Nybörjare

Josssefine

Trådstartare
Har tänkt jag ska börja köra, eller till en början töm köra min haflinger.
har kollar runt lite och fattar typ inte allt man ska ha..

Vad är det man behöver för att just köra och hur använnds allt..

Någon bra sida där man kan hitta billiga men bra seledon och liknande.? kanske man ska sattsa på begangnat till att börja med.?

Sv: Nybörjare

Till tömkörning behöver du en tömkörningsgjord, ska du ha en bra rejäl kostar de från 1000:- utan tömmar. Det finns även billigare men då utan stående ringar och järn i däckeln.
Undvik tygtömmar.

Till haflinger finns det inte billiga och bra, men jag tycker att en sele runt 5000:- är rätt billigt och då kan du hitta massor av helt ok selar till din haflinger. Jag kör med en idealsele, finns hos selar.se tex.
Du ska inna du funderar på både tömkörning o körning ta hjälp av någon som kan köra häst tycker jag. Det är mycket ny kunskap du ska ta in. Läs gärna driveout.se sidorna om körning eller cliffords.se s körskola.

Kontakta skånska Körsällskapet , jag såg att du bodde i skåne, där kan du få hjälp och få titta på deras körträningar!

Har tänkt jag ska börja köra, eller till en början töm köra min haflinger.
har kollar runt lite och fattar typ inte allt man ska ha..

Vad är det man behöver för att just köra och hur använnds allt..

Någon bra sida där man kan hitta billiga men bra seledon och liknande.? kanske man ska sattsa på begangnat till att börja med.?

Ja begangat är bra bara det inte är för slitet...:)

Det kan vara väldigt svårt att hitta beg selar till den typen av häst.
Tänk på att en komplett sele alltid har baksele, draglinor, lös brösta, järn i däckeln.
Men snälla, köp nu inget innan du vet mer om körning och har hittat en mentor.

hm okej.. Men hon är inkörd...

Men det va mi8n pappa som gick på den kursen.
Jag själv har ingen koll på det, men tycker det skulle vara fruktansvärt roligt att börja tömköra och sedan köra henne...

Men hur vet jag att allt det där är med?

"Det finns även billigare men då utan stående ringar och järn i däckeln.
Undvik tygtömmar." vad menas med järn i däckeln? ska det vara det?
Kanske du har en bra bild på en bra sele, som inte är allt föer dyr.. eller om du har en bilsd på hur en sele SKA se ut..när den är komplet...

Här är ett exempel på hur Idealselen kan se ut (dock utan vagn här) på en shire. Just denna sele skiljer sig lite mot vanliga bröstselar eftersom den har en kraftigare och bredare brösta än standardmodellen (denna kallas maratonsele/maratonbrösta) och dessutom så finns det inget spänne mellan bröstan och draglinan.

mersommar2007023.jpg

Här syns tydligt att bakselen inte sitter fast med resten av selen - denna skall i stället spännas fast i skackeln med särskilda remmar.

Bröstan sitter inte fast i däckeln (på bilden är dock draglinan upplagd i snabbkopplingen på däckeln men det är bara för att inte hästen skall kliva på dem) utan är helt fristående från däckeln.

Däckeln har så kallade snabbkopplingar och är "styv" över ryggen på hästen = innehåller ett järn.

Vet inte om det var en förklaring som hjälpte något?

Jag köpte selen begagnad för 4000 kronor. Nypriset ligger väl strax under sju om jag minns rätt. Men då hade jag letat länge! Shirestorlekar är ju minst lika ovanligt som haflingerstorlekar...

Okej, oj en hel del som behövs..Hittade du ett helt komplett sele? begagnat? Det ser suoper fint ut, men jag trodde allt skulle sitta i hopa..

Även att baksele och det vanliga selet skulle sitta i hopa.. ska nog ta och låna x-antal böcker på biblioteket...

Tack för svart man ser precis hur det ska se ut..

De bra selarna säljs ju oftast kompletta och därför kan man också få fatt i kompletta begagnade selar.

Men jag kan nog erkänna att jag hade tur. Shirestoreleken är inte vanlig alls och att hitta en begagnad sele som knappt var använd var ju bättre än jag vågat hoppas!

En vacker dag kanske jag får allt att passa ihop med vagnen också så att vi får någon ordning på det hela...:angel: Just nu står jag och glor elakt på min för korta svängel :devil:

Grovt förenklat kan man väl säg att selen skall bestå av följande delar:

Brösta och draglinor - dessa sitter ihop (fast som på min sele eller ännu bättre med ett spänne mellan dem) men sitter inte fast i någon annan del av selen. På en del selar finns dock dragline"hållare" som jag tror brukar sitta fast i bakselen - för att draglinorna skall hålla sig på plats liksom.

Däckeln utgör en "egen del" men sitter ofta ihop med bakselen på något sätt. På min sele spänner man i alla fall fast bakselen mitt uppe på däckeln.

Bakselen skall sedan spännas fast i skacklarna för att göra bäst nytta. Sitter bakselen bara fäst mot däckeln blir det ju ett tryck från bakselen mot däckeln i nedförsbackarna vilket gör att hästen får ett tryck i "armhålan"...

Ja just det ja... många selar säljs ju även med huvudlag. Och tömmar. Det är ju också saker som är rätt bra att ha...

Det FINNS selar där allt sitter ihop... alla seldon är inte maratonselar av den modell som är vanlig nuförtiden.

Faktum är att det finns så många sätt att spänna för en häst att man hade en professor i anspannslära här i Sverige fram till 60-70talet (vilken underbar titel :D).

Vilken sele du ska ha beror helt på vad du har tänkt dig att dra med din häst - hur tungt och med vilken draglinje, i vilka farter m.m. och lite grann på körstil, det finns stilar precis som inom ridningen med Engelskt, Ungerskt, Franskt - för att nämna några av de vanligaste.

Köp en sele med riktigt bra däckel, man ska ställa samma krav på en däckel som på en sadel !. Och det gäller oavsett hur selen är konstruerad i övrigt, även om det är extra viktigt vid tunga lass och vid brant draglinje.

En rejäl däckel kan du dessutom använda för tömkörning så länge som du inte ska göra någon superavancerad tömkörning... fast många riktigt duktiga hästmänniskor gör den typen av jobb på långa tyglar utan ha mera än en häst, ett huvudlag och tygel/töm.

En tömkörningsgjord kommer du förmodligen kanske inte att använda i så stor utsträckning.... så det är ju onödigt att lägga pengar på om du inte är superintresserad av just tömkörning inne i ridhuset.

Och... glöm inte bort att du ska ha kul tillsammans med din häst.

Det FINNS selar där allt sitter ihop... alla seldon är inte maratonselar av den modell som är vanlig nuförtiden.

Vilken sele du ska ha beror helt på vad du har tänkt dig att dra med din häst - hur tungt och med vilken draglinje, i vilka farter m.m.

Sant :bow:

Jag menade aldrig att berätta allt om selar... utan ville bara visa ett exempel. Men det är klart att det finns massor av fler lösningar!

I min enfald utgick jag från att TS hade för avsikt att köra rockard eller möjligen maratonvagn eller liknande och då är det ju i huvudsak olika varianter av bröstselar som blir aktuella i första hand. Men även där finns ju olika varianter + att man kan köra med loksele också.

Hoppas att jag inte virrade till det allt för mycket för TS nu...:o

Måste bara flika in och förtydliga att bara för att man ska köra med rockrad eller maratonvagn eller liknande så är ju inte en bröstsele det första självklara valet, det beror ju snarare på vilken typ av sele som ligger bra på hästen, inte på vilken vagnstyp man ska ha. Många hästar (speciellt kallblod och lite kraftigare ponnyer) kan inte ens ha en bröstsele eftersom dom inte har plats nog mellan strupe och bogspets (fast många går med det ändå), har man en sådan häst så är ju collersele, loksele, maratoncoller eller en sele med svängd brösta betydligt bättre alternativ.

Senast ändrad:

Tack för alla svar jag har som ni säger tänkt köra med rockard eller möjligen maratonvagn..

Känner att de en massa man ska tänka på..
Har en sele på gång nu, som jag ska åka och kolla på, får se lite hur den är..Men enligt henne skulle den passa haflinger..

Me får se hur det blir..Så däcklen är det som är viktigast i stort sett?

Däckeln ska vara av järn, och bröstan ska inte sitta ihopa med resten av selen, det är två bra måttstockar.
Men...det allra viktigaste tycker jag är att du tar hjälp. Du skulle väl aldrig köpa en sadel utan kunskap?
De som säljer selen är garanterat mera okunniga än vad du nu blivit här på buke, så de kan du inte heller lita på, bara för att den suttit på en haflinger.

Nej, de jag köper den av är kunniga, Så som jag förstått i alla fall..ska i alla fall åka dit och titta på den..
Okej, så däckeln ska sitta för sig och brötan för sig själv? eller ska bröstan och däcln sitta ihop? de ska de väl? blir så förvirrad:P

Bröstan och däckeln ska inte sitta ihop. Bröstan ska hängas löst över hästens hals, i bröstan sätter man draglinor (som ska följa med), som sedan fästs i en svängel. Däckeln ska vara järnförstärkt (ingen liten "puta" alltså) och baksele medföljer också. Ofta även tömmar och huvudlag. Dessa selar har ett högt skackelfäste, (alltså ingen dragring som man fäster skacklarna i). För att det ska vara en komplett sele ska alla dessa delar medfölja. (Huvudlag och tömmar kan ev. uteslutas, men när man köper en ny sele säljs de oftast kompletta men allting).
Hoppas det blev något klarare!

Tänk bara på att du kan inte använda samma sele (eller iaf däckel) till en rockard som har fasta skacklar som till en maratonvagn som har rörliga skacklar (tvåaxlad), till en rockard ska du ha en silettdäckel och till en maratonvagn ska du ha en fast däckel, oftast är hela selen kraftigare om du ska köra tvåaxlat. Så bestäm vilken vagn du vill köra först, och leta sele sen, så du inte står med en vagn och en sele som inte går att ha ihop.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
612
Senast: Mli
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 597
Senast: Derivata
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
495
Senast: yamyam
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025