Nybörjare som vill veta mer!

F

Faffner

Jag hoppas det här är rätt forumdel nu!
Jag har nu vid 22 års ålder börjat intressera mig för hästar och ridning. Som det är nu så får jag rida/hantera hästar vad 3e vecka hos min pojkväns moster. Hon har två fjordhästar och en shettisblandning (som jag är liten nog att kunna rida på!). Om ett par månader får hon även en haflingervallack stallad hos sig.

Jag har alltså börjat lära mig att hålla balans på hästen, få upp den i trav och så vidare. Även rykta, tränsa och sadla av och på. Shettisblandningen orkar med min tyngd så det är inga problem att rida på henne. Den ena fjordingen är för gammal för att ridas och den andra är en aning oplitlig, så henne kan jag bara sitta på om ägaren är med och går, tyvärr.

Jag planerar även att testa på vuxenkurser för nybörjare i vinter/vår!
Men jag vill gärna ha mer tips på hemsidor eller liknande där man kan lära sig mer som nybörjare. Jag planerar även att löstrava och börja löshoppa shettisblandningen eftersom hon har en sådan otrolig energi! Några tips till det?

Och så undrar jag om någon har tips på bra ridskolor i Göteborgsområdet?

Alla tips och råd är välkomna!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nybörjare som vill veta mer!

Halloj! Gör som jag, spring till närmaste bibliotek:) Man kan ju inte läsa sig till allt men mycket kan man lära sig.
Det är ju inte "bara" att lära sig rida och hantera det är ju även ett helt nytt språk man ska lära sig ;)

Det var ett bra tips! det ska jag ta och göra tror jag. Jag har läst en bok om nybörjarridning redan, men det kan nog vara värt att läsa mer om hästens beteende.

Kul att du börjat rida! Aldrig för sent ju! Men säger som den andra, böcker... jag läser dagligen! Man kan aldrig få för mycket kunskap.

Vad rekommenderar du för böcker i så fall? Jag har läst mycket etologi i min utbildning (jag är biolog), så det är något som intresserar mig mycket. I övrigt så intresserar jag mig för allt runtomkringarbete som har med hästar att göra, fysik, foder, hästhållning generellt. Och självklart ridningen, men där finns det ju begränsad kunskap att få genom läsning. Där tror jag mer på läsning kombinerat med praktik!

"Hästens biologi, utfodring och avel" är en bok jag tycker alla ska läsa som har med hästar att göra och är du biolog är den nog inte för svår att förstå även om du inte har så mycket kunskap om hästar än.

Okej! Tack :-) jag ska se om jag hittar den på bibblan.

Jag red i många år på Clarebergs Ridklubb på Hisingen, jättebra ställe tycker jag. Duktiga ridlärare och välskötta, fina hästar :) Fint ridhus har de också, café osv. Rekommenderas verkligen!

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 383
Senast: MattiZ
·
Träning Hej! Jag har nyligen fått hem en stor 7 årig d-ponny (blandning varmblod/isis). Dels är han väldigt otränad och är nästintill omusklad...
Svar
15
· Visningar
2 343
Senast: hovtassfot
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalister! Jag befinner mig, enligt mig, i en svår situation just nu och jag vet inte riktigt om jag ska ta höger eller...
Svar
17
· Visningar
2 783
Senast: Maoam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama