Nybörjare!

P

pott

Jösses va spännande!Efter 20 års erfarenheter av hästar/ridning och nu när jag flyttat ut på landet är det äntligen dax att avancera;jag ska skaffa mitt första egna föl! :love: Har en hingst o ett sto(hon kom idag).De träffades i hagen idag: Detta resulterade i att hon blev kanonbrunstig DIREKT hon mötte honom! :smirk: Så nu har de haft mysiga kärleksstunder i hagen hela dagen! ;) Jag måste få reda på en massa fakta angående avel! :p För det första undrar jag om jag bör sära hage efter ett tag,så stoet får vara ifred?!Hur länge bör de gå ihop för att vara "säker" på att hon EV blivit dräktig?!(hon har haft ett föl förrut)Sen undrar jag om man bör låta ultraljudsundersöka henne för att se om hon blivit dräktig?Eller kan jag strunta i det,då hingsten bor hos mig?! :confused: Kom gärna med lite tips om hur man ska starta upp en dräktighet på bästa tänkbara sätt och om ni har förslag på bra avelslänkar!Tack på förhand! :bow:

Förlåt att jag r trist och förstör allting :o, men äger du både stoet och hingtsen? Annars är det olagligt att använda en icke godkänd hingst om man inte äger båda själv.

Du skrev ju förstås aldrig fall hingsten var godkänd eller inte, men det verkade så :)

Erfarenhet av hästar och ridning i all ära, avel är lite mer komplicerat och kräver många andra kunskaper.
Du bör vara född under en lycklig stjärna för att detta ska gå bra i framtiden, bara släppa ihop hingsten och stoet så där och inte veta ett dyft om brunst-betäckning-dräktighet, sorry men jag är :eek:!

Jag håller med!

Att bara vara nöjd med att det är ett brunstigt sto och en hingst är liksom inte allt.

Skämtar du.. fast den 1:a April är passerad för länge sen!? :confused:

Skulle du mot all förmodan mena allvar (?) så föreslår jag att du inhandlar diverse böcker i ämnet avel, föl m.m!!! :)

Hjälp, vad har du för ras på dina hästar hur har du skaffat dina kunskaper på avel :confused:

Menar du att du endast släppte ut stoet i hagen detta är nog ett skämt för att få igång en disskution och få oss alla riktigt upprörda :crazy:

Fast det värsta är att verkar som om skyddsänglarna håller ett extra vakande öga över "dårarna" tyvärr...

Om det lyckas är det inte rättvist - och det är ju inte livet! :crazy:

Lill / Stall Nöbbeled

Om det nu är så här får ni göra det bästa av situationen!

Så länge stoet och hingsten trivs ihop och inte hingsten betäcker för ofta kan de gå ihop hela säsongen om hingsten är klok och van att betäcka. En klok hingst betäcker bara ett par gånger i varje brunst även om det är fri betäckning.

Klättrar hingsten mycket måste du dela på dem! SKADERISKEN är otroligt hög både för stoet o hingsten.

Naturligt vis bör du kolla ditt sto om hon är dräktig för att kunna vara rädd om henne och kunna ge henne den foderstat hon behöver.

Skaffa bra faktaböcker om avel + att du tar hjälp av en kunnig uppfödare i din närhet.

Det är inte enkelt att få fram en bra häst... och det är väl onödigt att inte ge fölet de bästa chanserna från början!

Lill / Stall Nöbbeled

Hej på er allihop!Jag måste bara få ställa en fråga: När DU lämnade ditt sto på betäckning för första gången och när DU fick ditt första föl,hade DU all den kunskapen och erfarenheten som behövdes för detta??! :confused: En gammal vän till mig har lånat ett avelssto som ridhäst till sin flicka.Och det stoet har fått föl efter föl.Så min vän tog hand om stoet under dräktigheten och sen fölet tills det skulle säljas av ägaren.MEN...Min vän hade INGEN erfarenhet av föl sen tidigare utan hon har lärt sig själv och detta har funkat KANONBRA!!! :D Jag själv har inget intresse av avel,så jag vet inget om det-MEN det mesta angående hästar/skötsel/ridning har jag lärt mig från dels ridskolor OCH från böcker OCH genom att vända mig till erfarna vänner!!! Så till "pott" säger jag: Låna en massa böcker på bibblan och om du har erfarna vänner vänd dig till dem!Det finns INGEN som är ett proffs från början!!!LYCKA TILL!!! :) PS.Det bästa hade varit om du hade läst på o frågat runt FÖRE du släppte ihop hästarna!DS.

Jähjäh alla Fröken Duktig som bor här.

Vad vinner vi, den som frågade och hästarna som är inblandade på att hon som frågar får skit i svar efter svar? :confused:

Jag vill börja med att gratulera till att stoet och hingsten kom överens, att inga skador inträffat och att allt tycks gå väl så här långt! :)

Förhoppningsvis har du köpt en hingt och ett sto av samma ras som kompletterar varandra bra ut avelssynpunkt. Om nu så inte skulle vara fallet så kan det för den delen bli en trevlig och bra häst iaf. Så det så! :smirk: Sen kan snobbarna säga vad de vill... :devil: Men om du nu inte riktigt tänkt efter före innan du köpte just den här kombinationen så vill jag komma med ett råd:
Jag tycker att du ska avstå från att avla på dem igen innan ditt första lilla föl har hunnit växa upp och bli inridet. På det sättet så ser du vad för sorts avkomma du producerar, innan du producerar fler. *nickar allvarsamt*

Jag vet flera hingstar som går med sina ston och fribetäcker utan problem. Tror att den mesta kritiken kommer från personer som avlar på raser där det är högst ovanligt att sto och hingst träffas över huvud taget. I såna kretsar är också skaderisken med naturlig betäckning högst överdriven. Men det är, som någon tidigare sa, viktigt att det är en hingst som kan ta ett nej från stoet. För NEJ kommer hon att säga när hon blivit dräktig. Fortsätter han klättra så måste de separeras.

Börja med att köpa en basbok i ämnet, som tex Att bli med föl. Där får du svar på alla frågor om när man kan konstatera dräktigheten, vilka extra fodertillskott ditt sto behöver, hur du ser när det börjar närma sig fölning etc. Sen hoppas jag att du tar kontakt med någon uppfödare som bor nära dig som kanske kan hjälpa dig med svar på de frågor som dyker upp efter hand.

Till sist är jag mycket nyfiken på vad det är för ras och stam på hingst och sto? Skriv och berätta. Strunta i allt skitsnack du får och gläd dig åt din nya fölunge. Visst, de har rätt i sak... det är bättre att ta reda på FÖRST och börja avla sen.. men så länge som det är DU som ska ha fölungen så är det ju inte någon annans problem!

Lycka till! :)

Re: Jähjäh alla Fröken Duktig som bor här.

Vad inbegriper ordet "snobbarna" vilka är det som räknas i den nischen. Är det vi som tänker efter före eller är det en annan grupp?

Med "snobbarna" kanske menas dem som endast är intresserade av att klanka ner och inte dela med sig av sina kunskaper till den som ber om råd?

Lånar din knapp:

Börjar nästan att tro att detta är en tråd för att skapa oreda/bråk. Trådskaparen har ju inte varit inne och svarat en enda gång.

Skriver man en tråd så bör man ju se till att svara på dom svar man får. Tycker inte att detta är speciellt seröst i avels synpunkt.

När DU lämnade ditt sto på betäckning för första gången och när DU fick ditt första föl,hade DU all den kunskapen och erfarenheten som behövdes för detta??!
Nej, jag hade inte all kunskap (det finns ingen som har det.. inte ens veterinärer, och jag hade ingen egen erfarenhet.. men däremot en enorm hjälp och backup från just hingsthållarna och de stuterier varifrån jag köpt mitt stomaterial, jag fick ringa dem i 'tid & otid'.. de var tacksamma för all hjälp de kunde ge mig! :)

Det finns INGEN som är ett proffs från början!!!
Helt riktigt, och jag kallar mig knappast för nåt 'proffs'.. med endast fåtalet avelsston och sammanlagt 55 fölningar, men en hel del kunskap har jag ändå fått!

Jag söker alltjämt fortlöpande information hos alla tänkbara instanser.. vartenda år, håller kontakt med stuterier och mindre uppfödare.. veterinärer, forskare m.fl.. man blir tyvärr aldrig fullärd ändå :D

Jag har under många år haft två hingstar på fribetäckning med 'sina' ston.. men under mkt kontrollerade former, och absolut INTE utan tidigare kunskaper i ämnet!

Skulle aldrig falla mig in att bara släppa ihop ett 'nyhemkommet' sto första dagen med någon av mina erfarna hingstar ens.. men trådskaparen tycker det var helt OK, bara det säger ju vad detta handlar om i tråden, total okunskap!!!!!! :crazy:

Hejsan! Vad trevligt att det fanns lite positiva medmänniskor här,som kan hjälpa mig! :) Jag VET att jag varit för snabb med detta,men det bara blev så...Fick ju tag på sånt tjusigt sto till min hingst!!! :smirk: OCH det är som såhär: Jag känner flera som har egna uppfödningar,så jag har minsann vänner att vända mig till! :D Min hingst e otroligt snäll och gosig! Han uppvaktar stoet på bästa tänkbara sätt,pussas,kelas.Och när hon säger NEJ,så accepterar han detta!Korsningen är fullblod/varmblod.Så jag tror nog att jag får ett jättefint föl!!! :love: Ska rida in det själv ÄVEN om jag aldrig gjort det förrut! :p (Nån gång ska väl bli den första!) :rofl: Jag kommer GIVETVIS ha med mig nån erfaren!!! Ett stort tack till alla positiva som försöker hjälpa mig och en stor kram till alla negativa!!! :bow: :banana:

Med "snobbarna" kanske menas dem som endast är intresserade av att klanka ner och inte dela med sig av sina kunskaper till den som ber om råd?

Jappjapp, det var det jag menade. För det hjälper ju ingen att skälla/gnälla när det redan har hänt liksom?
Tack för att iaf du förstod! :)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 312
Senast: Masse
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 611

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka