Nybörjare

G

Gelicca

Jag heter Angelica och har en 8-årig ponny-valack som troligen är korsning arab och fjording.
Vi har tävlat lätta hoppklasser i c.a 1 och 1/2 år men jag känner att det inte riktigt är rätt för oss.
Vi älskar båda själva tävlandet men väl inne på hoppbanan fegar vi båda ur.

I julas fick vi dessutom beskedet att han har pålagringar på lederna på båda frambenen, men han har blivit behandlad och veterinären har sagt att jag kan fortsätta rida och hoppa som vanligt.
Eftersom hoppning inte riktigt är våran sport, och för att det sliter mycket på lederna, så har jag funderat på att börja tävla distansritt istället.

Jag har läst om distans på olika hemsidor, och även kollat på propositioner och kartor, och jag tror att jag förstår vad det går ut på men jag har fortfarande en hel del frågor. Jag hoppas att någon kan hjälpa mig att svara på dessa frågor. :banana:

Kan jag och min d-ponny kan starta några "prova på" klasser och se om vi gillar det eller om det är dumt med tanke på hans leder?
Behöver man någon speciell utrustning eller kan jag tävla i min vardagsutrustning?
Tar man böjprov på veterinärbesiktningen innan start?
Vad skulle du föredra, hopp- eller dressyr-sadel?
Hur går framridningen till?
Ungefär vilken tid startar första klassen?
Hur lång tid bör man vara där innan?
Startar alla i samma klass samtidigt?
Rider ponnyer och stora hästar på samma villkor?
Vad händer om hästen har för hög puls efter målgång?

Min ponny blir riden 6-7 dagar i veckan, det är svårt att avgöra hur bra kondition han har men vi rider ofta ut på långritter och även om vi är borta i några timmar och både galopperar och travar långa sträckor så har han fortfarande energi kvar när vi kommit hem. Kan vi starta någon prova på ritt på c.a 20 km utan speciell träning?

Det blev många frågor, men jag hoppas att någon vill hjälpa mig :laugh:

/ Angelica

Sv: Nybörjare

Jag tror du rent konditionsmässigt skulle kunna starta en 5 mil utan problem.

Men, jag skulle inte pröva på distans med en häst med pålagringar, distans är en hård sport, om hästen inte är 100% hel så är det MKT svårt att få det att funka, så jag skulle nog avråda dig faktiskt.

Men du kan ju prova, men jag skulle aldrig våga, pålagringar är läskiga saker...

Okej, tack så mycket för svaret!

Jag förstod nästan att det är en dum idé att rida distans på en häst med trasiga leder.

Jag ska höra med min veterinär vad hon tycker om saken :)

tänk på att distans är en ovanlig sport, kan veterinären inget om distans så är det bättre du skickar röntgenbilderna till en veterinära som kan nåt så denna får bedömma!

de flesta veterinärer vet inte så mkt om distans...tyvärr!

Jo, det är nog bra, kanske finns det någon expert man kan prata med. Men eftersom veterinären friskförklarat honom, och sagt att han kan hoppas och ridas som vanligt så borde det ju inte vara något problem med en kortare ritt, å andra sidan är det inte värt att chansa. :confused:

Hej. Jag är inget proffs på distan men några pp eller nån clr ska nog gå bra eftersom du är medveten om hans pålagringar, så du rider säkert där efter. Du kan ju passa på att fråga vet på plats då.

Jo, men det är ju onödigt att förbereda allt och sedan åka dit för att inte kunna starta. Det var också därför jag undrade om man tar böjprov vid veterinärbesiktningen, han har nämligen aldrig visat hälta, förutom på böjprov. (På grund av pålagringarna)

Någon som vet om man tar det?

Kondition har ni, absolut, för säkert en Clear Round 50km. Men ni kan ju prova en Prova På 30km (t.ex.) först, för att se och känna in hur det funkar och om ni tycker att det är roligt ;)
Måste dock hålla med om att det kan bli problem med pålagringarna. I distans är en fräsch häst A & O (enligt mig) eftersom något annars kan gå sönder under en ritt. Prata med veterinär och se vad h*n tycker om att rida ett par PP.

Om du tycker att det är onödigt att åka till ritt och sen bli avrådd, kanske du kan prova att rida ca 20km i jämnt temo, på ca 2 timmar eller lite mer, hemma. Och se ur det funkar för hästens ben. (Min. tiden på 20km brukar vara ca 2 timmar, max.tid 3 timmar).

Du kan rida i dina vanliga grejjor. Bekvämt för dig & hästen är prio 1, skavsår är ingenting man vill ha :p . Fri betsling (bettlöst OK, bara det är ett huvudlag), sadel valfri men obligatorisk, inga hjälptyglar (martingal med löpande ringar är enda undantaget), benskydd & lindor ej att rekomendera pga den stora skav-risken. Skor med klack (gympaskor OK om man har säkerhetsstigbyglar), byxor av ridbyxtyp, tröja med ärm och krage (ex. piké), godkänd ridhjälm. Spö och sporrar inte tillåtet.
Dressyrsadel tycker jag är bekvämast att rida i över huvudtaget (bortsett från i hoppning :p). Men den du tycker är skönast, och hästen också förstås. Själv ska jag rida i min westernsadel..
Starttider o.s.v. är olika från ritt till ritt.
Ett par timmar innan start är nog bra att vara på plats, för att hinna till sekreteriatet, bangenomgången, sadla och rida fram, veterinär, dricka o.s.v. Ingen stress!
Vad jag förstått har man ca 15 minuter på sig att starta, efter att signalen gått, om man vill undvika massstart.
ALLA (stora som små, gamla som unga, hästar som ponnyer) rider på samma vilkor och efter samma regler.
För hög puls = disk., ej godkänd ritt.

Senast ändrad:

Tack, Tack, Tack för all hjälp! Jag blir så sugen på att starta. :d

Några följdfrågor:

Är det dumt att rida i ridstövlar? Det blir kanske varmt och "skavigt"?
Om pulsen är för hög får man alltså inte vila lite och sen mäta pulsen igen?
Behöver man någon som kommer med vattenhinkar under en prova på ritt?

Jag vet faktiskt inte hurvida stövlar är bra/dåligt att rida med, men kan tänka mig att det finns risk för skav av stövelkanten. Jag ska rida i chaps och ridskor :p
När du kommer i mål, har du 20 minuter på dig att pulsa (komma in i vet. grinden). Du behöver alltså inte kuta direkt till vet. när du kommer i mål. Men tänk på att klockan tickar tills du kommit in i pulsningen. Om du rider på 2 timmar, och pulsar 10 minuter efter att du kommit i mål, blir din tid alltså 2 timmar och 10 minuter. Så det är en fördel att komma i mål med så låg puls som möjligt, om man vill kunna pulsa snabbt.
Hinknissar/groomar kan vara bra. Flera klarar sig utan i de lägre klasserna. Groomarna kan hjälpa dig innan start, möta upp dig på bestämda ställen längs banan med vatten och så, hjälpa dig med vet.grinden under/efter ritt (när man är trött och mest behöver vila själv).. själv har ja rekryterat mamma som chaffis och groom :D

Men tänk på att klockan tickar tills du kommit in i pulsningen. Om du rider på 2 timmar, och pulsar 10 minuter efter att du kommit i mål, blir din tid alltså 2 timmar och 10 minuter.

Nej. Ridtiden tickar inte efter att du kommit i mål. Det är endast i grindarna som man räknar ridtiden till pulstid.
När man är i mål stannar klockan.
// Linda

Jag vet faktiskt inte hurvida stövlar är bra/dåligt att rida med, men kan tänka mig att det finns risk för skav av stövelkanten. Jag ska rida i chaps och ridskor :p
När du kommer i mål, har du 20 minuter på dig att pulsa (komma in i vet. grinden). Du behöver alltså inte kuta direkt till vet. när du kommer i mål. Men tänk på att klockan tickar tills du kommit in i pulsningen. Om du rider på 2 timmar, och pulsar 10 minuter efter att du kommit i mål, blir din tid alltså 2 timmar och 10 minuter. Så det är en fördel att komma i mål med så låg puls som möjligt, om man vill kunna pulsa snabbt.
Hinknissar/groomar kan vara bra. Flera klarar sig utan i de lägre klasserna. Groomarna kan hjälpa dig innan start, möta upp dig på bestämda ställen längs banan med vatten och så, hjälpa dig med vet.grinden under/efter ritt (när man är trött och mest behöver vila själv).. själv har ja rekryterat mamma som chaffis och groom :D

Ett litet tillägg!;)

När hästen besiktas i veterinärgrindarna så tickar ridtiden på tills man passar linjen in till pulsningen, om pulsen är för hög så får man en chans till.

Vid målgång har man bara ett pulsningstillfälle och ridtiden stannar när man passerar mållinjen.

I bägge fallen så har man 20 min på sig att infinna sig till besiktning efter passering av ankomst/mållinjen med godkänd puls, om ompulsning behövs så ska det fortfarande vara inom de 20 min.

Hoppas att jag förklarade på ett förståligt sätt?

/Camilla

Nej. Ridtiden tickar inte efter att du kommit i mål. Det är endast i grindarna som man räknar ridtiden till pulstid.
När man är i mål stannar klockan.
// Linda

Oops!
Ungefär samma information, men ditt inlägg fanns inte när jag började att skriva!;)
/Camilla

Nu har vi fått klartecken från veterinären och det är bara att sätta igång!:D:D:D

Någon som vet en prova på ritt som går av stapeln om ca. en månad någonstans i närheten av Stockholm?
Måste hinna sätta igång efter betet också..

Fornabodaritten den 21/9? :idea: Ligger strax utanför Lindesberg.

Ett litet tillägg!;)

När hästen besiktas i veterinärgrindarna så tickar ridtiden på tills man passar linjen in till pulsningen, om pulsen är för hög så får man en chans till.

Vid målgång har man bara ett pulsningstillfälle och ridtiden stannar när man passerar mållinjen.

I bägge fallen så har man 20 min på sig att infinna sig till besiktning efter passering av ankomst/mållinjen med godkänd puls, om ompulsning behövs så ska det fortfarande vara inom de 20 min.

Hoppas att jag förklarade på ett förståligt sätt?

/Camilla

:bow::bow::bow:

Har en till fråga, får man ta pulsen själv med egen pulstagare innan man går in i veterinär-grinden? På så sätt kan man ju se när det är dags..

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 361
Senast: hhere
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 105
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 537
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar