :) då slipper man nästan all hårvård förutom på benen )
*Perfekt hundras för den som vill ha lite mer än bara ren sällskap. Passar bra för spår,lydnad,bruks,agility .m.m på amatörnivå ( Men man kan komma längre med lite kämparglöd )
* Bra med barn ( som vilken hund som helst) men barnen måste respektera hunden
*Tikar är i regel lite lugnare än hanar

Det låter lite som om denna ras skulle kunna passa din kompis...

PM:A om du vill ha mer info

/ C

Senast ändrad:

Rapid skrev:
Vår golden föddes som soffpotatis.

Vi har varit intresserade av drag, spår m.m och vår (numer gamla) tjej hängde med på kurser när hon var yngre. Hon har aldrig varit intresserad av att kämpa. Hur mycket vi än motiverat henne.

/R

Jag är begåvad med en retriever och en bullterrier, som ju är helt olika hundar. Bullterriern som ras har generellt tex ingen jaktlust, och ingen will to please. (om det inte lönar sig... :d ) Det har gjort att jag har fått omvärdera det mesta jag lärt mig i träningsväg, och helt enkelt träna på det sätt som funkar för hunden. På retrievern däremot, funkar det "klassiska" sättet utan problem.

Om det är så som Tippan säger om det stora spannet inom aveln, så måste det ju bli ett problem i sig, man köper en hund som man "vet" hur den funkar och vad den jobbar för, och så plötsligt händer det inget fast man trycker på rätt knappar... Det måste vara svårt att som hundägare ställa om i det läget, och leta alternativa lösningar.

Det här var mest flum frampå nattkröken... :smirk:

Det var just trimningen jag tänkte på ja.

I rasstandarden både för dvärgpinscher och pinscher står det förvisso att det är en bra familje- och sällskapshund. Intrycket jag fått när jag läst om dem är dock att de måste uppfostras ordentligt från dag 1 (borde väl alla hundar bli) då de annars lätt kan ta över ledarskapet, sas. Kanske detta benämns detta som tuffhet :)

Pälsen förstörs inte då om man klipper ner den? Jag vet ju inte hur intresserad hon är av att ställa ut hunden, och även om hon inte tror sig vara det så kan ju ett intresseväxa fram senare.
Jag har skickat länkar till rashemsidorna men hon har inte svarat än - får se vad hon säger om lilla lejonet ;)

Jo, jag spanade ju faktiskt på schnauzer och dvärgschnauzer, men blev lite bortskrämd av trimningen ;) Hur ofta måste man lämna in den på trimning och vad kostar det i runda slängar (antar att det är dyrare i Sthlm än i Gävle, men på ett ungefär).

Klart att det är svårare att få en nedklippt hund tillbaka till en fin utställningspäls. I vårt fall fanns ingen anledning att tveka eftersom hunden hade en icke godkänd färg (kaffe+gräddefärgad med brunt nospigment). En ljuvlig färg men helt förbjuden då brunt pigment är diskvalificerande :D

Men pälsen har inte "lager på lager" för att ge ett skydd mot väta som många andra raser har - såna som kan bli hur våta som helst och bara ruskar av sig vattnet. En löwchenpäls består i och för sig av mjuk ull och styvare täckhår men täckhåren rätt mjuka. Löwchen tål givetvis regn och blir inte blöt in på skinnet på samma sätt som ditt eget hår, men lättare än många andra raser. "Normalpromenaden" på 30-60 minuter i regn är inget problem men om man älskar fem timmars promenad i ösregn kanske man ska välja en annan ras. Vet dock löwchenägare som t ex fjällvandrat med sin hund utan problem med varken väder eller päls så det är möjligt att jag är färgad av att min egen löwchen tycker illa om våtväder.

Jag tycker inte att man kan kalla någon hund för bra nybörjarhund eller förstagångshund, däremot finns det hundar som uppfyller personens önskemål mer eller mindre bra. ;)

Jag tror det bästa sättet att hitta "rätt" hund är att sätta sig ner och skriva ner vad man tänkt göra med hunden och hur man vill att hunden ska vara. Sedan kontaktar man uppfödare av de raser man är intresserad av och kollar om rasen passar.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver få skriva av mig lite om vår ena hund. Alba 5 årig golden. Haft henne sen hon var valp. Vår första egna hund. Jag är...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 684
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 615
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 904
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är en 18 årig tjej som älskar hundar. Jag har en golden retriver på 9 år som jag har haft sen valp. Han är verkligen allt för...
Svar
10
· Visningar
1 491
Senast: MaddeFaxi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama