Nybörjare, vill veta det mesta...

tinafinis

Trådstartare
Hejsan!

Har gjort en helomvändning inom hästvärlden.
Trodde väl inte ridning åter igen skulle intressera mig så som det gör nu.
Tidigare brann jag för travet och red mest för att motionera hästen.

Skulle kunna skriva en massa här om vad jag gör nu, om min häst osv. Men det ska ni slippa.

Har noll koll på detta med hopptävlingar?
Verkar finnas hur mycket som helst och det kallas en massa olika saker.
Hade lite småkoll på detta när jag var liten och gick på ridskola, men som sagt, det är längesen och bortblåst!

I vilken ände ska man börja om jag skulle vilja börja tävla?
Måste man tillhöra en klubb?

Jag är helt grön och lika så min häst som bara är fyra år. Vi tränar regelbundet för instruktör men detta är inget vi pratat om utan jag har bara funderat.

Jag antar att man börjar med nån form av clearround?
Eller stopp ett tag, måste man ta ett salgs "körkort" innan får tävla?

Kanske det finns nån sida där man kan läsa om allt??

Var inte oroliga, om vi någonsin skulle dyka upp på en tävling tillsammans så lär det dröja ;)

Sv: Nybörjare, vill veta det mesta...

För att tävla måste man vara med i en klubb och ansöka om licens. Innan dess ska man ha tagit ett "körkort" som du kallade det för, det heter grönt kort. Där går man igenom hur man slår i de olika tävlingsreglementena, olika klasser och bedömningar samt hur det går till rent praktiskt på tävling. Här står lite om kortet.

Du kan ju börja gå på lite tränings tävlingar så kallade clearround/klubbtävling. Då måste du vara medlem i den klubben som anordnar clearrunden. Därimot behöver du verken grönt kort eller licens för att delta i en sådan.

Lycka till!!

Nä, här behöver man inte vara medlem. Medlemmar brukar ha lägre startavgifter men alla är välkomna.

Liknande trådar

Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 452
Senast: Nevermind
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
699
Senast: cassiopeja
·
Ridning tänkte, att iom att vi är så olika, vore det inte roligt att få en liten inblick i hur vi hamnat där vi är nu i vår ridkonst? Utan...
Svar
13
· Visningar
2 719
Senast: Cornelia
·
Z
Ridning Hej alla! Jag har varit sugen på att sadla om till AR i många år men skador, först mina och sen hästens samt jobb och stress har...
Svar
17
· Visningar
1 715
Senast: noble art
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka