Nybörjare!

H

HallonDoft

Hej alla tävlingsmänniskor!
Jag har egentligen bara en enkel fråga:
Finns det några som helst möjligheter för en amatörryttare + otävlad häst att tävla?
Hur går man tillväga i så fall?
Var kan man börja osv osv.
Tacksam för bra svar på denna fråga!

Sv: Nybörjare!

Det är absolut inte omöjligt att börja tävla.
Jag hade aldrig tävlat innan när jag 20+ gammal började ta ut unghästen på hopptävlingar, det kan gå lite knackigt i början eftersom båda kan vara lite osäkra men det går över.

Först ska du se till att skaffa Grönt kort, det gör du genom din ridklubb.
Sen måste du lösa licens, det gör man genom Svenska ridsportförbundet. Börja med lokal licens, den är billigare och kan bytas mot högre licens vid behov.

Häst/ponny licens behövs inte på lokala tävlingar annars löser man den också genom SvRF.

Åk ut på tävlingar och se hur det går till, gärna som sällskap till ett tävlande ekipage som kan förklara hur dom värmer upp och vad man behöver ha koll på.

När du sen själv kommer till start så är det bra att ha med någon rutinerad som kan hjälpa dig med att ha koll på allt i början.

Tack för svar! Ska kolla upp detta! Tävlingsmänniskan i mig har vaknat! 23 år gammal! :P

Tävlingsmänniskan i mig har vaknat! 23 år gammal! :P
Haha
Du har gott om tid på mig för jag var över 40 när jag löste min första licens och åkte ut på tävlingar. Ta följe med någon som tävlat lite och ställ tex upp som hästskötare så får du en liten inblick i tävlandet. :)
När det blir dax för dig att tävla så försök ha med någon som varit med innan som kan komma med bra tips på hur man planerar en tävlingsdag.
Som Cinor skrev så är Pay&Ride och programträningar väldigt bra förberedelser för andra tävlingar!

Jag kan jag rekomendera dig att lösa igenom TR ett par gånger så du vet vad som gäller.
Har du sen möjlighet är det aldrig fel att vara funktionär några gånger oxå.:idea:

Samma här, jag är 22 och har de senaste dagarna börjat dömma om att komma ut och tävla blåbärsdressyr med min travare. hehe

Jag hade passerat 20 med god marginal innan jag började tävla. Bästa sättet är börja tycker jag är på klubbtävlingar. Eftersom man måste vara med i en klubb för att få tävla lokalt eller högre så kan man passa på att börja på en klubbtävling. Då känner man oftast till stället, det brukar inte vara så hemskt mycket starter och skulle det gå käpprätt åt skogen kan man oftast få göra en omstart

Om du och hästen är redo för den klass du vill rida så finns det inga hinder för dig att tävla. Läs på i TR, om du inte har Grönt kort måste du gå en kurs, kolla vad du behöver för licens osv. Sen får du helt enkelt åka och kolla på ngn tävling i närheten eller följa med ngn som tävlar. Sen är det bara att köra på! Lycka till med tävlandet!

Liknande trådar

Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
417
Senast: Blyger
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
894
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 272
Senast: Äpplet.
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
781
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka