Nybörjarfrågor om ledarskap.

P

Pirat

Jag är en lycklig återfallsryttare som vid 34 års ålder har börjat rida ett halvblodssto för tränare en gång i veckan.

Det är ungefär tjugo år sedan jag red senast, och jag märker att jag är väldigt osäker på hur man hanterar häst och hur man tolkar signaler.

Stoet jag rider är drygt 20 år och väldigt trevlig som tur är, men ibland behöver jag säga åt henne och då upptäcker jag att jag inte vet riktigt hur man gör. Frustrerande... jag har hund sedan många år och där är jag inte det minsta handfallen när det gäller korrigeringar.

Här är några exempel.

1. Jag gör i ordning henne i boxen. Hon verkar ju gilla att bli ompysslad men får ibland för sig att gå ett varv i boxen medan jag håller på. Det känns som om jag borde förhindra henne att göra det, eftersom jag blir tvungen att flytta på mig när hon gör så. Lite dominanshandling från hennes sida kanske. Hur skulle ni göra?

2. Hon står uppbunden i stallgången och börjar skrapa med hoven medan jag ryktar henne. Är det någon slags otålighet? Ska jag säga till henne och i så fall hur?

3. Hon nafsar i luften när jag drar åt sadelgjorden. Ändå sätter jag den löst till att börja med och när vi sedan kommer ner i ridhuset tycks hon inte alls besvärad när jag spänner åt den lite mer. Ska hon få nafsa i luften eller ska jag säga åt henne?

Ursäkta löjliga frågor. Tacksam för svar.

Sv: Nybörjarfrågor om ledarskap.

Jah tycker det är bra frågor, har själv lite problem när hästen står i stallgången och jag ska mocka boxen, då skrapar hon jätteofta med hoven i golvet.
'
HAr provat att säga till henne, snabb smäll på rumpan (hon står med huvudet bort) eller vid frambenet, men jag hinner knappt fram för hon brukar sluta precis när jag kommer emot henne. Att ignorera henne har inte fungerat så jättebra.. Ibland fungerar det men ibland står hon och skrafsar i evigheter. Hon är ganska sällskapssjuk, så står inte en annan häst där blir hon orolig.

Till Pirat; nr 2 : Hon kan vara KITTLIG. Prova grova drag.

/LQ.

Ja, det är inte lätt alltid. Och många tycker nog olika...
Att hon nafsar i luften när du ska spänna gjorden gör min medryttarhäst också. Och nästan alla andra hästar jag har hanterat är inte så fötjusta i just det momentet. Jag brukar höja rösten lite och säga "Sluta!" och sen brukar det gå bra. Visa bara ingen osäkerhet och var konsekvent!

Det där med kittlighet håller jag med om. Min häst är kittlig på magen så när jag ryktar där "hugger" hon i luften, absolut inte nära mej. Men markerar att hon inte gillar det. Det är samma sak där: hon får inte vinna, jag säger till henne och fortsätter rykta, kanske lite hårdare. Förstår hon att jag menar allvar får hon helr enkelt stå ut med det.

Lycka till och njut av din nygamla hobby!

Hej
Jag har en 5åring som jag har fostrat sedan 2 års ålder, han va hingst till 3år. Hingstar är väldigt jobbiga och envisa. Jag lärde mig snabbt att man måste sätta stopp för många saker, tex att vandra runt i box när man pysslar. Ett tips är att ta på grimma och grimskaft, håll i grimskaftet med ena handen medans du borstar, när hästen försöker gå iväg rycker du till och säger nej el dylikt. ha tålamod kan ta lång tid tills det försvinner.
Nästa punkt va att hästen skrapade i skötspiltan, det gjorde min med, samma sak här va konsekvent, varje gång min häst skrapade slog jag till honom (lite lätt) med ett dresyrspö på bogen, han slutade ganska snabbt. Låter kanske elakt för vissa, men har man hanterat hingstar så vet man att det är otroligt viktigt med lydnad.
Det sista du nämnde va att hästen nafsar när du drar gjorden. Det kan bero på många saker, ev att den är öm i ryggen, eller att man har dragit för hårt och snabbt när den va liten. Bli inte arg i det läget. Det va lite tips från mig Lycka till S

Ang. när hästen nafsar i luften så har jag lärt mig att det kan vara bättre att avdramatisera, dvs inte göra något. Stå kvar, flytta dig inte när hon nafsar för då har hon vunnit. Säg lugnt "nej".
OM hon däremot skulle nafsa PÅ dig så har du all rätt att säga ifrån, för DÄR går gränsen! En liten knäpp på mulen (ej smärtsam) samt stampa i golvet med foten och ryt till, det brukar funka för mig iallafall.

Alla hästar är olika och en del menar mer eller mindre allvar med sina markeringar. Det där märker du förmodligen själv allt eftersom du lär känna henne, och då kommer det förmodligen per automatik hur du ska hantera just henne.
Lycka till :)

Hej.
Om min häst flyttar sig runt så där så får hon en armbåge eller vad som finns till hands i sidan eller där jag råkar komma åt. Tycker inte att hon ska få flytta mig. Det har hjälpt. Inget våld, men en tydligt markering. Använder nog rösten också - säger väl något guttaralt, med basröst.
Min började krafsa med hoven vid ryktning för att tag sedan, men jag började med att säga nej (vilket hon mycket väl vet vad betyder), och då det hjälpte föga markerade jag mot bogen/frambenet som hon krafsade med. Efter några dagar behövde jag bara titta mot frambenet för att hon skulle lägga av. Markeringen var att lägga handen på benet eller bogen.
Inte alls dumma frågor, för det väl viktigt att man hittar en gemensam atmosfär som båda kan acceptera och trivas med...

Inte alls dumma frågor, snarare väldigt bra tycker jag!

Jag tycker det är viktigt att välja sina strider och inte bråka med hästen i onödan. I mesta möjliga mån, ignorera dåligt beteende och uppmuntra bra. Inte skrika, gapa och rycka utan uppträda lugnt och självklart.
Om hon kliver runt i boxen skulle jag, precis som någon annan föreslog, helt enkelt se till att hon inte kan göra det. Sätt på henne grimma och grimskaft och håll löst i grimskaftet, håll emot helt lätt om hon försöker gå runt, inte rycka, bara håll. Alt bind upp henne.

När hon skrapar med hoven skulle jag ignorera henne, eftersom all form av uppmärksamhet, även negativ sådan, blir en sorts "belöning" för hästen, ett kvitto på att hon kan få dig att reagera. Alltså, fortsätt som om inget hänt.

Samma sak med sadelgjorden...så länge hon bara nafsar i luften skulle jag inte göra något alls. Nafsar hon dig däremot är det en annan sak...det får hon naturligtvis inte göra.

1. Jag gör i ordning henne i boxen. Hon verkar ju gilla att bli ompysslad men får ibland för sig att gå ett varv i boxen medan jag håller på. Det känns som om jag borde förhindra henne att göra det, eftersom jag blir tvungen att flytta på mig när hon gör så. Lite dominanshandling från hennes sida kanske. Hur skulle ni göra?

Jag tycker inte man ska göra i ordning hästen i boxen eftersom boxen är hästens hem och där tycker jag den ska få vara i fred. Bättre då att ställa upp hästen på stallgången.

2. Hon står uppbunden i stallgången och börjar skrapa med hoven medan jag ryktar henne. Är det någon slags otålighet? Ska jag säga till henne och i så fall hur?

Ja det är otålighet. Säg ett bestämt nej varje gång hon skrapar och peta till henne lite på benet med handen eller borsten.

3. Hon nafsar i luften när jag drar åt sadelgjorden. Ändå sätter jag den löst till att börja med och när vi sedan kommer ner i ridhuset tycks hon inte alls besvärad när jag spänner åt den lite mer. Ska hon få nafsa i luften eller ska jag säga åt henne?

Ignorera så länge hon inte biter dig. Jättebra att du spänner löst i början. Många sliter åt sadelgjorden vilket är mycket obehagligt för hästen.

Glöm ej att många hästar är kittliga under magen eller på ryggen. Skulle tro att minst en tredjedel av ridskolehästarna här är kittliga. så det gäller att vara lite bestämd och ta grova drag.

Pirat skrev:
Jag är en lycklig återfallsryttare som vid 34 års ålder har börjat rida ett halvblodssto för tränare en gång i veckan.

Det är ungefär tjugo år sedan jag red senast, och jag märker att jag är väldigt osäker på hur man hanterar häst och hur man tolkar signaler.

Stoet jag rider är drygt 20 år och väldigt trevlig som tur är, men ibland behöver jag säga åt henne och då upptäcker jag att jag inte vet riktigt hur man gör. Frustrerande... jag har hund sedan många år och där är jag inte det minsta handfallen när det gäller korrigeringar.

Här är några exempel.

Jag hanterar inte hästar lösa i boxen, speciellt inte en häst jag känner så väl.

Om hästen skrapar i golvet sträcker jag ut min fot och hindrar den från att fortsätta genom att ha min fot ivägen och säger mjukt nej. Inga hastiga rörelser och inget våld. Det brukar räcka att säga till så några gånger.

En häst som biter i luften vid sadling anser att det är obehagligt. Gör som du gör och var försiktig vid åtdragning. Dra gärna när du ser att hästen precis har andats ut. Inget skäll eller tillrättavisningar så vidare hon inte biter mot dig. Gör den sista åtdragningen före uppsittning, då har nog sadeln glidit till ett lite bättre läge när hästen rört på sig och är inte lika obehagligt. Hästägaren bör se över hur sadeln passar.

Hälsning Maja

*lånar knapp*.

Tack alla för bra svar! Jag ska försöka binda upp henne när jag gör i ordning henne i fortsättningen, problemet är att min tid brukar krocka med mockning och utsläpp av andra hästar i stallet, och då är vi i vägen om vi står i stallgången. Men det låter ju mycket bättre att hållas i stallgången när det är möjligt. Annars ska jag pröva att sätta på en grimma i boxen.

Jag ska använda mig av era andra tips också, tusen tack!

Kan du inte stå ute på stallplanen nu när det är så fint väder då? :) Det gör jag med min medryttarhäst för hon blir så stressad av att stå i gången och skrapar också med hoven som din gör.
Då står vi ute på stallplanen vid en uppbindningsplats så får hon titta på allt som hon vill titta på.

Ja, det kanske skulle gå, ska kolla nästa gång.

Tack,

Anna

Pirat skrev:

Här är några exempel.

Hej!

2. Många hästar som jag har skött om skrapar med hoven i stallgången. Den kan vara en olat. Det kan vara en uttråkning. Kanske är det någon av dom?

3. Min gamla ridlärare berättade att om man var tillräckligt försiktig när man spände sadelgjorden skulle hästen inte reagera. Sen är det väl kanske olika från häst till häst, några gillar helt enkelt inte sadeln (främst ridskolehästar?) eller så är dom kittliga under magen.

Hoppas du fått lite ideér ialla fall :)

Jag vill börja med att påpeka detta med hund. Jag vill också gärna dra paraleller mellan hundar och hästar men det är ett faktum att det faktiskt är olika djur. Själv är jag handfallen när det gäller hundar, iaf om man jämför med hästar. Jag har dock en syster som är hundbiten och vi har olika sätt att se på saker. Förutom att hundar och hästar är varandras motsatser när det gäller föda och behov, så har de olika sätt att leva i en flock. Vi vill gärna jämföra deras likheter som flockdjur, men detta går inte riktigt att göra. Hästar och hundar har dessutom HELT skillda relationer/syn på människan. Och det är ju en mycket viktig del!

1. Efter som att du har ett syfte, en anledning, till varför du inte vill att hon går runt så kan du ju bestämma dig för att du vill ha henne stilla på plats när du borstar. Frågan är, hur viktigt är detta? Du blir inte på något sätt mer ledare för att du begränsar hästen, tvärt om blir du mer rovdjur och det vill du inte vara. Däremot kan du lära dig hästens signaler och hur du ska stoppa hästen. För kan du stoppa hästen så kan du bestämma när det är ok och när du kanske står med något som kräver koncentration och hästen måste vara stilla.

2. Att skrapa med hoven är ett olat, dock en lindrig en i de flesta fall. Detta vill man ju inte ha efter som att det är jobbigt att höra på. Men något som är ännu viktigare är ju vad det är HÄSTEN tycker är jobbigt, som framkallar detta beteende. Vi människor är så upptagna med vad som stör oss själva att vi glömmer det verkliga problemet. Om ditt barn säger att h*n har ont i magen så ger du inte denna en smäll och ber den hålla tyst, eller hur? Du tar reda på varför barnet har ont!

3. Samma här. Hästen säger "aj, det där är hemskt obehagligt!". Den har all rätt i världen att säga det. Och du har också ansvar för att ta bort det som orsakar smärta. Precis som för dina barn. Du tvingar inte dem gå med korsett eller ha för trånga skor. Försök att göra detta på ett trevligt och mjukt sätt. Spänn ett hål, ge en godisbit, spänn igen, ge godis. Se till att hästen slappnar av mellan spänningarna och ge den positiv respons. Var bara glad och positiv, och ge hästen något trevligt imellanåt, så blir också hästens inställning till detta mer positiv.

Något som du har missförstått är vad ledarskap är. Som så många andra människor. Men samtidigt som du har rätt så har du fel.
En ledare har ingen som helst makt. En ledare är en häst som de andra hästarna litar på - har förtroende för. Hästens största instinkt är flykt och överlevnad, därför är också flocken en mycket viktig del i dess liv. För att en flock ska vara så stark som möjligt mot fienden krävs samarbete och för samarbete krävs en (eller flera) ledare. Den som blir ledare är inte den som är starkast eller elakast - tvärt om! Den som blir ledare är den som de andra tror klarar av att skydda flocken på bästa sätt. Skydda flocken handlar inte heller om styrka utan om intelligens, självkänsla och ömsesidig respekt. En ledare har lika stor respekt för de andra som de har för honom/henne. Men h*n har ett större inflytande. Och det är inte på något sätt påtvingat utan helt självvalt av de andra medlemmarna. De följer för att de litar på ledaren, inte för att de får spö annars. Därför kan du aldrig få något ledarskap genom att vara elak.

Mao måste du förtjäna din plats som ledare. Och du ska veta att det inte på något sätt är fel att inte vara ledare över sin häst. I en ofullständig flock finns inte alltid en självklar ledare. Om du inte litar på henne och hon inte på din så är ni en ofullständig flock. Men tillsammans lär ni er av varandra och med tiden ökar förtroendet och du lär dig hur en ledare ska agera och vara. Inte förrän du är medveten om att du inte är värdig ledarrollen är du ens halvvägs till den rang du söker.

Men som sagt, det handlar inte om att vara störst och starkast, farligast och snabbast. Det handlar om ömsesidig respekt och samarbete. För en flock = samarbete mellan många individer.

Du och jag är rovdjur, vi är inga ledare. Det syns tydligt på vårat sätt att gå tillväga bla när det gäller just detta. Med våld. Vi vill ha kontrollen och vi vill kuva. Så fungerar inte hästar och det är därför det ofta blir så fel. Vi agerar som rovdjur och vad är ett rovdjur för en häst? En fiende.
Men egentligen har du förstått detta med ledarskap. Det beror på vad du ska vara ledare över. Ledare för en flock hästar eller en grupp människor? Vi är olika...

Eftersom det inte är din egen häst tycker jag att du först och främst ska prata med ägaren. Hade det varit min häst skulle jag bli mycket irriterad om andra började försöka fostra eller läxa upp den utan att först pratat med mig.

Som andra redan skrivit, måste du göra i ordning hästen i boxen så bind upp den så hon inte kan gå runt. Ignorera den när du spänner gjorden och ta det stegvis, som du redan gör. Spelar det någon roll att hon skrapar med hoven? Säg till henne isf och i annat fall så ignorera det. Varför börja tjafsa med en 20 år gammal häst om ni trivs ihop och du bara rider en gång/vecka? Varför "laga" ngt som inte är trasigt?

Låt boxen vara hästens fristad. När du mockar låt inte hästen vara i boxen och detsamma gäller ryktningen. Såklart, tycker hästen om att ryktas är det en annan sak, men kan det bli lite motsträvig: spänn upp den utomhus eller i stallgången. Går den iväg tillrättavisa den genast genom att ställa den i rätt position igen. Det tar tid, ha tålamod.

2.Hon står uppbunden i stallgången och börjar skrapa med hoven medan jag ryktar henne. Är det någon slags otålighet? Ska jag säga till henne och i så fall hur?
Min shettis skrapar med hoven de sista 3minutrarna före utsläpp och sedan om ibland vid ryktning i stallgång. När hon kraffsar i boxen ignorerar jag det. Man kan inte göra hästen till en robot. Gör hon det i boxen tar jag upp benet hon stampar med och håller fast tills hon slutar och slappnar av. Stampar hon igen gör jag på samma vis tills hon förstår.

Jag tycker du ska se över sadel och saldegjord först. Är de okej skulle jag sätta en någon teddy runt gjorden som gör det bekvämare. Stryk med handen och massera rätt hårt ett par gånger med handen där du ska spänna innan du spänner. När du sedan spänner ska du ta det lugnt och metodiskt, inga hastiga rörelser utan du ska vara lugnet själv.
Jag skulle inte tillrättavisa hästen sålänge den inte gav sig på MIG. Oom det gjorde det, hotade eller liknande skulle jag köra upp axlarna och stampa i backen.

Det finns så många småsaker som man enligt mig inte behöver ryta NEJ(!) åt, en häst är en häst med känslor och tycke (:

Trevligt att du börjat med hästar igen! Ha så roligt och lycka till!

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 696
Senast: super
·
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
1 043
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 202
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 895
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar