Jähjäh alla Fröken Duktig som bor här.
Vad vinner vi, den som frågade och hästarna som är inblandade på att hon som frågar får skit i svar efter svar?
Jag vill börja med att gratulera till att stoet och hingsten kom överens, att inga skador inträffat och att allt tycks gå väl så här långt!
Förhoppningsvis har du köpt en hingt och ett sto av samma ras som kompletterar varandra bra ut avelssynpunkt. Om nu så inte skulle vara fallet så kan det för den delen bli en trevlig och bra häst iaf. Så det så! :smirk: Sen kan snobbarna säga vad de vill...
Men om du nu inte riktigt tänkt efter före innan du köpte just den här kombinationen så vill jag komma med ett råd:
Jag tycker att du ska avstå från att avla på dem igen innan ditt första lilla föl har hunnit växa upp och bli inridet. På det sättet så ser du vad för sorts avkomma du producerar, innan du producerar fler. *nickar allvarsamt*
Jag vet flera hingstar som går med sina ston och fribetäcker utan problem. Tror att den mesta kritiken kommer från personer som avlar på raser där det är högst ovanligt att sto och hingst träffas över huvud taget. I såna kretsar är också skaderisken med naturlig betäckning högst överdriven. Men det är, som någon tidigare sa, viktigt att det är en hingst som kan ta ett nej från stoet. För NEJ kommer hon att säga när hon blivit dräktig. Fortsätter han klättra så måste de separeras.
Börja med att köpa en basbok i ämnet, som tex Att bli med föl. Där får du svar på alla frågor om när man kan konstatera dräktigheten, vilka extra fodertillskott ditt sto behöver, hur du ser när det börjar närma sig fölning etc. Sen hoppas jag att du tar kontakt med någon uppfödare som bor nära dig som kanske kan hjälpa dig med svar på de frågor som dyker upp efter hand.
Till sist är jag mycket nyfiken på vad det är för ras och stam på hingst och sto? Skriv och berätta. Strunta i allt skitsnack du får och gläd dig åt din nya fölunge. Visst, de har rätt i sak... det är bättre att ta reda på FÖRST och börja avla sen.. men så länge som det är DU som ska ha fölungen så är det ju inte någon annans problem!
Lycka till!